آخرین اخبار
کد مطلب: 125990
گفتگو با دستفروشان، شهرداري و شهروندان لردگان
دستفروشان و شهرداري؛ معماي پيچيده اين روز هاي شهر
تاریخ انتشار : 1398/03/01 14:48:08
نمایش : 1080
مسئول روابط عمومي شهرداري لردگان گفت: دستفروشي و سد معبر يکي از مهم ترين معضلات شهر و شهرداري لردگان است که هم موجب مزاحمت براي مردم، تضييع حقوق آن ها و مغازه داران مي شود.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛دستفروشي و بساط در معابر شهر لردگان در طي اين سالها موجي از اخبار و حواشي را به وجود آورد و همين بهانه اي شد براي بررسي وضعيت دست فروشان شهر و موضع گيري مردم و مسئولين شهرداري لردگان.
در ابتدا بايد اين حقيقت را بيان کنيم که شرايط اقتصادي مردم به گونه اي است که وجود دست فروشان موجب ارزان بودن بسياري از کالاها و اجناس (با کيفيت هاي متفاوت)، مختلف شده است و از اين نظر براي لردگاني که متشکل شده از يک جامعه روستايي و عشايري و به عنوان يک منطقه محروم يک مسئله مثبت ارزيابي مي شود، اما با اين حال به دليل بي نظمي هاي صورت گرفته توسط دست فروشان متاسفانه چهره شهري لردگان به خصوص در مرکز شهر کاملاً زشت و غيرقابل باور شده است.

 بي نظمي هاي موجود همانند نصب گوني يا پلاستيک هايي براي سايبان يا فروش طيور زنده (مرغ و خروس)، آن هم در کنار اورژانس شهر واقعا عجيب و دور از ذهن است. اين مسئله شايسته شهر لردگان نيست و يکي از موارد اصلي بود که مردم نيز در پيام هاي خود تقاضاي مطرح شدن آن را داشتند. همچنين اشغال بخش وسيعي از معابر شهر که موجب مزاحمت براي شهروندان شده است. علاوه براين بسياري از پاکبانان شهرداري نيز نسبت به زباله هاي دست فروشان و ميوه فروشان به شدت انتقاد کرده اند. در نهايت موارد مختلف ديگري وجود دارد که بر اجتماع و فرهنگ شهر لردگان آسيب جدي مي زند.
 
همچنين طبق بررسي هاي خبرنگار سلام لردگان؛ بسياري از دست فروشان شهر متشکل از جوانان هستند. بنابراين برخورد با اين قشر جوان يعني بيکار شدن تعداد زيادي افراد که اکثريت سرپرست خانوارها محسوب مي شوند. بدين ترتيب لازم است به مسئله به صورت همه جانبه نگاه کنيم تا با برنامه ريزي دقيق بهترين تصميم گرفته شود.
اما مردم نيز با مشارکت  از طريق کانال ارتباطي مختلف ديدگاه هايي را مطرح کرده اند:
در ابتدا بايد گفت که نقطه مشترک اکثريت شهرونداني که پيام داده اند، مثبت بودن ماهيت دستفروشي  بوده است. بدين معني که مردم با دستفروشي به هيچ وجه مشکل ندارند در واقع با بي نظمي هاي موجود و حضور گسترده در معابر شهر ناراضي بودند و به همين دليل خواستار اسکان دستفروشان در يک مکان مشخص بوده اند.  
بسياري از شهروندان  مکانهايي در شهر را پيشنهاد داده اند که شامل:
1.پارکينگ جنب اداره راهنمايي و رانندگي: مکاني که توسط شهرداري نيز انتخاب شده است اما با مخالفت و نارضايتي دست فروشان به دليل عدم حمايت از سوي مردم همراه بوده است
2.زمين جنب مخابرات شهرستان: اين مورد نيز از سوي شهرداري براي اسکان ميوه فروشان سيار انتخاب شده است.
3. زمين مجاور در ترمينال شهر لردگان: اين مورد هم به کلي با مخالفت دستفروشان همراه شده است.
4. زمين تحت مالکيت اورژانس (شبکه بهداشت) لردگان: اين مورد همچنين از طرف دستفروشان مطرح شده و خواستار حضور در اين مکان حتي با وجود اجاره و هزينه هاي ديگر بوده است.

بر اساس پيگيري هاي خبرنگار سلام لردگان، اين موضوع با روابط عمومي شهرداري لردگان در چارچوب يک مصاحبه جامع و کامل در ميان گذاشته شده است:
مسئول روابط عمومي شهرداري لردگان در پاسخ به سوال طرح و برنامه هاي شهرداري لردگان در ارتباط با مسئله دست فروشان در بلند مدت گفت:  واقعيت اين است که مسأله دستفروشي در شهر لردگان چندين سال است که از وضعيت معمول آن در ساير شهرها کاملاً متفاوت شده است، اگر در ساير شهرها دستفروشان افراد ضعيفي هستند که از سر اجبار بساط کوچکي در گوشه اي از پياده رو ها پهن مي نمايند، در لردگان بيشتر دستفروشان از افراد سودجو و زياده خواهي هستند که با در نظر نگرفتن حقوق مردم با زور و استفاده از پشتوانه هاي مختلف که در نهادها و ارگان هاي گوناگون دارند اقدام به اشغال معابر به خصوص مکان هاي پر رفت و آمد کرده اند. بيشتر اين افراد از وضعيت مالي خيلي خوبي هم برخوردارند و افراد توانمندي هستند که با ضايع کردن حق ديگران به درآمدهاي سرشار هم دست مي يابند و سودآوري بالاي اين کار در لردگان باعث شده تا هم روز به روز به تعداد اين افراد اضافه شود و هم مقاومت بيشتري در مقابل اهرم هاي قانوني از خود نشان بدهند.

وي افزود: در حال حاضر دستفروشي و سد معبر يکي از مهم ترين معضلات شهر و شهرداري لردگان است که هم موجب مزاحمت براي مردم، تضييع حقوق آن ها و مغازه داراني که بايد ماليات، اجاره، عوارضات مختلف و ... بپردازند شده ، جريان طبيعي اقتصادي در شهر را بهم زده و هم وجهه بسيار زشتي به شهر مي دهد و عملاً اقتدار مديريت شهري را در ساير مسائل هم به چالش مي کشد.
حل موضوعي با اين ابعاد از دست شهرداري به تنهايي خارج بوده و نياز به هماهنگي و همکاري نهادهاي مختلف از جمله فرمانداري، نيروي انتظامي، دادستاني و ... دارد که البته خوشبختنانه در ماه هاي اخير دادستان محترم و نيروي انتظامي تلاش هاي مؤثري در اين زمينه داشته اند که ان شاءالله ادامه داشته باشد.
اين مسئول بيان داشت ؛ امام جمعه شهرستان در زمينه فرهنگ سازي خيلي مي توانند مؤثر باشند چرا که بيشتر دست فروشان از مخاطبين اصلي نمازجمعه شهر هستند. خود مردم هم با نخريدن و عدم استقبال از دست فروشان و قانون شکنان مي توانند به بهتر شدن وضعيت شهر کمک کنند.
راهکار اصلي بلند مدت هم در اين زمينه تمرکززدايي از مرکز شهر لردگان و ايجاد رونق در ساير مناطق است که در افق چشم انداز بلندمدت شهرداري جاي دارد.

 در ادامه در پاسخ به اين سوال که طبق تصميم شهرداري، پارکينگ جنب اداره راهنمايي و رانندگي براي اسکان دست فروشان انتخاب شده است، اما با توجه به بررسي هاي انجام شده اکثريت دست فروشان با اين مکان مخالفت کرده اند گفت: طبيعي است که دست فروشان با زياده خواهي دنبال بيشترين منفعت و حضور در شلوغ ترين مکان ها هستند اما شهرداري هم محدوديت هاي خود را دارد، و زمين پيش بيني شده هم در خيابان اصلي شهر، نزديک به پررفت و آمدترين چهارراه قرار داشته و مکان مناسبي است.

همچنين در مورد  ايجاد يک بازارچه در نقطه شلوغ ديگر از (زمين تحت مالکيت شبکه بهداشت)شهر بيان داشتند:  اين ها بهانه جويي هاي بيهوده اي است، زيرا آنان مي دانند که شهرداري زمين ديگري در آن مناطق ندارد، زمين اورژانس متعلق به شبکه بهداشت است و ربطي به شهرداري ندارد و از طرف ديگر تشکيل بازارچه محلي در شلوغ ترين نقطه شهر هيچ توجيهي به لحاظ مديريت شهري نداشته و بسياري از مشکلات را تشديد مي نمايد.


از نظر خبرنگار سلام لردگان: واقعيت اين است که دست فروشي و ميوه فروشي هاي سيار در شرايط اقتصادي کنوني کمک زيادي به اقتصاد خانوارهاي ضعيف مي کند، اما از طرفي  نمي توان بي نظمي هاي عجيب صورت گرفته توسط دست فروشان که شايسته شهر لردگان نيست را انکار کرد، اما تنها با مديريت و برنامه ريزي همه جانبه مي توان اين مشکل بزرگ را حل و فصل کرد، بنابراين آيا از نظر شما شهرداري لردگان تمامي جوانب را در نظر گرفته يا اينکه فقط با انتخاب يک مکان اين قشر را رها کرده و مجددا بعد از چندماه يا يکي دوسال باز هم بايد شاهد دست فروشي در معابر باشيم در پاسخ اين مسئول گفت:  اگر واقعاً قيمت دستفروشان و ميوه فروشان سيار آنقدر مقرون بصرفه است که به قول شما به اقتصاد خانوارهاي ضعيف کمک مي کند پس با استقرار آنها در مکان هاي مشخص شده که اتفاقاً فضاهاي خوبي هم هستند با هم مردم از آنان استقبال کرده و نبايد مشکلي متوجه کار آنها باشد ولي واقعيت اين است که قيمت ارائه شده توسط آنها اندکي از قيمت حاشيه بازار کمتر است که دليل اصلي آن هم نپرداختن اجاره، عوارض، ماليات و ... و ديگري عرضه محصولات درجه 2 است و آن ها با اشغال معابر پررفت و آمد است که مردم را به سمت خود مي کشانند و گرنه اگر قيمت پاييني ارائه دهند هرجا که باشند مردم به سمت آنها هجوم مي برند همانگونه که در مواردي ميبينيم چه صف هاي طويلي براي دريافت برخي اقلام سهميه اي که با قيمت کمتري عرضه مي شوند در شهر تشکيل مي گردد.

 وي در پاسخ به موضع کلان شهرداري در صورت اصرار دست فروشان بر حضور در معابر واکنش شهرداري چه خواهد بودگفت: در بين مسئولين شهر از جمله دادستان محترم، نيروي محترم انتظامي و شهرداري اراده بسيار قوي در حل موضوع دستفروشان و دفاع از حقوق شهروندان شکل گرفته و با کساني که از قانون تبعيت ننمايند برخورد جدي قضايي صورت خواهد گرفت. از رسانه هاي عمومي نيز انتظار مي رود به رسالت خود که فرهنگ سازي جهت اجراي قوانين و حمايت از حقوق شهروندان است عمل نمايند نه اينکه به واسطه برخي ارتباطات يا هر دليل ديگري به صورت ضمني از دستفروشان حمايت نمايند.
 
انتهاي خبر/630 ل
 
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس