آخرین اخبار
کد مطلب: 125842
در آستانه سالگرد حماسه مردمي ۹ دي؛
کتاب «فتنه تغلّب» منتشر شد
تاریخ انتشار : 1397/10/09 08:24:46
نمایش : 2981
اکنون با گذشت حدود يک دهه از برگزاري حماسه‌ي ۴۰ ميليوني انتخابات دوره‌ي دهم رياست جمهوري و رخدادهايي که به علت ايستادگي در برابر نتيجه‌ي آراء و روندهاي قانوني، کام مردم را تلخ کرد، انتشارات مؤسسه‌ي پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي، کتاب «فتنه تغلّب» را که به روايت‌هايي از متن و فرامتن فتنه‌ي ۸۸ اختصاص دارد، منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ فتنه‌ي ۸۸ يک رخداد دوران‌ساز در تاريخ انقلاب اسلامي است که نمي‌توان به‌سادگي از کنار آن گذشت. از اين رو دست يافتن به جزئيات بيشتر يا مرور تجربه‌هاي آن به شکل مستند و روايي، براي غني‌سازي تحليل‌ها نيز اهميت فراوان دارد. از سوي ديگر، مسائل مربوط به فتنه‌ي ۸۸ در ذهن برخي اقشار و لايه‌هاي اجتماعي رسوب کرده و همچنان زنده است که بايد به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آنکه نسل‌هاي جوان‌تر بدون آنکه خود با بلوغ سياسي در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراين‌باره هستند. در چنين شرايطي است که هر چندوقت يک‌بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه‌ي ۸۸ مي‌پردازند و اجازه نمي‌دهند به‌کلي فراموش شود يا جاي شاکي و متهم در رابطه با اين امر، عوض شود.

اکنون با گذشت حدود يک دهه از برگزاري حماسه‌ي ۴۰ ميليوني انتخابات دوره‌ي دهم رياست جمهوري و رخدادهايي که به علت ايستادگي در برابر نتيجه‌ي آراء و روندهاي قانوني، کام مردم را تلخ کرد، انتشارات مؤسسه‌ي پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي، کتاب «فتنه تغلّب» را که به روايت‌هايي از متن و فرامتن فتنه‌ي ۸۸ اختصاص دارد، منتشر کرده است. اين کتاب شامل روايت‌هايي است از بيانات و اقدامات رهبر انقلاب در جريان فتنه‌ي ۸۸ که مي‌تواند لايه‌هايي تازه از واقعيت را نمايان کرده و رسوبات ابهام و ترديد دراين‌باره را از ذهن‌ها بزدايد.
«فتنه تغلب» شامل برخي سخنان منتشرنشده‌ي رهبر انقلاب است؛ از جمله در طليعه‌ي کتاب که ديدگاهي کلان به موقعيت نظام اسلامي در برابر نظام سلطه عرضه مي‌کند. همچنين روايت‌هايي از برخي سخنان و کنش‌هاي ايشان را در بر مي‌گيرد که ديگران آن‌ها را بيان نموده‌اند؛ از جمله حجت‌الاسلام حميد پارسانيا شرحي از جلسه‌ي صميمانه و گفت‌وگوهاي صريح تعدادي از فضلاي حوزه‌ي علميه با رهبر انقلاب در اواخر تيرماه ۸۸ را ارائه نموده است.

آقاي حسن رحيم‌پور ازغدي، خطبه‌ي ۲۰ شهريور ۸۸ آيت‌الله خامنه‌اي در نماز جمعه‌ي تهران را که به دسته‌بندي مخالفان سياسي و روش برخورد با آن‌ها مطابق سيره‌ي اهل‌بيت عليهم‌السلام اختصاص داشته، تحليل کرده است.

علاوه بر اين دو مصاحبه، کتاب حاوي بخشي از خاطرات منتشرنشده‌ي دکتر علي آقامحمدي است که همراه با گروهي از دوستانش -که همگي مورد اعتماد مهندس موسوي بوده‌اند- در دو مقطع از سال ۸۸ به رايزني براي رفع ابهامات و حل مناقشات پرداخته است؛ روندي که هم مورد توافق ارکان نظام مانند رهبر انقلاب و شوراي نگهبان و هم مورد حمايت کساني همچون مرحوم آقاي هاشمي رفسنجاني بوده است.

آقايان محسني اژه‌اي و سيدمهدي خاموشي نيز که گفت‌وگوهايي نزديک و فشرده در چند برهه از سال ۸۸ با نامزدهاي انتخابات داشتند، مذاکرات خود را در اين کتاب تشريح نموده‌اند. روايت مذاکرات اين دو تن که از دو موضع مختلف با سران معترض انجام شده، هم نشانگر زاويه‌ي ديد آقايان موسوي و کروبي و هم نشانگر ريشه‌هاي ترديدها و تصميم‌هاي ايشان است.

يادداشتي بلند با عنوان «چرا؟» در ۱۶ بند به قلم آقاي عليرضا شميراني، از ديگر مطالب اين کتاب است. وي تلاش مي‌کند تا با کنار هم قرار دادن سطور گفته و ناگفته‌اي از رخدادها و کنش - واکنش‌هاي سال ۸۸ که دربرگيرنده‌ي بيانات رهبر انقلاب در کنار اظهارات ديگراني همچون مقامات مسئول کشور، برخي اعضاي دفتر رهبري و چهره‌هاي سياسي هوادار نامزدها است، مخاطب را با تبييني استفهامي به تأمل درباره‌ي آنچه رخ داده، برانگيزد.

بازخواني زمينه‌ها و پيامدهاي خطبه‌ي ۲۹ خرداد ۸۸ و روايت‌هايي از چند گفت‌وگوي رودرروي رهبر انقلاب اسلامي با برخي منتقدان عملکرد نظام در جريان فتنه‌ي ۸۸، بخش‌هاي ديگري از اين کتاب به قلم آقايان مصطفي غفاري و حسين شهسواري است.

بخش پيوست «فتنه تغلب» شامل پنج خرده‌روايت است که بيانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامي درباره‌ي اين موضوع را از يکم فروردين ۱۳۸۸ تاکنون تلخيص و تنظيم نموده و مي‌تواند راهنمايي براي علاقه‌مندان به فهم دقيق‌تر منظومه‌ي فکري و عملکردي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره‌ي فتنه باشد.

اما يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين کتاب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمايندگان ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري سال ۱۳۸۸ است که اين روزها برخي رسانه‌ها آن را -که احتمالاً از نسخه‌ي پيش‌نويس کتاب برداشت شده- منتشر نموده‌اند. اين موضوع با واکنش دستپاچه‌ي رسانه‌هاي بيگانه و حامي فتنه مواجه شد. آن‌ها نه‌فقط به تفسير بلکه به روايت متن و حاشيه‌ي آن به‌زعم خود پرداختند؛ درحالي‌که با فرض صحت، هيچ کدام نفي‌کننده‌ي آنچه از مضامين صريح اين ديدار منتشر شده، نيست.

«فتنه تغلب» به کوشش آقاي مصطفي غفاري گرد آمده و انتشارات انقلاب اسلامي (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي) آن را در ۴۶۰ صفحه به بهاي ۳۲ هزار تومان روانه‌ي بازار کتاب نموده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس