آخرین اخبار
کد مطلب: 125857
بحران خشکسالي در چهارمحال و بختياري:
آهنگ مرگ!/ بام ايران در سوگِ آب!
تاریخ انتشار : 1397/10/25 10:19:29
نمایش : 1803
چهارمحال و بختياري هم با وجود اينکه يک درصد از وسعت کشور را تشکيل مي‌دهد ، زماني تامين‌کننده ده درصد از آب کشور بود و به دليل وجود آبشارها، چشمه‌ها و منابع آبي سرشار ديگر شهرت داشت، با بحران آب مواجه شده است و بسياري از روستاها و شهرهاي اين استان با کمبود آب و در برخي موارد نبود آب مواجه هستند
به گزارش خبرنگار سلام لردگان به نقل از  جهانبين نيوز؛ ايران يکي از کشورهاي خشک و نيمه‌خشک در جهان است و براساس بررسي که بانک جهاني انجام داده و در آن وضعيت رطوبت و بارندگي را در کشورهاي مختلف جهان سنجيده است ايران با متوسط بارندگي سالانه ۲۲۸ ميلي‌متر در سال در رده نوزدهمين کشور يعني ته جدول قرار دارد و بنابراين کشوري بسيار خشک محسوب مي‌شود.

اما با توجه به کمبود بارش‌ها، ايران در وضعيت بحراني‌تري نسبت به قبل قرار گرفته و هر روز کمبود آب در اين کشور بيشتر احساس مي‌شود.

چهارمحال و بختياري هم با وجود اينکه يک درصد از وسعت کشور را تشکيل مي‌دهد و زماني تامين‌کننده ده درصد از آب کشور بود و به دليل وجود آبشارها، چشمه‌ها و منابع آبي سرشار ديگر شهرت داشت، با بحران آب مواجه شده است و بسياري از روستاها و شهرهاي اين استان با کمبود آب و در برخي موارد نبود آب مواجه هستند به طوري که آب‌رساني به برخي از منطق استان با تانکر انجام مي‌شود و در يک شبانه‌روز يک ساعت هم آب آشاميدني آن‌ها وصل نمي‌شود.

بسياري از درختان ما به خاطر نبود آب خشک شده است

يکي از باغداران در چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: سال گذشته متاسفانه بارندگي در فصل سرما بسيار کم بود و به همين خاطر بيشتر درختان در باغات ما خشک شده اند.
 

احمدي تصريح کرد: در گذشته مهلت زمان روشن ماندن چاه ها بيشتر بود اما متاسفانه امسال اين مهلت زمان کاهش پيدا کرده و اين خود به يک معضل مبدل شده است.

احمدي با بيان اينکه در گذشته محصولات بيشتري از باغات خودمان برداشت ميکرديم اذعان داشت: متاسفانه خسارت زيادي به خاطر نبود آب به درختان ما وارد شده است.

اين باغدار در ادامه گفت: همه راه منبع و درآمد من از همين برداشت محصولات است که امسال درآمد من به نصفه رسيده و ما را با بحران آب مواجه کرده است.

احمدي اذعان داشت: مسئولين استان تنها با يک جلسه گرفتن کار را تمام شده نبينند بلکه بيشتر از گذشته به فکر باغداران و کشاورزان باشند.

طرح بن-بروجن آب مورد نياز ۴۵۰ هزار نفر را تامين مي‌کند

حجت‌الاسلام اميرقلي جعفري رئيس کميته صيانت از آب چهارمحال و بختياري اظهار کرد: عدم يک‌صدايي و وحدت مسئولان در اين استان در بحث آب باعث مي‌شود کارها به درستي پيش نرود.

وي ادامه داد: دو سال است ما در کميته صيانت تلاش مي‌کنيم نمايندگان اين استان را بر سر يک ميز بنشانيم و درخصوص مشکل آب صحبت کنيم اما با وجود اينکه نمايندگان بازوان مردم هستند،  موفق نبوديم.
 

جعفري با اشاره به بهم‌ريختگي در وزارت نيرو و وجود لايه‌هايي دراين وزارت‌خانه که نه قانون را قبول دارند و نه کار کارشناسي را بيان داشت: متاسفانه تخلفاتي در حوزه آب و انتقال آن وجود دارد و مردم خواستار رفع آن هستند.

رئيس کميته صيانت از آب چهارمحال و بختياري يادآور شد: بايد متخلفان به مراجع قانوني و قضايي معرفي شوند، مافياي آب که تلفيقي از قدرت سياسي و قدرت اقتصادي است در کشور به راه افتاده و اين مافيا همه مصوبات را زير پا مي‌گذارد، کارهاي غيرقانوني را پيگيري مي‌کند و بر آن‌ها چشم مي‌پوشاند.

وي حمايت مردم استان را بسيار مهم و موثر عنوان و تاکيد کرد: طرح بن-بروجن آب مورد نياز ۴۵۰ هزار نفر را تامين مي‌کند و ۷۵ درصد از آن براي مصارف شرب مي‌باشد، ما با همه طرح‌هاي انتقال آب غيرکارشناسي مخالفيم.

رئيس کميته صيانت از آب چهارمحال و بختياري وضعيت آب در شهرستان سامان را اسف‌بار توصيف کرد و يادآور شد: ما معتقديم مافياي آب در هر کجاي کشور که هستند بايد منهدم شوند.

وي گفت: کل برداشت چهارمحال و بختياري از آب زاينده رود هشت درصد است و اگر هم تخلفي صورت گرفته در حد همان هشت درصد بوده اما بايد ديد ۹۰ درصد باقيمانده براي چه کاري استفاده شده است و تکليف آن مشخص شود.

چهارمحال و بختياري به لحاظ آبي آينده خوبي ندارد

شاهرخ پارسا مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ بيان داشت: متاسفانه از سال آبي ۸۶-۸۷ تا امسال به طور مستمر گرفتار کمبود بارش و خشکسالي هستيم.

وي با بيان اينکه هر منطقه‌اي ظرفيت و پتانسيل پذيرش اقليمي خاص خود را دارد و بارگذاري بايد متناسب با اين ظرفيت صورت بگيرد تاکيد کرد: متاسفانه بارگذاري در ايران بيش از ظرفيت اقليمي بوده و هم‌زمان با افزايش جمعيت صنايع آب‌بر هم افزايش يافته است.

پارسا علت اصلي در ايجاد بحران آب را سوءمديريت عنوان و خاطرنشان کرد: خشکسالي آب‌شناسي مشکلي است که امروز کشور با آن دست به گريبان است و سطوح ايستابي بيش از ۲۰ متر کاهش يافته که همين کاهش کمي آب‌هاي زيرزميني باعث کاهش کيفيت آب در دسترس مردم نيز شده است.

مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه  خشکسالي آب‌شناسي، خشکسالي‌هاي اقتصادي و اجتماعي را نيز به دنبال دارد يادآور شد: وقتي خشکسالي گريبان مردم را بگيرد دچار مشکلات اقتصادي شده و آن وقت است که شاهد فقر مردم و ايجاد حاشيه‌نشيني خواهيم بود.
 

وي مديريت منابع آب را معضل اصلي دانست و عنوان داشت: خشکسالي فقط ويژه امسال نيست و ما در سنوات آماري گذشته هم خشکسالي‌هايي را تجربه کرديم، براي مثال پاييز و زمستان ۱۳۳۵ يک ميلي‌متر بارش نداشتيم اما وضعيتي که طي چهار دهه اخير با آن مواجهيم اين است که به دنبال افزايش سوخت‌هاي فسيلي و ايجاد گازهاي گلخانه‌اي در جو، هوا در دنيا يک درجه و در ايران ۱/۵ تا ۲ درجه افزايش داشته است و همين موضوع باعث ايجاد مشکل شده است.

پارسا با اشاره به اينکه سال گذشته بارش‌ها در استان با سه ماه تاخير آغاز شد ادامه داد: چهارمحال و بختياري هفتمين استان خشک کشور است و درحالي که بارش‌ها در کشور ۲۷ درصد کاهش داشته در اين استان بارندگي‌ها بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: تغيير شکل بارش‌ها از برف به باران مشکل ديگري است که با آن مواجهيم و متاسفانه عمده بارش‌ها به‌صورت باران بوده، در سنوات گذشته ميزان برف بر روي زمين بالغ بر ۱۱۸ روز بوده و پيست‌هاي استان تا ارديبهشت‌ماه داير بودند اما در زمستان ۹۶ دهه دوم بهمن همه برف‌ها ذوب شده و برفي بر روي زمين نداشتيم.

وي با اشاره به اينکه تغيير اقليم خزنده بوده و به صورت آني و ناگهاني ايجاد نشده است تاکيد کرد: در خوشبينانه‌ترين حالت بايد بگوييم آينده خوبي به لحاظ آبي در انتظار ما نيست.

50 درصد قنات هاي چهارمحال و بختياري خشک شدند

سيد طاهر نوربخش نماينده کشاورزان چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ بيان داشت: جلسات شوراي هماهنگي زاينده‌رود زيرمجموعه شوراي عالي آب هستند و مصوبات شوراي عالي آب در اين شورا مطرح مي‌شود.

وي با بيان اينکه سهم آب باغات چهارمحال و بختياري 40 ميليون متر مکعب در سال است اضافه کرد: کشاورزان اين استان براي آنکه آب شرب استان‌هاي ديگر به مخاطره نيفتد و در راستاي صرفه‌جويي مصرف آب برنامه‌هاي آبياري خود را نوبت‌بندي و برخي از انهار را مسدود و محدود مي‌کنند.
 

نوربخش با اشاره به وجود ۸۴۱ قنات در اين استان و خشکيدن حدود ۵۰ درصد آن‌ها ادامه داد: متاسفانه همان تعداد قناتي هم که فعال هستند ۵۰ درصد ظرفيت‌شان آبدهي دارند، قنات لقدنبه با ۵۰۰ سال سابقه که در گذشته آب مورد نياز ۱۷ درصد از اراضي کشاورزي شهرستان سامان را تامين مي‌کرد، نيز به طور کامل خشک شده است و آبدهي ان از ۲۰۰ ليتر در ثانيه به صفر رسيده است.

نوربخش قنات ۴۰۰ ساله احمدآباد در شهرستان بن را يکي ديگر از قنات‌هايي که آبدهي آن طي روزهاي گذشته به صفر رسيده عنوان و اضافه کرد: قنوات منبع تامين‌کننده آب کشاورزي و به‌عنوان آثار ملي محسوب مي‌شوند، و کاهش نزولات جوي و خشکسالي‌هاي اخير يکي از علل خشک شدن اين قنات‌ها است.

به گزارش جهانبين نيوز؛ ذبيح‌الله غريب رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري در نشست ستاد بحران استان که با حضور معاون وزير و رئيس ستاد بحران کشور برگزار شد، ميزان خسارت ناشي از خشکسالي به باغات و زراعت چهارمحال و بختياري را ۴۱۰ ميليارد تومان، در بخش دام و طيور و زنبور عسل ۱۰۰ ميليارد تومان و در بخش فني و مهندسي و آب و خاک حدود ۲۰ ميليارد تومان عنوان کرد.

در همين نشست اقبال عباسي استاندار چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: خشکسالي باعث خشک شدن برخي از چشمه‌ها، کاهش شديد سفره‌هاي زيرزميني و خشک شدن باغات، مزارع و مراتع شد و ميزان آب ذخيره شده در پشت سد زاينده رود را به کمتر از ۴۵۰ ميليون مترمکعب کاهش داد.

در اين بين نبايد از تلاش اين استان براي مقابله با خشکسالي غافل شد، مردمان سخت‌کوش و قانع چهارمحال و بختياري که کشاورزي و دامداري شغل اکثر آن‌هاست براي آنکه در مصرف آب صرفه‌جويي بيشتري صورت بگيرد، باغات و مزارع خود را به سيتسم‌هاي تحت فشار مجهز نموده به‌طوري که چهارمحال و بختياري به‌عنوان استان توليدکننده آب، جايگاه اولي در کشور در اين زمينه را از آن خود کرده است.
 

تغيير الگوي کشت يکي ديگر از راهکارهايي است که براي مقابله با خشکسالي اتخاذ شده است و با اجراي اين طرح، بسياري از کشاورزان به سمت کشت‌هاي گلخانه‌اي پيش رفته و آب اکثر شاليزارهاي استان قطع و خشک شدند ، با اين وجود بازهم ۵۰ روستا در اين استان به صورت سيار و با تانکر آبرساني مي شود .

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس