آخرین اخبار
کد مطلب: 125760
سقوط دلار بي مذاکره و FATF / تاثير اقدامات دولت و قوه قضائيه در کاهش نرخ ارز +تصاوير
سقوط دلار بي مذاکره و FATF / تاثير اقدامات دولت و قوه قضائيه در کاهش نرخ ارز +تصاوير
تاریخ انتشار : 1397/07/10 12:02:01
نمایش : 2521
در روند کاهشي قيمت دلار نه تنها شاهد تحليل هاي جعلي از سوي برخي از دولتمردان و رسانه‌هاي نزديک آن هستيم که رقابتي براي مصادره به مطلوب اين موضوع در ميان برخي از پاستورنشينان ديده مي شود.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ پس از سقوط آزاد قيمت دلار که در برخي از اخبار غير رسمي قيمت آن 8 هزار تومان هم گزارش شد، برخي از دولتمردان و افراد منتسب به دولت سعي کردند اين موضوع را طبق منافع زيرمجموعه مديريتي و جريان سياسي خود تحليل کنند. درواقع اين افراد بر اساس منافع خود دست به تحليل شرايط به وجود آمده در بازار ارز زدند و سعي کردند آنرا مصادره به مطلوب کنند. 

 

در همين رابطه، توئيت معنادار «محمد جواد آذري جهرمي» وزير ارتباطات به چشم مي خورد که در حين تحولات بازار ارز نوشت: « آيا در تيتر فرداي روزنامه‌ها و طرح ديدگاه‌هاي صاحبنظران، به نقش شبکه‌هاي اجتماعي در همدلي ملي و سقوط دلار پرداخته خواهد شد؟ شايد اين تجربه خوبي بود که نشان دهد برخي ايرادات مطروحه ناشي از عدم وجود سياست صحيح در نحوه استفاده از رسانه‌هاي نوين است نه نفس توسعه شبکه‌هاي اجتماعي.»
 
 
توئيت وزير ارتباطات با وجود سياست دولت در تقويت شبکه‌هاي اجتماعي بومي و انتقاداتي که درباره عدم همراهي مناسب دولت و وزارت ارتباطات با پيام رسان هاي داخلي بود، اين فرضيه را تا حدودي اثبات کرد که سياست رسمي و اجرايي وزارت ارتباطات دوگانه است و وزير جوان بيشتر تمايل به تقويت شبکه‌هاي اجتماعي و پيام رسان هاي خارجي دارد. 
 
«حسين انتظامي»، قائم مقام وزير فرهنگ نيز نقش شبکه‎هاي اجتماعي در سقوط قيمت دلار را موثر دانست و نوشت: « شبکه‌هاي اجتماعي با ترند کردن سقوط دلار بار ديگر کارايي خود را در ايجاد و انسجام منافع ملي نشان دادند. منافع ملي را مي توان از دالان فضاي مجازي به حقيقت رساند.» 
 
 
موج سواري طرفداران FATF بر روي قيمت دلار 
 
موج سواري بر روي سقوط قيمت دلار از سوي ديگر دولتمردان ديگر نيز انجام شد. در همين راستا «حميد بعيدي‌نژاد»، سفير ايران در انگليس با اشاره به کاهش قيمت دلار در کشور در صفحه توييتر خود نوشت: «با شروع ريزش قيمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ايران، حالا نوبت نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي است که با تکميل فرآيند FATF و تصويب استانداردهاي بين المللي نظام بانکي در جلسه فردا، روند تثبيت واقعي نرخ ارز و از ميان رفتن حباب ساختگي در بازار را تداوم بخشند.» 
 
 
براساس دستور جلسه هفتگي مجلس قرار است اين هفته فرآيند تصويب FATF در مجلس مشخص شود. بعيدي نژاد از جمله ديپلمات‌هاي طرفدار برجام است که در طول مذاکرات هسته‌اي يادداشت‌هاي متعددي در حمايت از توافق به نگارش در آورد. 
 
بلافاصله پس از توئيت سفير ايران در لندن، «محمود صادقي» نماينده اصلاح طلب و جنجالي تهران به استقبال آن رفت و نوشت: « با توجه به گفتگوهايي که در روزهاي اخير با همکاران داشتم پيش بيني مي شود نمايندگان فراکسيون اميد و فراکسيون مستقلين به اتفاق آرا و بخش قابل توجهي از نمايندگان فراکسيون ولايي به کنوانسيون CFT رأي مثبت خواهند داد.»
برخي از فعالان فضاي مجازي نيز از موج سواري اصلاح طلبان با استفاده از کاهش قيمت دلار براي به ثمر نشستن اهداف سياسي خود پرده برداري کردند و نوشتند که برخي از کانال‌هاي تلگرامي درصدد ارتباط دادن FATF و کاهش قيمت ارز در کشور هستند.
 
 
 تحرکات اصلاح‌طلبان و حاميان دولت نشان مي دهد که اين جريان سياسي سعي دارد که سقوط قيمت دلار را به موضوع FATF و نگاه مثبت برخي معامله‌گران نسبت به توافقات ايران و اروپا نسبت بدهند. اين درشرايطي است کارشناسان اقتصادي اين موضوع را يک اصلاح قيمتي عنوان مي کنند و اختياراتي که به بانک مرکزي براي مداخله در بازار ارز و به برخي بانک‎‌ها اجازه داده شده تا ارز مسافرتي در اختيار مشتريان خود قرار دهند، را در روند کاهشي  قيمت ارز موثر دانسته‌اند. 
 
تصميمات داخلي منشا تحولات اخير قيمت ارز 
 
در همين زمينه «محمد قلي يوسفي»، عضو هئيت علمي دانشگاه علامه طباطبايي عنوان مي کند: «آنچه طي ماه‌هاي گذشته باعث افزايش و جهش نرخ ارز در بازار ايران شده است ريشه داخلي دارد. تمهيداتي که دولت و بانک مرکزي طي روزهاي اخير اتخاذ و اجراي آنها را آغاز کرده باعث شده است تا بر بازار ارز تأثير مثبت گذاشته شود.»
 
«مهدي مهرپور» از فعالان رسانه‌اي در حوزه اقتصادي هم نوشت: «دلار به زير 15 هزار تومان رسيد، چرا؟ ترامپ کاري کرد؟! براي برجام اتفاق خاصي افتاده؟ پس چرا کشيد پايين؟ 1- ورود مردم به بورس با سرعت بيشتر 2- عرضه قوي تر ارز پتروشيمي‌ها به بازار 3- اعدام اخلاگران اقتصادي و... 4- تصميمات جديد بانک مرکزي. ديديد قيمت دلار خيلي به ترامپ ربطي ندارد!» 
 
 
«سيد ياسر جبرائيلي»، فعال رسانه‌اي هم نوشت: « درباره کاهش نرخ دلار تحليل‌هاي تخيلي نکنيم. از ۲۱ فروردين تزريق ارز دولتي به صرافي‌ها متوقف شد، اما دولت اقتدار لازم را براي عرضه ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به بازار به خرج نداد و بازار متلاطم شد. از ۷ مهر مجددا تصميم به تزريق ارز دولتي به صرافي‌ها گرفته و قيمت پايين آمده است.»
 
 
البته بايستي برخورد جدي با سوداگري در بازار ارز و طلا را نيز در اين روند موثر دانست. ديروز محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد: «دو نفر از اعدامي‌ها وحيد مظلومين و باقري درمني هستند.» موضوعي که از اقتدار قوه قضائيه براي برخورد سخت با عاملان بر هم زننده بازار ارز حکايت دارد. 
 
سياست‌هاي غلطي که بازار ارز را بهم ريخت 
 
آنچه مشخص است تصميمات داخلي در نوسانات قيمت ارز چه در بالارفتن و چه در کاهش آن اثرگذار بوده است. زماني که دلار از 11 هزار تومان به 15 هزار تومان و بالاتر افزايش يافت هيچ اتفاق بين المللي در رابطه با کشورمان صورت نگرفت. حتي در مقطعي درخواست مستقيم «دانلد ترامپ » رئيس جمهور آمريکا از ايران براي مذاکره مستقيم اثر جزئي بر روي قيمت دلار داشت و بعد از ان شاهد بالارفتن شديد قيمت ارز بوديم.
 
 
 
از سوي ديگر بسياري از جمله «عبدالناصر همتي» رئيس کل بانک مرکزي سياست‌هاي ارزي دولت خصوصا اعلام دلار 4200 توماني به عنوان دلار رسمي که به دلار جهانگيري معروف شد را عامل بهم ريختن بازار و همچنين افزايش سرسام‌آور قيمت آن دانستند. ديروز تصميمات درست بانک مرکزي اثرات بسيار زيادي بر روي قيمت دلار داشت و نشان داد که تصميمات داخلي بيشتر از موارد ديگر در حال حاضر اثرگذار است. افرادي هم که از FATF سخن مي گويند و تصويب آنرا تسهيل کاهش قيمت دلار مي خوانند، اصلا اين موضوع را در نظر نمي گيرند که تا به امروز نه FATF تصويب شده است ونه هنوز وعده‌هاي اروپايي‌ها که چند ماه هست به کشورمان وعده‌هاي مختلف مي دهند تحقق پيدا کرده که شاهد اثرگذاري آن در بازار باشيم.
 
 به هر جهت در جريان کاهش چشمگيري قيمت دلار شاهد موج سواري و حتي تحليل‌هاي جعلي و فيکي هستيم که از سوي دولتمردان و شخصيت‌هاي رسمي کشور مطرح مي‌شود که هم آدرس غلط به افکارعمومي است و هم روشي ناپسند براي پيشبرد اهداف سياسي است. 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس