آخرین اخبار
کد مطلب: 125937
حماقت ديگري از واشنگتن؛
آمريکا سپاه پاسداران را "سازمان تروريستي" خواند
تاریخ انتشار : 1398/01/20 09:04:30
نمایش : 1079
دولت آمريکا در ادامه سياست فشار بر گروه‌هايي که از طريق مبارزه با گروه‌هاي تروريستي اين کشور را در پيشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به فهرست سازمان‌هاي اصطلاحاً «تروريستي» خود اضافه کرد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ «مايک پامپئو»، وزير خارجه آمريکا امروز دوشنبه علي‌رغم هشدارها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به فهرست سازمان‌هاي اصطلاحاً «تروريستي» خود اضافه کرد. 

اين اولين بار است که کاخ سفيد نيروهاي مسلح رسمي يک کشور خارجي را به عنوان «سازمان تروريستي» معرفي مي‌کند.

هشدارها در واشنگتن

 پيش از اين کارشناسان در خود آمريکا هم درباره تبعات اين اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌اند کاخ سفيد را از آن برحذر دارند.

روزنامه نيويورک‌تايمز، به عنوان اولين رسانه‌اي که ۲۸ اسفندماه مقاصد دولت آمريکا در اين باره را گزارش کرد نوشت اين طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌هاي پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا» (سيا) رو به رو شده است.

ارزيابي پنتاگون و سيا اين است که چنين اقدامي نظاميان ايالات متحده و مأموران اطلاعاتي آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌هاي خارجي قرار مي‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقي نيز مي‌گويند در صورتي که طرفين کنوانسيون‌هاي ژنو نيروهاي مسلح يکديگر را «سازمان تروريستي» بنامند و اين رويه رواج پيدا کند، اعضاي نيروهاي مسلح آمريکا نيز، در صورت دستگيري در يک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروريست» تلقي شده و محاکمه شوند.

واکنش‌ها در ايران

در ايران، سرلشکر پاسدار «محمد علي جعفري»، فرمانده کل سپاه گفته در صورتي که آمريکا چنين حماقتي مرتکب شوند ارتش و نيروهاي امنيتي آمريکا در منطقه غرب آسيا، ديگرآرامش امروز را نخواهند داشت.

سردار جعفري گفت: «اگر آمريکايي‌ها دست به چنين حماقتي بزنند و امنيت ملي ما را به مخاطره بيندازند، مطابق سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران اقدامات مقابله به مثل را عملياتي و در دستور کار قرار خواهيم داد.»

«محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران هم به دولت آمريکا درباره اقدام عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران هشدار داده است.

ظريف روز يکشنبه (۱۸ فروردين‌ماه) در توئيترش نوشت: «کساني که نتانياهو را در اولويت نخست قرار مي‌دهند و از مدت‌ها پيش با اشتياق براي تروريستي اعلام کردن سپاه تلاش کرده‌اند، کاملا از تبعاتي که اين کار براي نيروهاي ايالات متحده در اين منطقه دارد، مطلعند. در حقيقت، آن‌ها مي‌خواهند به نمايندگي از او (نتانياهو) ايالات متحده را به يک باتلاق بکشانند.»

از طرف ديگر، برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران هم در تدارک آماده کردن طرحي براي مقابله با اقدام دولت آمريکا هستند. 

«سيد حسين نقوي حسيني»، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس يکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت اين طرح «تروريستي ناميدن نيروهاي نظامي آمريکا و پايگاه هاي آنها در منطقه» نام دارد.

نقوي حسيني همچنين خاطرنشان کرد: «اگر آمريکا قرار دادن نام سپاه در ليست گروه هاي تروريستي را دنبال کند، اين طرح را تصويب خواهيم کرد.»

 آمريکا و تنبيه تروريسم‌ستيزي

اقدام دولت آمريکا براي فشار بر سپاه، در ادامه سياست‌هايي است که اين کشور براي تنبيه گروه‌هايي در پيش گرفته که با اقدام عليه گروه‌هاي تروريستي واشنگتن را در پيشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند. واشنگتن، در ماه‌هاي گذشته اروپايي‌ها را براي اعمال فشار بر «حزب‌الله لبنان» هم تحت فشار قرار داده است.  

گزارش رسانه‌هاي آمريکا حاکي است کاخ سفيد طرحي نيز براي معرفي برخي از گروه‌هاي نظامي هم‌پيمان با ايران در عراق به عنوان «سازمان تروريستي خارجي» در دست بررسي دارد. 

اين گروه‌ها، زير چتر «نيروهاي بسيج مردمي عراق» (حشدالشعبي) فعاليت مي‌کنند که با مصوبه پارلمان اين کشور به يک نهاد قانوني و پشتيبان نيروهاي امنيتي عراق تبديل شده‌اند. اين نيروها با مشورت‌هاي ايران نقش مهمي در مبارزه با گروه تروريستي داعش ايفا کرده‌اند. 

نقش آمريکا در مبارزه با داعش

شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد هيئت حاکمه آمريکا بعد از آغاز ناآرامي‌ها در سوريه از مارس ۲۰۱۱ و حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ به دنبال بهره‌برداري‌‌هاي مستقيم و غيرمستقيم از گروه‌هاي تروريستي براي پيشبرد اهدافش در منطقه بوده است.

در جريان تحولات سوريه و عراق، ائتلاف تحت رهبري آمريکا که ادعا مي‌کرد براي مبارزه با گروه تروريستي داعش تشکيل شده در مقاطعي حتي به نفع داعش وارد عمل شد و با بمباران مواضع گروه‌هاي در حال مبارزه با اين گروهک تروريستي راه را براي پيشروي‌هاي آن هموار کرد.

به عنوان مثال، شهريور ماه سال ۱۳۹۵، چهارجنگنده ائتلاف آمريکا مواضع ارتش سوريه را که در حال مبارزه با عناصر داعش در نزديکي فرودگاه شهر «ديرالزور» بودند بمباران کرده و ۸۳ نظامي اين کشور را به شهادت رساندند. 

اين ائتلاف، خردادماه سال ۱۳۹۴ هم با آنکه طبق گزارش رسانه‌هاي آمريکايي از قصد داعش براي حمله به شهر «رمادي»، مرکز استان الانبار عراق مطلع بود هيچ اقدامي براي جلوگيري از کاروان داعش در راه شهر انجام نداد. 

شبکه خبري بلومبرگ در آن زمان به نقل از منابع و مقام‌هاي اطلاعاتي آمريکا گزارش داد نظاميان اين کشور در حالي نظاره‌گر سقوط رمادي بودند که از قبل از برنامه داعش براي حمله به اين شهر خبردار بودند. 

اعتراف مقام‌هاي آمريکايي

آنچه در همان زمان به ترديدها درباره اراده آمريکا براي مبارزه با داعش دامن زد انتشار سندي از دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريکا بود که نشان مي‌داد واشنگتن سال ۲۰۱۲ به درستي ظهور داعش را پيش‌بيني کرده بود، اما اين موضوع را نه تنها تهديد منظور نکرده، بلکه آن را در راستاي منافع آمريکا دانسته و بر لزوم پيگيري آن تأکيد کرده است.

«مايکل فلين» که در دولت «باراک اوباما»، رئيس‌جمهور سابق آمريکا و دولت فعلي اين کشور سمت داشته سه سال پيش در مصاحبه‌اي با شبکه خبري الجزيره صحت اين سند را تأييد کرده و گفته که واشنگتن عامدانه اين سند را ناديده گرفته است. 

او در اين مورد گفته است که بي‌توجهي به اين سند، «يک تصميم از روي اراده بود... اين تصميمي از روي اراده براي انجام آن چيزي بود که آن‌ها دارند انجام مي‌دهند. شما واقعا بايد از رئيس‌جمهور سوال کنيد که واقعا او دارد چه کار مي‌کند و چه سياستي در دستور کار است.»

اين، اولين اظهارنظر در ميان گفته‌هاي شخصيت‌هاي آمريکايي نبود که سرنخ‌هايي از نقش واشنگتن و متحدان آن در شکل‌گيري داعش آشکار مي‌کرد. قبل‌تر از آن «وسلي کلارک» فرمانده اسبق فرماندهي کل نيروهاي پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) طي اظهاراتي مشابه، هدف از شکل گيري داعش را مقابله با حزب الله لبنان و محور ضداسرائيلي دانسته بود.

وي اسفند ماه سال ۱۳۹۳ به سي‌ان‌ان گفته بود: «ببينيد، داعش با منابع مالي دوستان و متحدان ما شکل گرفت.»

کلارک افزود: «چراکه وقتي شما کساني را مي‌خواهيد که بايد تا پاي مرگ با حزب‌الله بجنگند، نمي‌توانيد اطلاعيه بدهيد و بگوييد بيائيد در جنگ ثبت نام کنيد، چون مي‌خواهيم جهان را به مکاني بهتر تبديل کنيم، بلکه شما مي‌رويد دنبال آدم‌هاي متعصب، مي‌رويد دنبال بنيادگراهاي مذهبي، چون آن‌ها هستند که حاضرند با حزب‌الله مبارزه کنند.»

اظهارات «جو بايدن»، معاون رئيس‌جمهور سابق آمريکا در همين باره در سال ۱۳۹۳ (زماني که هنوز در اين سمت حضور داشت) از جمله ديگر شواهدي است که اين پازل را کامل کرده و اين فرضيه را تقويت مي‌کند که  داعش و هسته‌هاي تروريستي فعال در سوريه، با پشتيباني مالي عربستان، ترکيه و ديگر کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، با نظارت و آگاهي آمريکا و کشورهاي غربي و بر اساس «تصميمي ارادي» براي ضربه زدن به محور مقاومت، از طريق تضعيف يکي از ارکان اصلي آن يعني سوريه صورت گرفته است.

او در سخناني مهر ماه سال ۱۳۹۳ در دانشگاه «هاروارد» گفت:«گلايه هميشگي من اين بود که بزرگترين مسئله ما متحدانمان هستند. متحدان ما در منطقه، بزرگترين مسئله ما در سوريه بودند.»

به گزارش فارس؛ معاون وقت رئيس‌جمهور آمريکا افزود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌اي هستند و من هميشه روابط بسيار خوبي با اردوغان داشته‌ام و زمان زيادي را با او گذرانده‌ام. سعودي‌ها، اماراتي‌ها و بقيه. آن‌ها چه کار مي‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن (بشار) اسد و در اصل يک جنگ نيابتي شيعي-سني بودند... که صدها ميليون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسليحات را براي هر کسي که با اسد مي‌جنگيد، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اينکه افرادي که در حال دريافت اين کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گراي جهادي بودند که از ديگر بخش‌هاي جهان آمده‌اند.»

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس