آخرین اخبار
کد مطلب: 126037
ديدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب
جمهوري اسلامي، دزدي دريايي انگليس خبيث را بي‌پاسخ نمي‌گذارد
تاریخ انتشار : 1398/04/26 09:44:31
نمایش : 1258
رهبر انقلاب با انتقاد بسيار شديد از دزدي دريايي انگليسي‌هاي خبيث گفتند: آنها که خباثتشان براي همه آشکار است کشتي ما را با راهزني دريايي ربوده‌اند اما سعي مي کنند به آن شکل قانوني بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوري اسلامي اين کارها را بي جواب نمي گذارند و در فرصت و جاي مناسب پاسخ خواهند داد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري؛ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (سه‌شنبه) در ديدار ائمه‌ي جمعه‌ي سراسر کشور با اشاره به «ضرورت سلوک و رفتار مردمي ائمه‌ي جمعه»، نماز جمعه را امري بسيار مهم، «تأمين‌کننده‌ي نياز جامعه به ذکر و اجتماع و همدلي» و «زمينه‌ساز استقرار گفتمانهاي عالي و بصيرت‌بخش» خواندند و با انتقاد شديد از رفتار طلبکارانه‌ي اروپايي‌ها و عمل نکردن آنها به ۱۱ تعهد برجامي‌شان، تأکيد کردند: روند کاهش اجراي تعهدات ايران قطعاً ادامه خواهد يافت و توفيقات ملت و نظام جمهوري اسلامي در مقابل چشمان حسرت‌زده‌ي غربي‌ها روزبه‌روز بيشتر خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار که در ايام چهلمين سال برپايي نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب صورت گرفت، ضمن تبريک ايام ميلاد حضرت امام رضا عليه‌السلام، «توجه دادن دلهاي مردم به ذکر الهي» را از ويژگي‌هاي مهم نماز جمعه برشمردند و افزودند: ويژگي ديگر نماز جمعه، «اجتماع مؤمنان» و «زمينه‌سازي براي همدلي، يکپارچگي و تأليف قلوب» است.

ايشان با اشاره به گستردگي نهاد نماز جمعه در سراسر کشور به‌عنوان يک زنجيره و شبکه‌ي به‌هم‌پيوسته، خاطرنشان کردند: اين مجموعه‌ي گسترده، توانايي نهادينه کردن عالي‌ترين و دشوارترين گفتمانها در موضوعات اصلي و ضروري کشور را دارد که اين، از ويژگي‌هاي برجسته‌ي نماز جمعه است.

رهبر انقلاب اسلامي، ائمه‌ي جمعه‌ي سراسر کشور را به تبيين اهميت و جايگاه نماز جمعه، توصيه‌ي مؤکد کردند و در جمع‌بندي اولين محور از سخنان خود، گفتند: بدانيم که نماز جمعه، مسئوليت بزرگ و سنگيني است که ويژگي‌هاي ممتازي دارد و بايد اين فرصت را مغتنم شمرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، محور دوم سخنان خود را به «لزوم توصيه به تقوا» در خطبه‌هاي نماز جمعه اختصاص دادند و افزودند: يکي از نيازهاي امروز جامعه‌ي ما تقوا است که زمينه‌ساز حل مشکلات مادي و معنوي جامعه خواهد شد، اما اين تقوا بايد به‌صورت مصداقي و عيني در خطبه‌هاي نماز جمعه تبيين شود و نه به‌صورت توصيه‌ي کلي و بدون بيان مصاديق.

ايشان «تقوا در فضاي مجازي» را از نيازهاي جامعه دانستند و افزودند: يکي از گرفتاري‌هاي امروز ما، رواج دروغ، تهمت، شايعه و مسائلي از اين قبيل در فضاي مجازي است که بايد در خطبه‌هاي نماز جمعه، لزوم رعايت تقوا در فضاي مجازي تبيين شود.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: «بيان چگونگي رعايت تقوا در مسائل خانوادگي و وظايف پدران و مادران در تربيت ديني و اخلاقي فرزندان»، «بيان مصاديق تقوا در روابط زوجين و در مسائل مربوط به اسراف در جامعه» و نيز «اجتناب از دروغ و تهمت در کسب‌وکار و معاملات»، از جمله مصاديق عيني و عملي تقواي مورد نياز جامعه است که بايد در نمازهاي جمعه بيان شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يکي ديگر از مصاديق رعايت تقوا را، «اجتناب از نااميد کردن جوانان» برشمردند و افزودند: برخي‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و حتي در محيط‌هاي کسب‌وکار، به‌گونه‌اي صحبت ميکنند که جوان از آينده نااميد ميشود. نااميد کردن جوان يعني گرفتن فرصت و قدرت عنصر جوان از کشور و جامعه‌ي اسلامي و اين خود يک منکر است.

«سلوک عملي ائمه‌ي جمعه و نحوه‌ي ارتباط آنان با مردم» سومين محوري بود که رهبر انقلاب اسلامي به آن پرداختند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: رفتار و عمل ائمه‌ي جمعه بايد به‌گونه‌اي باشد که مردم از آن، دين، تقوا، صداقت و انقلابي‌گري را استشمام کنند.

ايشان «مردمي بودن و انس با مردم به‌صورت واقعي و غيرتصنعي» را از ضروريات سلوک عملي ائمه‌ي جمعه برشمردند و افزودند: پيگيري مشکلات مردم با چهره‌ي باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب‌زبان، و مراقبت از نزديکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملي ائمه‌ي جمعه است.

رهبر انقلاب اسلامي در بيان نکته‌ي چهارم با تأکيد بر «ضرورت غني‌سازي خطبه‌هاي نماز جمعه» گفتند: خطبه‌ها بايد پُرمغز، آموزنده، راه‌گشا و حاوي پاسخ به سؤالات مختلف مردم بويژه جوانان باشد.

ايشان «ارتباط و انس با جوانان» را بهترين راه درک مسائل و ابهامات ذهني آنان دانستند و به ائمه‌ي جمعه توصيه کردند هر هفته وقت مشخصي را به ديدار با جوانان اختصاص دهند تا بتوانند خطبه‌هاي قابل استفاده بيان کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «استفاده از جوانان مؤمن، بافکر و مورد اعتماد را در ستادهاي نماز جمعه» ضروري خواندند و به ائمه‌ي جمعه توصيه‌ي مؤکد کردند خطبه‌ها را کوتاه، بليغ و رسا بيان کنيد.

رهبر انقلاب اسلامي «حمايت از جهت‌گيري‌ها و جريانهاي انقلابي» را از وظايف ائمه‌ي جمعه‌ي کشور برشمردند اما تأکيد کردند: در عين حمايت از جريانهاي انقلابي بايد به همه‌ي طرفها روي خوش نشان دهيد.

«حمايت از تشکلهاي جوان و خودجوش فرهنگي در سراسر کشور» و «اتخاذ مواضع انقلابي و منطبق با سياستهاي نظام» دو توصيه‌ي مؤکد ديگر رهبر انقلاب به ائمه‌ي جمعه بود.

ايشان خاطرنشان کردند: کشور با «روحيه‌ي انقلابي» قابل پيشرفت کردن است و با حرکت انقلابي به اوج تکامل ميرسد و هرگونه کوتاه آمدن از اين مواضع، نه‌فقط به ضرر انقلاب بلکه به ضرر ملت، کشور و آينده‌ي ايران خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي، ائمه‌ي جمعه را از برخورد با دستگاه‌ها در نماز جمعه پرهيز دادند و افزودند: گاهي يک منکر و مشکل بزرگ وجود دارد که با وجود پيگيري‌هاي مکرر حل نميشود؛ بيان اين موارد که خيلي هم نادر است، در نماز جمعه ايراد ندارد اما نبايد به محض ديدن مشکلي در دستگاه‌هاي دولتي، قضائي و يا مراکز ديگر، آن را در خطبه‌ها مطرح کرد، چراکه تأثير مثبت ندارد، موجب افزايش شکافها و اختلافها ميشود و مردم را دچار تشويش ميکند.

ايشان طرح عملکردهاي مثبت و اميدبخش در نماز جمعه را کاملاً ضروري خواندند و افزودند: حرکتي در زمينه‌ي رونق توليد در کشور شروع شده که لازم است مصاديق اين جريان اميدبخش در خطبه‌ها بيان شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تمرکز دستگاه‌هاي تبليغاتي دشمن بر «ناکارآمدنمايي نظام» و «نااميد کردن مردم» را يادآور شدند و افزودند: بايد با بيان واقعيات اميدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌هاي بيگانه کمک کرد.

رهبر انقلاب اسلامي، بخش پاياني سخنانشان را به مسائل جاري و کلي کشور اختصاص دادند و تأکيد کردند: خوشبختانه ملت و نظام، عظمت و اقتدار و ثبات خود را به دنيا نشان داده‌اند و به دشمنان تحميل کرده‌اند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اذعان عمدتاً پنهان مقامات کشورهاي مختلف در مذاکرات گوناگون و سطح بالاي سياسي جهان، گفتند: حتي در مذاکرات و محافلي که ما حضور نداريم، حرف از قدرت ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي در ميان است که اين واقعيت نشان ميدهد نظام مردمي ايران توانسته است عظمت و اقتدار خود را به کوري چشم دشمنان، به اثبات برساند.

رهبر انقلاب اسلامي، «دست ياري پروردگار» را عامل اصلي ايستادگي و موفقيت ملت در مقابل فشارها و توطئه‌هاي چهل‌ساله‌ي دشمنان خواندند و افزودند: اقتدار روزافزون جمهوري اسلامي در مقابل چشمان حسرت‌زده‌ي دشمنان، نشانه‌ي بي‌ترديدِ حمايت خداوند متعال از انقلاب اسلامي و ملت ايران است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ريشه‌يابي برخورد گستاخانه‌ي غربي‌ها از جمله اروپايي‌ها با ايران در مسائل جاري برجامي، به خصلت «تکبر» آنان اشاره کردند و گفتند: خودبزرگ‌بيني موجب ميشود غربي‌ها نتوانند حقايق را درک کنند، البته اين تکبر در مقابل ملتها و کشورهاي ضعيف براي آنان موفقيت به همراه مي‌آورد، اما در مقابل ملتهايي که نميهراسند و از حق خود دفاع ميکنند، غربي‌ها را دچار شکست ميکند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان صريح وزير امور خارجه درباره‌ي ۱۱ تعهد برجامي اروپايي‌ها در مقابل ايران و عمل نکردن آنها حتي به يک تعهد، گفتند: وزير امور خارجه که واقعاً زحمت هم ميکشد و ملاحظات ديپلماتيک هم دارد، بصراحت از عمل نکردن اروپايي‌ها حتي به يکي از تعهداتشان سخن ميگويد.

ايشان خاطرنشان کردند: ما به تعهدات خود در برجام و حتي بالاتر از آن عمل کرده‌ايم و حالا که به علت رفتار آنها شروع به کاهش اجراي تعهداتمان کرده‌ايم، اروپايي‌ها طلبکارانه و با پُررويي ميگويند چرا اين کار را ميکنيد.

ايشان تأکيد کردند: شما اروپايي‌ها که هيچ يک از تعهدات خود را اجرا نکرده‌ايد، به چه حقي از ما ميخواهيد که به تعهدات خود پايبند باشيم؟ بدانيد که ما تازه کاهش تعهدات را شروع کرده‌ايم و اين فرايند قطعاً ادامه خواهد يافت.

رهبر انقلاب با انتقاد بسيار شديد از دزدي دريايي انگليسي‌هاي خبيث گفتند: آنها که خباثتشان براي همه آشکار است کِشتي ما را با راهزني دريايي ربوده‌اند اما سعي ميکنند به آن شکل قانوني بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوري اسلامي اين کارها را بي‌جواب نميگذارند و در فرصت و جاي مناسب پاسخ خواهند داد.

رهبر انقلاب اسلامي با ابراز خرسندي از دل بريدن ملت و مسئولان از بيگانگان افزودند: به برکت اين دل بريدن، کشور از درون در حال جوشيدن است و اين حرکت تحسين‌برانگيز حتماً به موفقيتهاي بيشتري منجر خواهد شد.

ايشان توانمندي‌هاي افتخارآفرين دفاعي کشور را نتيجه‌ي فشارها و دل بريدن از بيگانگان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: حرکت کنوني نيز به برکت تکيه بر خود در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي به نتايج مهمي خواهد رسيد.

رهبر انقلاب، افزايش مراجعه‌ي دستگاه‌هاي دولتي به جوانان مبتکر، فعال و خوش‌فکر را از جمله نتايج دل بريدن از بيگانگان دانستند و تأکيد کردند: استمرار جوشش دروني به فضل الهي به استغناي واقعي ايران عزيز از بيگانگان منجر خواهد شد.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام حاج‌علي‌اکبري رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه‌ي جمعه، نماز جمعه را از برکات انقلاب و از عوامل اصلي حفظ نظام اسلامي خواند و افزود: امروز در ۹۰۰ شهر، نماز جمعه اقامه ميشود و در طي ۴۰ سال گذشته با برگزاري بدون وقفه‌ي ۲۰۷۹ هفته نماز جمعه حدود ۲۰۰ هزار ساعت محتوا در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي شهرهاي کشور ارائه شده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علي‌اکبري، نماز جمعه را رسانه‌اي مؤثر خواند و خاطرنشان کرد: نهاد نماز جمعه به‌عنوان قرارگاه مردمي تحقق بيانيه‌ي گام دوم، هدف اصلي خود را دستيابي به نماز جمعه‌ي تراز انقلاب اسلامي با ويژگي‌هايي همچون جامعه‌پردازي و تمدن‌سازي قرار داده و ائمه‌ي جمعه سعي ميکنند نقش خود را در تبيين گفتمان انقلاب اسلامي، متناسب با شرايط کنوني و نيازهاي جامعه ايفا کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس