آخرین اخبار
کد مطلب: 126012
لباس زنان بختياري جزو گران قيمت ترين پوشاک جهان/ سنجش قيمت با طلا
تاریخ انتشار : 1398/03/21 08:22:46
نمایش : 1724
لباس زنان بختياري به علت بهره گيري از طلا جزو گران قيمت ترين پوشاک کشور و جهان به شمار مي روند که افزايش قيمت طلا نقش مهمي در افزايش قيمت اين لباس ها دارد.
به گزارش سلام لردگان؛ لباس‌هاي بومي و محلي بيانگر فرهنگ هر منطقه و هويت بومي به شمار مي‌روند. لباس‌هاي بومي و محلي استان چهارمحال و بختياري جزو زيباترين لباس‌هاي محلي با قدمت تاريخي هستند.

زندگي عشايري و زندگي در روستاها به‌خصوص در شهرستان لردگان، کوهرنگ و اردل موجب شده که هنوز مردمان اين ديار از لباس‌هاي محلي استفاده کنند. با توجه به تفاوت‌هاي اقليمي و فرهنگي شاهد رواج لباس‌هاي محلي متنوع در اين منطقه هستيم.

لچک، چارقد، پاکش، دستينه، شليته و پيراهن از جمله پوشاک زنان چهارمحالي است و مردان اين منطقه نيز از کلاه، پيراهن، شلوار دبيت، شال کمر، قبا و گيوه استفاده مي‌کنند.

در استان چهارمحال و بختياري لباس‌هاي محلي همچنان جايگاه خود را حفظ کرده اند و فرهنگ استفاده از لباس‌هاي محلي در اين منطقه وجود دارد.

افزايش قيمت لباس‌هاي محلي در چهارمحال و بختياري

افزايش قيمت‌ها در بخش لباس‌هاي محلي نيز وارد شده است و هم اکنون قيمت‌هاي دوخت و تهيه انواع لباس‌هاي محلي در اين استان افزايش چشمگيري داشته است.

افزايش قيمت مواد اوليه براي تهيه لباس محلي موجب شده است که قيمت لباس‌هاي محلي در سطح استان افزايش يابد.

در تهيه لباس محلي زنان بختياري پارچه قابل توجهي مصرف مي‌شود و در برخي از لباس‌ها نيز از طلا براي تزئين استفاده مي‌شد که افزايش قيمت پارچه و طلا موجب افزايش قابل توجه قيمت لباس‌هاي محلي زنان در اين استان شده است.

يکي از توليد کنندگان لباس محلي در خصوص افزايش قيمت لباس‌هاي بختياري مي‌گويد: در برخي از لباس زنان بختياري طلا براي تزئين استفاده مي‌شود که افزايش قيمت چند برابري طلا موجب افزايش قيمت اين لباس‌ها شده است.

آمنه عباسي عنوان کرد: در «لچک» لباس بختياري و «تاج» لباس قشقايي با رويکرد بختياري طلا بکار برده مي‌شود که اين امر جزئي از فرهنگ اين اقوام بوده است و لچک و تاج به نشانه احترام خانواده همسر براي نوعروس آورده مي‌شود و اين رسم بيشتر در شهرستان لردگان انجام مي‌شود.

وي افزود: يک دختر اهل شهرستان لردگان به هنگام ازدواج يک لچک طلا از خانواده خود و يک لچک يا تاج طلا از سوي خانواده همسر دريافت مي‌کند.

عباسي تاکيد کرد: قيمت تاج طلا نسبت به لچک طلا بيشتر است زيرا طلاي بيشتري در آن به کار برده شده است.

وي بيان کرد: لباس بختياري و لباس قشقايي با رويکرد بختياري در ظاهر تفاوتي قابل چنداني دارند و تنها اهالي اين طوايف مي‌توانند اين تفاوت را احساس کنند.

وي با بيان اينکه در لباس قشقايي با رويکرد بختياري از تاج و روسري و در لباس بختياري از لچک و مينا استفاده مي‌شود، بيان کرد: اين لباس‌ها تفاوت‌هاي ديگري در اندازه لباس و ميزان مصرف پارچه نيز دارند.

عباسي گفت: لباس قشقايي با رويکرد بختياري متعلق به مناطق ترک نشين چهارمحال و بختياري است اما در شهرستان لردگان به دليل گرمي هوا و نزديکي به استان فارس نيز استفاده مي‌شود زيرا پارچه‌اي که در اين لباس به کار برده مي‌شود خنک‌تر است.

وي تصريح کرد: لباس بختياري و قشقايي با رويکرد بختياري داراي متراژ بالا است و هر چه اين متراژ بالا رود قيمت لباس افزايش بيشتري دارد.

افزايش قيمت مواد اوليه موجب شده است که قيمت انواع لباس‌هاي محلي حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد وي اظهار داشت: افزايش قيمت مواد اوليه موجب افزايش قيمت لباس بختياري و قشقايي در اين استان شده است.

عباسي ادامه داد: قيمت اين دو نوع لباس در شهرستان لردگان بيشتر از ساير شهرستان‌هاي استان است به نحوي که اکنون قيمت اين لباس‌‎ها در شهرستان لردگان به جز لچک و تاج طلا حدود چهار تا پنج ميليون تومان است.

وي تاکيد کرد: افزايش قيمت مواد اوليه موجب شده است که قيمت انواع لباس‌هاي محلي حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد.

اين توليد کننده لباس محلي بيان کرد: در سال گذشته تنها قيمت لچک لباس بختياري هفت ميليون تومان بوده که امسال حدود ۱۰ ميليون تومان است.

عباسي تصريح کرد: در سال گذشته قيمت لباس بختياري بدون لچک طلا، دو ميليون و ۵۰۰ تا دو ميليون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

وي تاکيد کرد: قيمت تاج طلا در لباس قشقايي با رويکرد بختياري نيز در سال گذشته ۱۵ ميليون تومان بوده و امسال حدود ۴۰ درصد به قيمت لباس و تاج طلاي آن افزوده شده است.

عباسي بيان کرد: افزايش قيمت‌ها موجب کاهش قدرت خريد شده است و تعداد مشتريان در سال جاري کاهش يافته است.

وي گفت: لباس بختياري همواره جايگاه خود را در منطقه دارد اما مخاطبان لباس بختياري نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار کمتر شده اند.

کارشناس و محقق در بخش صنايع دستي و لباس‌هاي محلي در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: لباس‌هاي محلي جزو فرهنگ غني يک منطقه به شمار روند.

لباس‌هاي محلي در استان چهارمحال و بختياري جزو زيباترين و اصيل‌ترين لباس‌هاي محلي در سطح کشور و حتي جهان به شمار مي‌روند علي موسوي بيان کرد: لباس‌هاي محلي نقش مهمي در پاسداري از هويت اجتماعي و فرهنگي يک منطقه دارند.

وي بيان کرد: لباس‌هاي محلي در استان چهارمحال و بختياري جزو زيباترين و اصيل‌ترين لباس‌هاي محلي در سطح کشور و حتي جهان به شمار مي‌روند.

وي بيان کرد: رنگ و زيبايي لباس‌هاي محلي در اين استان برگرفته از طبيعت است و استفاده از رنگ‌هاي شاد از مهمترين ويژگي‌هاي لباس‌هاي محلي در اين استان به شمار مي‌رود.

اين محقق ادامه داد: براي تهيه لباس محلي در بخش بانوان ميزان مصرف پارچه بسيار بالا است و به عنوان مثال براي تهيه يک لباس محلي زنانه حدود چهار تا ۱۰ متر پارچه مصرف مي‌شود که همين ميزان مصرف پارچه قيمت قابل توجهي را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي بيان کرد: در حال حاضر افزايش قيمت مواد اوليه تهيه لباس با درآمد مردم مناطق روستايي و محلي استان تطابق ندارد و همين عامل در طولاني مدت سبب مي‌شود که مردم به سمت خريد لباس‌هاي ارزان‌تر و مختص ديگر مناطق بروند و همين امر سبب مي‌شود که استفاده از لباس‌هاي محلي مختص استان کمرنگ شود.

زندگي عشاير با پوشش زيباي لباس‌هاي محلي در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختياري از مهمترين جذابيت‌هاي گردشگري در اين استان به شمار مي‌روند. حفظ اين زيبايي و فرهنگ نيازمند حمايت بيشتر مسئولان در اين بخش دارد.

بايد زمينه براي حفظ فرهنگ استفاده از لباس‌هاي بومي و محلي در سطح استان فراهم شود تا لباس‌هاي غير بومي نتواند جايگاه لباس‌هاي بومي و محلي اين استان را بگيرد.

انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس