آخرین اخبار
کد مطلب: 126108
نابودي بنيان خانواده با گرايش زنان به موادمخدر/ نبود حامي، مشکل اصلي بانوان بعد از ترک اعتياد
تاریخ انتشار : 1398/07/16
نمایش : 1579
زناني که به مواد مخدر روي مي‌آورند بعد از گذشت زمان، حمايت خانواده و دوستان خود را از دست مي‌دهند و زندگي در جامعه براي آن‌ها دشوار مي‎شود، خانواده اين زنان به دليل روي آوردن مادر يا دختر خانواده به مواد مخدر متلاشي مي‌شود.
به گزارش سلام لردگان به نقل از  جهانبين نيوز؛ اعتياد به مواد مخدر انحراف شايعي است که سالانه قرباني‌هاي بسياري مي‌گيرد و جوانان بسياري را به کام مرگ مي‌کشاند و به دنبال آن موجب متلاشي شدن خانواده‌ها و وارد شدن آسيب‌هاي جدي به پيکره جامعه مي‌شود.
 
سازمان ملل متحد (1950) اعتياد را، مسموميت حاد يا مزمني تعريف کرده که براي شخص يا اجتماع زيان‌بخش مي‎باشد و از طريق استعمال داروي طبيعي يا صنعتي ايجاد مي‌شود.
 
متاسفانه بنابر گزارش‌ها، مصرف مواد مخدر در سال‌هاي اخير نه‌تنها در دنيا که در کشور افزايش چشمگيري را نشان مي‌دهد و مي‌توان از آن به‌عنوان آسيب‌زاترين و گسترده‌ترين ناهنجاري نام برد، که اخيرا در بين زنان نيز شايع شده و زنان و مادران بسياري را درگير خود کرده است.
 
زناني که به مواد مخدر روي مي‌آورند بعد از گذشت زمان، حمايت خانواده و دوستان خود را از دست مي‌دهند و زندگي در جامعه براي آن‌ها دشوار مي‎شود، خانواده اين زنان به دليل روي آوردن مادر يا دختر خانواده به مواد مخدر متلاشي مي‌شود.
 
بانواني که به مواد مخدر روي مي‌آورند حتي اگر روزي از کرده خود پشيمان شوند و مصرف آن را کنار بگذارند با نوعي از بي‌اعتمادي در جامعه مواجه هستند و فعاليت در نهادهاي اجتماعي براي آن‌ها دشوار مي‌شود و اين بي‌اعتمادي در خانواده آن‌ها نيز همراهشان خواهد بود و باعث رنج و عذابشان مي‌گردد و در بسياري از قسمت‌هاي زندگي‌شان باعث محدوديت آن‌ها خواهد شد.

 

زنان يک درصد از مراجعان براي ترک اعتياد را به خود اختصاص مي‌دهند

اشرف عسگري معاون پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: براساس مراجعاتي که به مراکز MMT يا دارودرماني و کمپ ترک اعتياد بانوان صورت مي‌گيرد بايد بگوييم که در چهارمحال و بختياري زن معتاد داريم.
 
وي با بيان اينکه آمار درستي درخصوص زنان معتاد اين استان در دست نيست يادآور شد: براساس اطلاعات موجود حدود يک درصد از مراجعان براي ترک اعتياد را زنان تشکيل مي‌دهند.
 
معاون پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه دو نوع اقدام درماني براي زنان معتاد وجود دارد، ادامه داد: يکي از اين روش‌ها مراجعه به کمپ است که اقامتي بوده و در آن به مدت يک ماه از زن معتاد در کمپ نگهداري مي‌شود تا دوره ترک صورت گيرد و ترک در اين شيوه به‌صورت غيردارويي است.
 
عسگري ادامه داد: افرادي که نمي‌خواهند شناسايي شود براي ترک به مراکز دارودرماني مراجعه مي‌کنند و در اين مراکز ترک توسط داروي متادون صورت مي‌گيرد.



معاون پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: در بحث درمان اعتياد بسته به شرايط بدني فرد و شرايط روحي و رواني افراد نوع درمان انتخاب مي‌شود و در اين زمينه گاهي برخي از افراد راحت‌تر هستند که از شيوه دارودرماني استفاده کنند و برخي نيز ترک فيزيکي يکباره را انتخاب مي‌کنند، اما شرايط بدني افراد در اين زمينه اهميت بالايي دارد، بعضي از معتادين آنقدر بدن‌شان تخريب شده که نمي‌شود به شيوه‌ غيردارويي اقدام کنند و مجبور هستند از شيوه دارودرماني بهره ببرند.
 
وي به حمايت‌هاي سازمان بهزيستي از زنان معتاد اشاره و بيان داشت: اگر اين زنان بضاعت مالي نداشته باشند که هزينه‌هاي ترک‌شان را بدهند اين مبلغ توسط سازمان بهزيستي پرداخت مي‌شود.
 
معاون  پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري افزود: اين درحالي است که در کمپ ترک اعتياد بانوان ۸۰ درصد هزينه‌هاي درمان توسط بهزيستي پرداخت مي‌شود چون خانواده برخي از اين زنان حتي زيربار درمان آن‌ها هم نمي‌روند.
 
زنان بعد از ترک توسط بهزيستي حمايت مي‌شوند

عسگري با اشاره به حمايت‌هاي سازمان بهزيستي از زناني که اقدام به ترک کردند افزود: برخي از اين زنان از سوي خانواده‌هاي خود طرد مي‌شوند و در برخي موارد حتي در خانه هم جايي نخواهند داشت، به همين سبب بهزيستي براي آن‌ها تحت عنوان افراد آسيب‌ديده اجتماعي تشکيل پرونده داده و آن‌ها را تحت پوشش حمايت‌هاي مددکاري و توانمندسازي قرار مي‌دهد و وظيفه مددکار است که براي بازگرداندن اين زنان به خانواده‌هايشان نهايت تلاش‌شان را داشته باشند.
 
وي يادآور شد: اگر با وجود تلاش مددکار پذيرش زنان از سوي خانواده‌ها صورت نگرفت در نهايت بهزيستي خود به دنبال سرپناهي براي آنان مي‌باشد.
 
معاون پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري بيان داشت: آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي نيز براي زناني که اعتياد را کنار گذاشته‌اند برگزار مي‌شود و مدارکي به آن‌ها ارائه شده و زناني که توانايي بازپرداخت وام را دارند تسهيلات پرداخت مي‌شود.
 
وي يادآور شد: ۸۴ درصد از زناني که به مراکز ترک اعتياد مراجعه کردند توسط همسر يا وابستگان ديگر مانند پدر، مادر و... مبتلا شده‌اند.



کاهش وزن و مباحث زيبايي مهم‌ترين علل گرايش زنان به شيشه

عسگري با اشاره به اينکه در بسياري از موارد نيز اين زنان از سوي خانواده‌ها براي جابجايي مواد انتخاب مي‌شده‌اند خاطرنشان کرد: همين امر سبب شده که اين زنان کنجکاو شده و به دنبال مصرف مواد مخدر باشند.
 
معاون پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري گفت: برخي ديگر از اين زنان توسط دوستانشان مبتلا شدند و يا براي کاهش وزن يا مباحث زيبايي به مصرف شيشه روي آورده و بعد از آن ديگر نتوانستند کنار بگذارند.
 
عسگري از وجود زنان با تحصيلات عالي در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد در بين معتادين خبر داد و بيان داشت: 10 درصد از افرادي که براي ترک اعتياد به مراکز شهرکرد مراجعه کردند مدرک ديپلم تا کارشناسي داشتند و در بين اين افراد دانشجوياني که به اعتياد مبتلا شده بودند نيز وجود داشته است.
 
وي با اشاره به اينکه کمپ ترک اعتياد بانوان در اين استان از سال گذشته شروع به کار کرده است افزود: براي اينکه مشخص شود چه تعداد از زناني که اقدام به ترک کردند بازگشت به مواد داشتند بايد کمي صبر کنيم تا آمار دقيقي در اين رابطه به دستمان برسد، اما آماري که تا اين لحظه داريم نشان‌دهنده آن است که 10 درصد افراد پاک مانده‌اند.
 
عسگري با اشاره به مشکلات پيش روي ترک بانوان يادآور شد: بزرگ‌ترين مشکلي که در بحث ترک بانوان وجود دارد اين است که وقتي مردي معتاد مي‌شود خانم‌ها کنار آن‌ها مي‌مانند و حمايتشان مي‌کنند اما اگر بانويي معتاد شود مرد آن را تحمل نمي‌کند و ما زني که معتاد شود و شوهرش حامي آن بماند را نداريم بنابراين زنان معتاد به يکباره حمايت خانواده خود را از دست مي‌دهند.
 
وي افزود: در بحث درمان اعتياد درمان در مردان راحت‌تر است اما در بانوان درمان بسيار دشوار مي‌باشد، چون اعتياد نوعي وابستگي است و خانم‌ها به دليل وابستگي‌هاي عاطفي که دارند در اين زمينه هم به مراتب ترک سخت‌تري خواهند داشت.
 
معاون پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه آسيب‌هاي اعتياد بانوان به خانواده به مراتب بيشتر از اعتياد مردان است و در شرايطي که مادر خانواده معتاد مي‌شود زندگي سريع‌تر از هم مي‌پاشد و پدر توان اينکه بخواهد بچه‌ها را سر و سامان و خانواده را در کنار هم قرار دهد را ندارد تاکيد کرد: ما اگر اعتياد بانوان را جدي نگيريم و بانوان به‌عنوان محور خانواده و بنياد خانواده به اعتياد مبتلا شوند شاهد از هم پاشيدگي خانواده‌ها خواهيم بود.


 
عسگري ادامه داد: حتي اگر بنياد خانواده از هم نپاشد الگوي مناسبي براي فرزندان وجود نخواهد داشت و فرزندان دچار افسردگي شده و گاها به سمت اعتياد روي مي‌آورند.

وي در انتها گفت: با توجه به تعداد مراجعين يک کمپ براي اين استان کفايت مي‌کند و درواقع ظرفيت آنقدري نيست که براي افتتاح کمپ ديگري اقدام کنيم.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس