آخرین اخبار
کد مطلب: 125952
افزايش بيکاران زير سايه بي‌تعهدي دولت/ آمارهايي که با واقعيت فاصله دارد
تاریخ انتشار : 1398/01/27 09:52:27
نمایش : 1683
بر اساس نتايج طرح آمارگيري نيروي‌کار در سال ١٣٩٧و براساس بررسي نرخ بيکاري افراد ۱۰ ساله و بيش‌تر مشخص شده که که ١٢ درصد از جمعيت فعال بيکار بوده‌اند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛  به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بيکاري يکي از اصلي‌ترين دغدغه جوانان امروز کشور است. آنهايي که درس خوانده‌اند و فارغ‌التحصيل شده‌اند اما نمي‌توانند شغلي متناسب با رشته‌ تحصيلي‌شان پيدا کنند يا آنقدر حقوق‌شان کم است که با محاسبه هزينه رفت و آمدشان، رفتن سر آن کار برايشان به‌صرفه نيست و در نتيجه با توجه به سطح تحصيلات‌ خود منتظر يک شغل مناسب‌ با درآمد نسبتا خوبي مانده‌اند.

از سوي ديگر اما بسياري از افراد که شاغل بودند و کاري براي خودشان داشتند به دليل ورشکست شدن چند کارخانه يا تعطيلي چند شرکت کارشان را از دست داده‌اند و به همين دليل به‌دنبال شغل مناسبي مي‌گردند. اين افراد در اين بازه زماني به آمار بيکاران در کشور افزوده‌اند و مشخص نيست چه زماني مي‌توانند کار مناسبي براي خودشان بيابند؟
 

3 ميليون و 221 هزار بيکارند

بر اساس نتايج طرح آمارگيري نيروي‌کار در سال ١٣٩٧و براساس بررسي نرخ بيکاري افراد ۱۰ ساله و بيش‌تر مشخص شده که که ١٢ درصد از جمعيت فعال بيکار بوده‌اند. همچنين بررسي روند تغييرات نرخ بيکاري حاکي از آن است که اين شاخص، نسبت به سال ١٣٩٦، يک‌دهم درصد افزايش يافته است.

از سوي ديگر اما نرخ بيکاري جوانان 15 تا 29 ساله حاکي از آن است که 25.5 درصد از فعالان اين گروه سني در زمستان 1397 بيکار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيکاري اين افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1396) 0.2 درصد افزايش يافته و  جمعيت بيکار کشور با 68 هزار نفر را به 3ميليون و 221هزار نفر رسانده است.

جديدترين آمار صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد که نرخ بيکاري در ايران بالا رفته و جايگاه اين کشور در ميان کشورهاي مورد بررسي با 4 پله نزول به 13 رسيده است.

 صندوق بين‌المللي پول در جديدترين گزارش از سري گزارش‌هاي چشم‌انداز اقتصادي جهان ميزان بيکاري در ايران در سال 2018 را 13.78 درصد اعلام و پيش‌بيني کرد که نرخ بيکاري کشور در سال 2019 يعني سال جاري ميلادي به 15.4 درصد افزايش يابد.

بررسي جديدترين آمار صندوق بين‌المللي پول از ميزان بيکاري در کشورهاي جهان در سال 2018 نشان مي‌دهد، رتبه ايران در ميان کشورهاي مورد بررسي 4 پله بدتر شده است؛ ايران در سال 2017 رتبه 17 را به خود اختصاص داده بود که در سال 2018 به جايگاه 13 رسيده است.

 
وقتي آمار بيکاري اعلام شده با واقعيت فاصله دارد

هنوز از يادها نرفته است که حسن روحاني سال گذشته و در پيام نوروزي 97 به مردم وعده افزايش اشتغال را داده بود. همچنين در طول سال گذشته بارها وعده ايجاد يک ميليون شغل از سوي محمدباقر نوبخت داده شد. اما با وجود وعده‌هاي مکرر رئيس سازمان برنامه و بودجه، بررسي آخرين گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت نيروي کار نشان مي‌دهد که اين وعده محقق نشد و متاسفانه به تعداد بيکاران نيز افزوده شده است.

حميد حاج اسماعيلي، کارشناس بازار کار در تشريح وضعيت بيکاري در کشور گفت: «آمار رسمي که مرکز آمار در خصوص نرخ بيکاري اعلام مي‌کند با واقعيت فاصله زيادي دارد.»

اين کارشناس بازار کار ادامه داد: «در چند سال گذشته روند مناسبي براي ايجاد ظرفيت‌سازي در حوزه اشتغال از سوي مسئولان دولتي مشاهده نشد و در عين حال برنامه‌هاي مدون و دقيقي هم اجرا نشده است بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم که رشد بيکاري در کشور آرام باشد! برآورد ما اين است که در حال حاضر بيش از 6 و نيم ميليون بيکار در کشور وجود دارد.»
 

بايد از بنگاه‌هاي اقتصادي حمايت شود

حاج اسماعيلي با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و رشد قيمت‌ها اظهار داشت: «در سال گذشته بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي دچار مشکلات شده‌اند. اين در حالي است که حدود 20 درصد بنگاه‌هاي کوچک در اين شرايط نتوانستند به فعاليت خود ادامه دهند و تعطيل شدند. طبيعي است که با تعطيلي اين بنگاه‌هاي اقتصادي افراد زيادي شغل‌شان را از دست دادند و به جمعيت بيکاران اضافه شدند.»

اين کارشناس بازار کار با بيان اينکه متاسفانه برخلاف تمهيدات رهبري در مسائل اقتصادي و بازار کار، روند اجرايي کشور در حوزه اقتصاد و اشتغال پيشرفت خوبي نداشته است، گفت: ««بايد دولت در مرحله اول از بنگاه‌هاي اقتصادي به خصوص بنگاه‌هاي اقتصادي کوچک حمايت کند. زيرا اگر مشکلات آنها حل شود از بيکار شدن بسياري از افراد شاغل جلوگيري خواهد شد.»

 
کسي به داد بيکاران نمي‌رسد؟

حاج اسماعيلي با بيان اينکه هر ساله حداقل يک ميليون کارجو به تعداد بيکاران اضافه مي‌شود، اظهار کرد: «علاوه بر تعداد بيکاران اعلام شده که بايد براي ايجاد اشتغال آنها تلاش کنيم، يک ميليون فارغ‌التحصيل وارد بازار کار مي‌شوند و نياز به شغل دارند، بنابراين بايد براي آنها نيز فکري شود.»

اين کارشناس بازار کار افزود: «بخشي از مشکلاتي که ما در کشور داريم ناشي از سياست‌ها و کارنامه اجتماعي وزارت کار و رفاه اجتماعي است. آقاي ربيعي، وزير سابق کار و رفاه اجتماعي عملکرد خوبي نداشت و در خصوص اجراي برنامه‌هاي اشتغال‌زايي در کشور سو‌ءمديريت داشت، به همين دليل استيضاح شد. متاسفانه وزير کار جديد نيز دنباله‌روي همان سياست‌هاي قبلي اين وزارتخانه است و کاري از پيش نبرده است. بنابراين اگر برنامه مناسبي براي اشتغال تعيين و اجرا نشود طبيعي است که يک جمعيت بسيار زيادي به بيکاران کشور اضافه خواهد شد و به دنبالش مشکلات اقتصادي ديگري رخ مي‌دهد.»

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس