آخرین اخبار
کد مطلب: 125786
ساخت تونل ارتباطي و بيراه ههاي ناتمام!
تاریخ انتشار : 1397/08/19
نمایش : 2665
ساخت يک تونل ارتباطي در ارتفاعات زاگرس نه تنها مشکل برخي روستانشينان را حل نکرده، بلکه بر مشکلات آنها افزوده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ دهستان اوره بارز با 36 روستا و 10 هزار نفر جمعيت از محرومترين مناطق شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختياري است.
يکي از عوامل مهم محروميت اين منطقه عدم وجود راه ارتباطي امن و مناسب با مرکز شهرستان است. بنا به اين گزارش، قريب ۳۰ سال پيش جادهاي غيرکارشناسي در اين منطقه ساخته شد که به موجب غيراستاندارد بودن آن تاکنون جان بيش از 50 نفر را در سوانح رانندگي گرفته و خانواده هاي بسياري را داغدار کرده است. اين مساله باعث شده گردنه چهارطاق به عنوان يکي از خطرناکترين نقاط حادثه خيز جاد هاي کشور شناخته شود.

گردنه اي به طول ۸ کيلومتر با پرتگاه هاي دهشت آور و برفگير با ارتفاعي بالغ بر ۲۴۰۰ متر. در آخرين مورد از سوانح واقع شده در اين گردنه، يک پدر به همراه دو پسر جوان خود و راننده به عمق دره افتاده و جان خود را از دست دادند.

در پي اين حادثه بالاخره مسؤولان پس از ساليان سال دست به کار شدند تا اين مشکل حل شود، بنابراين تصميم بر اين شد با ساخت يک تونل، گردنه هاي خطرناک و برفگير در اين منطقه حذف شود اما با وجود ساخت اين تونل آنچه در حال وقوع است عملا هيچ تاثيري در اصلاح مسير جاده ندارد، چرا که مشکل مکان يابي در اين تونل که مشکل ساز خواهد بود محرز است .

طول اين تونل 400 متر است و در ارتفاع ۲۳۵۰ متري،  50متر مانده به نوک قله و  300متر مانده به عبور جاده از قله کوه، مکانيابي شده که باقي مسير همچنان پرتگاه، برفگير و خطرناک است . هر چند مسؤولان استان وعده داده بودند خروجي تونل به نحوي ساخته شود که حداقل گردنه هاي خطر ساز پشت کوه حذف شود اما عمليات حفر تونل به گون هاي است که عملا خروجي تونل روي ادامه گردنه ها قرار مي گيرد.

اکنون با وجود هزينه چند ده ميلياردي براي احداث اين تونل به دليل عدم رفع مشکلات منطقه به واسطه مکان يابي غيرکارشناسي تونل که مورد مخالفت جدي کارشناسان قرارگاه پيشرفت و آباداني سپاه نيز واقع شده، ضروري است مسؤولان امر خصوصا دادستان محترم استان و استاندار چهارمحال و بختياري با پيگيري فوري چگونگي روند عمليات اين پروژه، مانع از تضييع حقوق بيت المال و نيز تخريب بي جهت منابع طبيعي شوند.

گفتني است واحد مهندسي قرارگاه پيشرفت و آباداني سپاه استان مکان مناسبتري را که هم تقريبا تمام گردنه هاي خطرناک در دو طرف کوه حذف شود و هم موجب تخريب گسترده منابع طبيعي نشود، پيشنهاد داده که انتظار مي رود اين طرح دوباره و با دقت بيشتر مورد بازبيني و مطالعه قرار گيرد.

گزارش از: عبدالله نادري
انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
Nematolla
| |
1397/08/29 02:19:35
0
0
سلام،خسته نباشیدپس چرا،تصاویربیشترنگذاشتیدکه گویای مطلب باشد!🤔
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس