آخرین اخبار
کد مطلب: 126004
مبلغ زکات فطريه و کفاره ۹۸ اعلام شد
تاریخ انتشار : 1398/03/13 09:45:43
نمایش : 1764
دفتر وجوهات رهبر انقلاب اسلامي مبلغ زکات فطريه و کفاره ۹۸ را اعلام کرد.
به گزارش سلام لردگان؛ فطريه عبارت است از سه کيلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامي که به‌عنوان طعام محسوب مي‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته ميزان زکات فطره براي يک نفر با محاسبه‌ي سه کيلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت اين مبلغ به‌عنوان فطريه کفايت مي‌کند. اما هم‌وطنان مي‌توانند با توجه به برنجي که مصرف مي‌کنند، سه کيلو از آن يا معادل قيمت آن را به‌عنوان فطريه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان براي هر نفر کفايت مي‌کند.


مبلغ زکات فطريه و کفاره براي سال ۱۳۹۸
۱ - حداقل فطريه براي هر نفر ۸۰۰۰ تومان
۲ - کفاره يک روز قضاي روزه عذر ۲۵۰۰ تومان
۳ - کفاره يک روز قضاي روزه عمد (اطعام ۶۰ فقير) ۱۵۰۰۰۰ تومان

مبلغ فطريه و کفاره ۹۸ اعلام شد

موعد پرداخت زکات فطره از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان تا ظهر روز عيد است و براي کساني که در نماز عيد فطر شرکت مي‌کنند،‌ بهتر است قبل از نماز عيد، اين مبلغ را پرداخت و يا از مجموع اموالشان جدا کنند. اما با توجه به استفتاي صورت‌گرفته از معظم‌له، واريز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، براي پرداخت‌هاي اينترنتي که وجوهات به‌صورت امانت دريافت مي‌گردد، مانعي ندارد.

همچنين افرادي که خودشان فقيري را مي‌شناسند و از نيازمندي او اطمينان دارند، مي‌توانند مبلغ فطريه را به او بپردازند. البته اين افراد بايد فقط طعام يا پول معادل آن را به فقير بپردازند و چيزي غير از طعام و پول مثل لباس و وسايل منزل پذيرفته نيست. همچنين کساني که از سادات نيستند نمي‌توانند زکاتشان را به سادات فقير بپردازند. بنابراين شخصي که سيد نيست، ولو همسر او سيد باشد، نمي‌تواند زکاتش را به سيد فقير بدهد؛ چرا که ملاک، فرد پرداخت‌کننده است. همچنين فرد دريافت‌کننده اگر آقايي سيد و فقير باشد، او نمي‌تواند زکات فطره‌ي افراد غير سيد را دريافت کند.

بر اساس اعلام دفتر وجوهات مقام معظم رهبري، مبلغ کفاره‌ي يک روز قضاي روزه با عذر شرعي، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره‌ي يک روز قضاي روزه‌ي عمدي، مبلغ ۱۵۰۰۰۰ تومان است.

 

نظر دفتر آيت الله العظمي شبيري زنجاني درباره مبلغ زکات فطره و کفاره ۹۸

با توجه به اينکه قيمت گندم و برنج در شهر‌هاي مختلف، ممکن است اندکي متفاوت باشد، لذا مؤمنين مي‌توانند معادل مقادير مذکور را بر طبق قيمت محل زندگي خود، محاسبه و پرداخت نمايند.

شخصي که پرداخت زکات فطره بر او واجب است بايد براي خودش و کساني که نانخور او هستند، هر نفري يک صاع (تقريبا ۳کيلو و ۶۰۰گرم) از خوراکي‌هاي رايج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) يا مبلغ آن را به عنوان فطريه بپردازد.

دفتر آيت الله العظمي شبيري زنجاني، مبلغ ۱۰ هزارتومان را بابت فطريه هر نفر به حساب قيمت گندم تعيين کرده است.

با توجه به اينکه قيمت گندم و برنج در شهر‌هاي مختلف، ممکن است اندکي متفاوت باشد، لذا مؤمنين مي‌توانند معادل مقادير مذکور را بر طبق قيمت محل زندگي خود، محاسبه و پرداخت نمايند.

کفاره افطار غير عمدي براي هر روز، يک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به حساب گندم) است که در صورت اطمينان مي‌توان قيمت آن را به مسکين داد تا به وکالت از مکلف، براي خودش اين مقدار طعام بخرد. بر اين اساس، دفتر آيت الله العظمي شبيري زنجاني، مبلغ ۲۵۰۰تومان را براي کفاره افطار غير عمدي و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را براي افطار عمدي هر روز تعيين کرده است.

موارد مصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتي ندارد؛ هر چند احتياط مستحب آن است که فقط به فقراي شيعه بلکه فقط به مساکين (يعني فقراي به شدت نيازمند) پرداخت شود.

کسي که نماز عيد فطر مي‌خواند بايد فطريه را پيش از نماز عيد پرداخت کند و يا به اين نيت کنار بگذارد، ولي اگر نماز عيد نمي‌خواند بايد تا غروب روز عيد فطر، زکات فطره را پرداخت کند يا کنار بگذارد...

آيت‌الله العظمي گرامي پرداخت فطريه و کفاره ۹۸ را اعلام کرد

به دليل اختلاف قيمت در شهر‌ها و روستا‌ها، مکلّف بايد براساس قيمت محل سکونتِ خود (حتي در يک شهر ممکن است دو يا چند قيمت باشد)، فطريه و کفّاره را بپردازد، براي فطريه قيمتِ حدودِ ۳ کيلوگرم از قوتِ غالب خويش و براي کفّاره هم قيمتِ ۷۵۰ گرم از قوتِ غالب را بپردازد.

ضمناً اگر مکلّف شخصي را وکيل کرد که در شهر ديگري بپردازد، وکيل بايد براي پرداخت به قيمت شهري که مکلّف سکونت دارد پرداخت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهاي پيام/

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس