آخرین اخبار
کد مطلب: 125710
روحاني:
در ايام تورم حقوق کارمندها را دوبرابر کرديم/ قيمت ارز متعادل است و متعادل تر خواهد شد
تاریخ انتشار : 1397/06/06 11:26:30
نمایش : 1986
سوال جمعي از نمايندگان از رييس‌جمهوري -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علني صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به رياست علي لاريجاني و با دستور سوال از رييس جمهور آغاز شد.

سوال جمعي از نمايندگان از رييس‌جمهوري -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علني صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.

اين سوال شامل پنج محور عدم موفقيت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحريم‌هاي بانکي، عدم اقدام شايسته دولت درباره کاهش نرخ بيکاري، رکود اقتصادي شديد چند ساله و افزايش شتابان نرخ ارز خارجي و کاهش شديد ارزش پول ملي است.

توضيحات اميرآبادي فراهاني درخصوص روند بررسي طرح سوال از رئيس جمهور

احمد اميرآبادي فراهاني در نشست علني امروز (سه شنبه ۶ شهريور) مجلس شوراي اسلامي نحوه بررسي سوالات عده اي از نمايندگان از رئيس جمهور را تشريح کرد.

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: سوالات ۸۲ نفر از نمايندگان از رئيس جمهور به شرح زير است:

- چرا دولت در کنترل قاچاق که يکي از مهمترين عوامل فلج توليد ملي است، موفق نبوده است.

- علت استمرار تحريم هاي بانکي با گذشت بيش از ۲ سال و علي رغم انجام تمامي تعهدات برجامي از سوي ايران چيست؟

- چرا دولت تدبير و اميد نسبت به کاهش بيکاري مفرط اقدام شايسته اي ندارد؟

- علت رکود اقتصادي شديد چندين ساله در دولت شما علي رغم وعده ها و اعلام هاي مکرر عبور از رکود چيست؟

- علت افزايش شتابان نرخ ارزهاي خارجي و کاهش شديد ارزش پول ملي چيست؟

نماينده مردم قم در ادامه اضافه کرد: براساس ماده ۲۱۳ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، مدت طرح سوالات از طرف نمايندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر ۳۰ دقيقه و مدت پاسخ رئيس جمهور حداکثر يک ساعت است که طرفين مي توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم کنند، در اين صورت همه سوالات در بخش اول و ابهامات سوال کنندگان و پاسخ هاي رئيس جمهور در بخش دوم مطرح مي شود.

لاريجاني:جلسه امروز مي تواند کمال سياست‌ورزي در کشور را نشان دهد
علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود در نشست علني امروز مجلس (سه‌شنبه ۶ شهريور ۹۷) گفت: براي حجاج عزيز بيت‌الله الحرام که اين روزها به ميهن عزيز بازمي‌گردند، قبولي طاعات را آرزومنديم و از اينکه امسال براي عزيزان امکان مناسبي براي انجام اين فريضه الهي حاصل آمد از دولت عربستان سعودي تشکر مي‌کنم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: امروز سؤال برخي نمايندگان از رئيس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار دارد. به آقاي رئيس‌جمهور و برخي اعضاي هيأت وزيران که در جلسه حضور دارند خيرمقدم مي‌گويم و ملاحظاتي را تقديم مي‌کنم.

وي افزود: طبق اصل ۸۸ قانون اساسي حداقل يک چهارم کل نمايندگان مي‌توانند از وظايف رئيس‌جمهور سؤال کنند. عميق‌ بودن تفکر دموکراتيک در نظام جمهوري اسلامي را نشان مي‌دهد که بالاترين مقام اجرايي کشور خود را پاسخگو مي‌داند.

لاريجاني خاطرنشان کرد: اين ارزش بزرگي براي ملت ماست که همه مسئولين حتي در بالاترين سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در مقابل ملت و نمايندگان آنها مي‌داند.

وي افزود: براي ملت ما که دوران طولاني سلطنت وابسته را تحمل کرده است که مسئولين نظام شاهنشاهي با بي‌اعتنايي به پاسخگويي به ملت خود را مديون و خاضع قدرت‌هاي بيگانه مي‌دانستند يک شکوفايي سياسي بزرگ است که با مجاهدت زياد حاصل آمده است. حال آنکه بعد از ۴۰ سال از پيروزي انقلاب اسلامي بسياري از کشورهاي منطقه هنوز گرفتار نظام‌هاي استبدادي و قبيله‌اي وابسته هستند و در اين امر فاصله زيادي با نظام دموکراتيک جمهوري اسلامي دارند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: از نمايندگان که سؤالاتي را مطرح مي‌کنند و رئيس‌جمهور مي‌خواهم طبق ماده ۲۱۳ و ماده ۱۱۳ آئين‌نامه مطالب خود را بدون خروج موضوعيت که مستلزم تذکر رئيس‌مجلس باشد بيان کند.

لاريجاني خاطرنشان کرد: نکته ديگر رعايت انصاف و حد کلام فاخر است که در بيان رهبري معظم به حس کرامت يکديگر ظهور يافت و انشالله بر حسن ظن نسبت به يکديگر استوار باشد.

وي در پايان افزود: با رعايت اصولي که مذکور افتاد جلسه امروز مي تواند در نوع خود کمال سياست‌ورزي در کشور را نشان دهد و شرافتي در حکمراني را به تصوير بکشد و چون مطالب مستقيما در اختيار مردم قرار مي‌گيرد در عين جديت موضوعات مطروحه عواطف برادرانه و ادب ديواني نظام را عيان کند.

سؤالات پاسخ روحاني به نمايندگان در صحن علني پخش شد

در اين جلسه کتابچه‌اي حاوي پاسخ به سؤال تعدادي از نمايندگان مجلس از رئيس‌جمهور بين نمايندگان پخش شد.

اين کتابچه شامل ۴۷ صفحه است که طي آن به مهمترين دلايل استمرار حوزه ارز و اقدامات صورت گرفته در اين زمينه و همچنين در پاسخ به تک تک محور سؤال نمايندگان به صورت مشروح پاسخ داده شود.

دهقان در موافقت با سوال از رئيس جمهور: چرا دولت ليست دريافت کنندگان ارز را منتشر نمي کند؟

محمد دهقان نماينده مردم طرقبه و شانديز در مجلس شوراي اسلامي در نشست علني امروز سه شنبه پارلمان، عيد غدير را تبريک گفت و ياد شهيدان رجايي و باهنر را به عنوان الگوهاي ساده‌زيستي گرامي داشت.

وي با تبريک هفته دولت به رييس جمهور و مردم اظهار داشت: آقاي رييس جمهور! شما در بيانات خود تاکيد کرديد که بايد امور کشور مبتني به کار کارشناسي و توجه به خرد جمعي باشد. بنده به عنوان نماينده‌اي از سوال‌کنندگان و به نيابت از بخشي از ملت ايران که بار سنگين تورم و گراني کمر آنها را خم کرده، مي‌پرسم کدام کار کارشناسي را تجويز کرديد که دولت شما در دو – سه سال گذشته به ويژه چند ماه اخير دهها ميليارد دلار ارز کشور بدون برنامه براي واردات کالاهاي لوکس و غيرضرور اختصاص داد.

دهقان در ادامه خطاب به معاون اول رئيس جمهور گفت: آقاي جهانگيري! زماني که ارز ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، گفت که هرکسي هرچه مقدار مي‌خواهد ارز بگيرد. در آن زمان مجلس طرح دوفوريتي را آماده کرد تا با اين کار مقابله کند، اما دولت شما مقاومت کرد. سه ماه و نيم طول کشيد تا نظر کارشناسان و مجلس شوراي اسلامي را پذيرفتيد، اما در اين مدت چه خسارت‌ها به کشور وارد شد.

«آقاي رييس جمهور همه مردم، مقامات و نمايندگان از شما و دولت مي‌خواهند که فهرست دريافت کنندگان ارز ۴۰۰۰ توماني را مشخص کنيد، چون کساني بودند که ارز ۴۲۰۰ توماني را گرفته و کالاهايي با قيمت ارز ۱۰ هزار توماني به فروش رساندند. شما هم تاکيد داشتيد که بايد اين کار انجام شود، اما شما رييس جمهور هستيد چه کس ديگري بايد اين کار را انجام دهد؟ برخي از دولتمردان از چه چيزي مي‌ترسند؟»

دهقان با بيان اينکه زماني که مردم تحت فشار تورم و گراني بودند ارز دولتي براي سفرهاي غيرضروري اختصاص يافت و باعث شد افرادي رايگان به آنتاليا، مالزي و کشورهاي ديگر بروند، خاطرنشان کرد: چرا کاري کرديد اين افراد مديريت کشور را به تمسخر گيرند، آيا تشخيص قطع شدن ارز مسافرتي آنقدر سخت بود که دولت شما چهار ماه طول کشيد که آن را قطع کند.

وي ادامه داد: تاسف‌بارتر آن است که در زماني که بايد ارز در بازار توزيع مي‌شد اين اتفاق رخ نداد حتي کساني که مي‌خواستند ۱۰ هزار دلار را بفروشند با آنها مثل قاچاقچي برخورد مي‌شد و همه صرافي‌ها را بستند. تقاضا زياد شد و آقاي جهانگيري اعلام کرد هرکسي هرچه مي‌خواهد مي‌تواند از بازار ارز بگيرد اما بعد جلوي عرضه و تقاضاي ارز را گرفتند. معلوم است که در اين شرايط قيمت ارز ۱۰ هزار تومان مي‌شود.

«ارز ناشي از صادرات کالا توسط شرکت‌هاي شبه‌دولتي و خصولتي ۱۰ ميليارد دلار است، اما کمتر از دو ميليارد دلار آن در بازار توزيع شد. اين شرکت‌ها زيرنظر پنج وزارتخانه نفت، صنعت، دفاع، رفاه و اقتصاد هستند. در اين شرايط وزارتخانه‌ها يا ارز را احتکار کرده يا خلاف قانون اقداماتي را انجام داده است. بايد اين وضعيت مشخص شود.»

وي در همين زمينه گفت: بعد از اين همه خسارت، وزير نفت مامور شد با شرکت‌هاي شبه‌دولتي و خصولتي که ارز نمي‌فروشند، برخورد کنند، چرا اين کار چهار پنج ماه پيش انجام نشد. اگر شما توان نداشتيد چرا بازار را تحريک کرديد و مردم را به سوي خريد سکه سوق داديد؟ اين باعث شد بيش از ۶۱ تن سکه به تعداد محدودي به فروش رسيده و هزاران ميليارد تومان به جيب دلالان رود. بعد از آن اگر ذخائر کافي بود، چرا فروش سکه را مجددا گرفتيد که به ۴۰۰۰ ميليون تومان برسد.

وي با بيان اينکه يک فرد با پنج کلاس درس، حساب اموال خود را دارد، چرا دولت با اين همه ژنرال، مدير و کارشناس حتي مسائل بديهي را هم تشخيص نداد؟ اظهار داشت: اين اشکالات و بي‌تدبيري‌ها باعث شد ارزش پول ملي تا يک چهارم کاهش پيدا کند که نتيجه آن خالي شدن جيب و سفره مردم است. دهها هزار ميليارد تومان به باور برخي کارشناسان بيش از ۹۰ هزار ميليارد تومان در اين شرايط پول به کيسه افراد مفت‌خور رفته است و درصد اندکي از آن به ثروتمندان رسيده است. اين خسارات را چگونه مي‌خواهيد جبران کنيد؟

اين نماينده مجلس در پايان تاکيد کرد: طبق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامي هر کسي با اهمال باعث تضييع حقوق دولت شود علاوه بر مجازات بايد جبران خسارت کند. بگوييد چه کساني به کشور خسارت وارد کرده و چگونه مي‌توانيد جبران کنيد
فرهنگي در سوال از رئيس‌جمهور: چرا دولت در مهار نقدينگي موفق نبوده است؟

نماينده تبريز گفت: چرا دولت در مهار نقدينگي موفق نبوده است؟ افرايش حجم نقدينگي کشور موجب التهاب در بازارهاي طلا، ارز و مسکن شد.
چرا دولت در مهار نقدينگي موفق نبوده است؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فرهنگي نماينده تبريز امروز سه شنبه ۶ شهريورماه در جلسه سوال از رئيس‌جمهور اظهار کرد: چرا دولت در مهار نقدينگي موفق نبوده است؟ افرايش حجم نقدينگي کشور موجب التهاب در بازارهاي طلا، ارز و مسکن شد.

وي ادامه داد: تورم اعلامي بانک مرکزي ۹.۷ دهم اعلام شده، اما واقعيت چنين چيزي را نشان نمي‌دهد. متاسفانه در شرايط فعلي فاقدان مسکن اميد خانه دار شدن ندارند و برخي مالکان، خانه هايشان را از دست مي دهند و جوانان نمي توانند کار مناسبي پيدا کنند و اين در زندگي آنها تاثير گذار است. دولت در اين شرايط بايد دست به تحولات مي زد اما هيچ کاري انجام نداد.

نقوي‌حسيني در سؤال از رئيس‌جمهور: اينقدر مرعوب تحريم نباشيم/ امروز مشکل اشتغال مصيبت کشور است

سيدحسين نقوي‌حسيني نماينده مردم ورامين و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز سه‌شنبه (۶ شهريور ۹۷) در جريان سؤال از رئيس‌جمهور به عنوان يکي از سؤال کنندگان طي سخناني اظهار داشت: همه ما مي‌دانيم که مشکل اساسي کشور بيکاري و عدم اشتغال است.

وي افزود: آقاي روحاني! خانواده‌اي در نظر بگيريد که دو تا سه فرزند با مدرک عالي حتي دکترا با سن ۲۰ و ۴۰ سال به دليل عدم اشتغال مجرد هستند. اين جوانان در خانه‌اي مي‌روند که خود پدر يا بيکار است يا حقوق بسيار پاييني دارد.

نقوي‌حسيني با اشاره به وجود ۵ ميليون بيکار در کشور عنوان کرد:‌آقاي رئيس‌جمهور شما مجري قانون اساسي است.اصل ۳۴ قانون از شما خواسته اشتغال مناسب، تامين اجتماعي و دستمزد مکفي براي ملت فراهم کنيد.

وي همچنين خطاب به حسن روحاني گفت: به نمايندگان ملت بگوييد شوراي عالي اشتغال در طول ۵ سال مديريت شما چه کرده است و بانک اطلاعات اشتغال سرانجامش چه شد و سرانجام طرح کارورزي شما چه شد.

نماينده مردم ورامين در مجلس بر همين اساس اضافه کرد: ما به دشمنان‌مان اعلام مي‌کنيم آمريکا را له و تحريم ها را نابود مي‌کنيم. آقاي رئيس‌جمهور پشت سر شما هستيم و آناني که ادعا دارند مي‌توانند بين مسئولان و قواي کشور اختلاف ايجاد کنند کور خوانده‌اند.

وي همچنين خاطنشان کرد: آقاي رئيس‌جمهور پشت رهبري باشيد ما هم همه از شما حمايت مي‌کنيم. بايد به ظرفيت‌هاي دروني کشور توجه کنيم.

نقوي‌حسيني در ادامه به راه‌اندازي نمايشگاه صنايع کوچک توسط شريعتمداري وزير صنعت اشاره کرد و گفت: آقاي روحاني! اي‌کاش شما و يا معاونان‌تان از اين نمايشگاه بازديد مي‌کرديد. اينها ظرفيت‌هاي کشور است. ما به راحتي مي‌توانيم تحريم‌ها را دور بزنيم. اينقدر مرعوب تحريم نباشيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش عنوان کرد: مشکل اشتغال امروز مصيبت کشور است. اينقدر روي بودجه براي اشتغال مانور ندهيم.

نقوي‌حسيني با اشاره به اينکه ۳۰۰ نوع شغل در حوزه صنعت نهفته است، گفت: بنا بر گفته خودتان بيش از ۵ هزار مرکز توليدي و خدماتي تعطيل شده‌اند. آقاي رئيس‌جمهور! کمک کنيد اينها حل شود.

وي در بخش پاياني سخنانش خاطرنشان کرد: درست است که ما اختلاف سياسي داريم اما امروز روز عزت،‌وحدت و البته روز سخت کشور است. مرد کسي است که روز سخت بايستد. ما پشت دولت شما مي‌ايستيم و حمايت مي‌کنيم.

فولادگر: با وجود امکان توليد شاهد واردات رسمي برخي ماشين‌آلات از خارج هستيم


حميدرضا فولادگر در جريان سوال از رئيس‌جمهور در نشست علني امروز مجلس ۶ شهريور ۹۷ ، گفت: اينجانب در آغاز کار دولت يازدهم از کليات برنامه اقتصادي شما آقاي رئيس‌جمهور و وزير پيشنهادي‌تان در وزارت امور اقتصادي و دارايي دفاع کردم لکن اولين سوال اينجاست که چرا به همان برنامه و برنامه‌هاي اقتصادي دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم پايبند نبوديد و شرايط کشور امروز به سمت و سويي رفته است که هم معيشت مردم در تنگنا قرار گرفته و اين روزها مردم سخت‌ترين شرايط اقتصادي را تحمل مي‌کنند و هم فعالان اقتصادي به ويژه توليدکنندگان و پيمان‌کاران بيشترين مشکلات را از ناحيه برخي از تصميمات اجرايي دولت بر روي دوش خويش حس مي‌کنند به نحوي که هم شاهد رکود پروژه‌هاي صنعتي و عمراني هستيم و هم مطالبات سال‌هاي گذشته خويش را علي‌رغم نوسانات شديد قيمت‌ها بايد به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سررسيد سال‌هاي آ‌تي در يافت کنند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: آقاي رئيس‌جمهور شما و همکاران و مشاورين اقتصادي‌تان در سال ۹۲ به درستي بيش از آنکه مشکلات اقتصادي را ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي و بانکي بدانيد ناشي از مشکلات ساختاري و مديريتي برشمرديد آيا امروز هم همچنان به اين تحليل پايبند هستيد؟ اگر هستيد چه اقدام اساسي درخصوص اصلاح ساختارهاي اقتصادي به ويژه در امور بانکي، پولي و ارزي انجام داده‌ايد و در آنچه در حيطه مسائل مديريتي و اجرايي بوده است چه اصلاحي صورت داده‌ايد؟

وي ادامه داد: آقاي رئيس‌جمهور آيا به وعده خويش در آغاز کار دولت دوازدهم مبني بر ترميم تيم اقتصادي خود عمل کرديد، مجلس که در زمينه مسائل اقتصادي هرگونه همکاري که بايد با دولت انجام داده و خواهد داد، شما از اختيارات وسيع و قانوني خويش استفاده کنيد.

فولادگر خاطرنشان کرد: آقاي رئيس‌جمهور شما در آغاز کار دولت يازدهم هم در تبليغات انتخاباتي و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي و هم در ارائه برنامه‌هاي دولت در هنگام معرفي هيات‌ وزيران بر اجراي قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود تاکيد کرديد گزارش‌هاي مجلس نهم و دهم نشان مي‌دهد که هنوز بيش از نيمي از احکام اين قانون اجرا نشده است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: در ماده ۲ و ۳ قانون بهبود فضاي کسب و کار بر حضور تشکل‌هاي اقتصادي، توليدي و کارگري و کارفرمايي در کميسيون‌هاي دولت و در تصميم‌گيري‌ها تاکيد دارد. ماده ۷ بر تشکيل پنجره واحد مواد ۹ و ۱۰ آن بر استفاده از توان ديپلماسي در اقتصاد و ماده ۲۴ دولت و دستگاه‌هاي اجرايي را مکلف کرده به منظور شفاف‌سازي سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي و ايجاد ثبات و امنيت سرمايه‌گذاري هرگونه تغيير سياست‌ها مقررات و رويه‌هاي اقتصادي را در زمان مقتضي قبل از اجرا از طريق رسانه‌هاي گروهي به اطلاع برسانند و هيات وزيران زمان موضوع اين را با مشورت شوراي گفت‌وگوتعيين و اعلام کند. آيا در تصميمات اخير ارزي و بخشنامه‌هاي مکرر اين موارد را رعايت کرديد؟ شما که به بي‌ثباتي برخي تصميم‌گيري‌هاي دولت قبلي به درستي ايراد داشتيد چرا خود به اين روش مبتلا شديد؟

وي افزود: قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي کشور به صورت کامل اجرا نشد و به موجب گزارش کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي در مجلس دهم هنوز شاهدات واردات رسمي برخي ماشين‌آلات و تجهيزات و يا اجراي برخي از پروژه‌ها توسط شرکت‌هاي خارجي هستيم که در داخل امکان‌پذير بوده است و اين يعني دامن زدن به رکود و بيکاري.

فولادگر خاطرنشان کرد: هنوز بسياري از احکام قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور که با ادغام لايحه خروج از رکود دولت و طرح حمايت از توليد مجلس و با همکاري خوب مجلس نهم و دولت يازدهم تصويب شد اجرا نشده و دولت از اختيارات وسيع خويش در اين قانون استفاده نکرده است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: قانون نحوه تحول اقتصاد مقاومتي مصوب تير ماه ۹۴ که به کارگيري توان سه قوه را با تشکيل شوراي متشکل از معاون اول رئيس‌جمهور، نايب رئيس اول مجلس و معاون اول رئيس قوه قضاييه و هياتي مرکب از سه قوه به منظور اصلاح، پالايش و يا لغو موارد مغاير با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و همسو سازي لوايح و طرح‌هاي قانوني با اين سياست‌ها را تاکيد کرده بود هنوز اجرا نشده و اين سبب شد که با ورود رهبر معظم انقلاب امسال جلسه سران قوا تشکيل شود و اگر اين قانون سه سال قبل اجرا شده بود در شرايط جنگ اقتصادي بسياري از مسائل قابل حل بود.

وي در پايان گفت: در شرايط رکودي فعلي به ويژه در ماه‌هاي اخير بيشترين فشار در بخشهاي صنعتي و معدني ناشي از نوسان قيمت خواهيم داشت.

کرم‌پور: چگونه صدها کانتينر کالا به کشور قاچاق مي‌شود و کسي آن را نمي‌بيند

کوروش کرم‌پور حقيقي در جريان سؤال از رئيس‌جمهور در نشست علني امروز مجلس سه‌شنبه (۶ شهريور ۹۷) گفت: امروز حضور رئيس‌جمهور در مجلس برگ زريني از پاسخگويي مسئولين اين نظام به مردم است و ما اين امر را وظيفه خود مي‌دانيم.

نماينده مردم فيروزآباد در مجلس اظهار داشت:‌آقاي رئيس‌جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند اگر کالايي به صورت قاچاق وارد کشور شد در انظار عمومي به آتش کشيده شود. همه ما شنيديم ايشان فرمودند مراد من از قاچاق فلان کوله‌بر ضعيف نيست. قاچاق‌هاي سازمان يافته بزرگ را مي‌گويم.

وي افزود:‌ آيا پش از شنيدن اين جملات اساسا حرفي باقي مي‌ماند که من نماينده در باب قاچاق و راه مبارزه با آن مطرح کنم؟ آيا دستور قاطع مقام معظم رهبري درباره برخورد قاطع با قاچاقچيان عمده حتي در يک مورد اجرا شده است؟

کرم‌پور خاطرنشان کرد: عدم توانايي دولت در مهار قاچاق کالا و ارز چيست. موانع و مشکلات پيش روي شما در جلوگيري از قاچاق کالا و ارز چيست؟ آقاي رئيس‌جمهور خطر جدي است و لازم است با جديت تمام با آن مبارزه شود. لطفا نفرماييد نمي‌شود و نمي‌گذارند.

نماينده مردم فيروزآباد در مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: چگونه صدها کانتينر کالا قاچاق مي‌شود و کسي آنها را نمي‌بيند. آقاي رئيس‌جمهور مگر نه اينکه معضل بزرگ کشور ما، بيکاري است. آيا مبارزه جدي با قاچاقچيان عمده خدمت بزرگ در جهت ايجاد اشتغال جوانان نيست؟

روحاني در مجلس: يک مشت ضدايراني در کاخ سفيد از پايان جلسه امروز خوشحال نخواهند شد/از مشکلات عبور خواهيم کرد

حسن روحاني رئيس جمهور صبح امروز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و در جلسه پاسخ به سؤال نمايندگان ضمن تبريک به مناسبت ميلاد امام هادي (ع) و اعياد سعيد قربان و غدير، اظهارداشت: اميدوارم سخنان من در چارچوب اين آيه باشد که «يقولوا التي هي احسن» همه بايد بهترين کلام، سخن و نيکوترين جملات را نسبت به هم بکار ببرند.

وي ادامه داد: اميدوارم توصيه‌هايي که مقام معظم رهبري نسبت به همين جلسه به من فرمودند بتوانم نکات موردنظر ايشان را دقيقاً مراعات کنم.

اين روز را روز مبارکي براي دموکراسي کشور و مردم‌سالاري ديني مي‌بينم

رئيس جمهور بيان داشت: در آغاز اين روز را من روز مبارکي براي دموکراسي کشور و مردم‌سالاري ديني مي‌بينم. هيچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان يک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترين نقطه قوت مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران است که همه مسئولين پاسخگو بايد باشند. هر کدام در چارچوب وظايف خود و در چارچوب قانون که براي همه مقرر کرده است.

روحاني خاطرنشان کرد: هيچ کس از مردم شريف ايران از دوستان ما در جهان و يا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافي بين دولت و مجلس است. کاملاً اين تصور اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسيار بزرگي را بر دوش دارند و اين بار مسئوليت را با همکاري همديگر بايد به مقصد برسانند.

وي افزود: سؤال نمايندگان محترم القاعده آنچه من مي‌فهم بايد از دولت دوازدهم باشد نه يازدهم اما اشکال ندارد لحن سؤالات، سؤالات دولت يازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ايرادي ندارد با اينکه دولت دوازدهم و يازدهم دو شخصيت حقوقي هستند.

روحاني ادامه داد: همواره در دولت يازدهم و دوازدهم تلاش من بر اين بوده که بين دولت‌ و مجلس يک ارتباط نزديک و برادرانه باشد و به نظر من اين چنين بوده است. بسياري از نمايندگاني که الان در برابرشان سخن مي‌گويم در سال ۹۶ در انتخابات حضور فعال داشتند. در کابينه دولت دوازدهم نمايندگان عزيز در لوايح، طرح‌ها کمک کردند و در کنار هم بوديم ممکن است شما گله‌اي از دولت داشته باشيد يا ما از شما داشته باشيم اما گله‌ها، گله‌هاي دوستانه و برادرانه است.

سؤال نمايندگان و بسياري از سؤالات مشابه، سؤالات ملت ايران هم است

رئيس جمهور تأکيد کرد: به نظر من سؤال نمايندگان محترم که در پنج بند تدوين شده است و بسياري از سؤالات ديگر مشابه اين سؤالات، سؤالات ملت ايران هم است. نه تنها يک چهارم نمايندگان امروز مجلس شوراي اسلامي اين سؤالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسياري از مردم اين سؤالات را دارند که چرا بيکاري، چرا وضع بانک‌ها اين چنين، چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرايطي را طي مي‌کند که مورد انتظار مردم نيست و چرا رشد قيمت ارز؟

وي اضافه کرد: شما اگر به هر کوچه و بازار برويد شايد بخشي از سؤالات مردم همين گونه باشد و حق دارند مردم بپرسند. مردمي که در دولت يازدهم در طول ۴ سال و در ماههاي اوليه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعي، امنيت ملي و در سياست داخلي و خارجي بودند امروز برايشان اين سؤال مهم مطرح شده است که چه شده است که مردم ما بايد از آينده زندگي، خود و کشور خود نگران باشند.

روحاني با بيان اينکه سؤال اصلي اين است که چرا ما در طول چهار سال و نيم، در رشد اقتصادي، تورم، اشتغال، تعادل قيمت ارز و رونق اقتصادي حرکت‌مان به سرعت رو به جلو بود، اظهار داشت: همه آمار و ارقام وجود دارد و همه چيز شاهد است، چيزي مخفي نيست. امّا در اين هفت هشت ماهه اخير، چرا ناگهان شرايط نوي آغاز شد؟ شما ممکن است بفرمائيد که اين شرايط نو از اشتغال يا ارز و رکود بود، از قاچاق بود، از سيستم بانکي بود.

وي ادامه داد: به نظر حقير، اشکال از تصور مردم و ترسيم ملّت ايران نسبت به آينده ايران بود. ناگهان تصور مردم نسبت به آينده ايران دچار تغيير شد و اين، درد بزرگ است. اشتغال بسيار مهم است، بيکاري درد بسيار بزرگي است؛ من قبول دارم. نابه‌ساماني بانکي هم مشکل است و قبول دارم. مسئله رونق هم مهمّ است، قيمت ارز هم مهمّ است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه همه اين‌ها در برابر اعتماد و اميد به مردم ناچيز است، تصريح کرد: چرا اميد مردم تغيير کرده است؟ چرا نسبت به آينده ايران دچار ترديد شده‌اند و بالاتر، حتي عده‌اي نسبت به عظمت نظام، قدرت نظام، رشد و توسعه آينده دچار شک شده‌اند. اين شک را ما بايد درمان کنيم. ما بايد با زباني درست و صحيح به گونه‌اي با مردم سخن بگوييم که مردم قانع شوند که مشکلات اين چندماهه زودگذر است.کليد مسأله فقط در همين است.

روحاني ادامه داد: ما بايد براي مردم توضيح بدهيم به حول و قوه الهي با هدايت رهبري، با هماهنگي سه قوه و نيروهاي مسلّح از اين مشکلات عبور خواهيم کرد. ما بايد به ملّت بزرگ ايران عرض کنيم که نخواهيم گذاشت، توطئه‌هاي آمريکا پيروز شود. ملّت! مطمئن باشيد. ما نمي‌گذاريم يک مشت، ضدّ ايراني که امروز در کاخ سفيد جمع شده‌اند بخواهند عليه ما توطئه کنند.

وي با بيان اينکه کاخ سفيد فکر نکند از پايان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، تصريح کرد: کاخ سفيد بداند از پايان جلسه امروز به شدّت اندوه‌بار خواهد بود، چون پايان جلسه امروز، اتحاد بالاتر بين مجلس و دولت و بين دو قوه و قوه قضائيه و بين هر سه و نيروهاي مسلّح و بين هر چهار و نظارت و راهبري مقام معظّم رهبري است. نه ترسي از آمريکا داريم و نه ترسي از مشکلات. از مشکلات به خوبي عبور خواهيم کرد.

روحاني ادامه داد: در فرصت اول خود به اين پنج سؤال به طور خلاصه اشاره مي‌کنم. البته از دستگاه‌هاي مربوطه، من گزارش را گرفته‌ام و همراه دارم و اگر مجلس محترم مايل باشد همه گزارشات را در زمينه قاچاق که وزارت کشور مسئول کار است گزارش مفصلي داده است، در زمينه اشتغال که وزارت کار مسئول است گزارش خوبي داده است، نسبت به برجام، وزارت امور خارجه گزارش را داده است. نسبت به بانک و رکود، وزارت اقتصاد که مسئولين اصلي در برابر اين سؤالات هستند پاسخ داده اند. اگر مايل باشيد آن پاسخ‌ها را هم مي‌توانيم در اختيار نمايندگان عزيز قرار بدهيم.

وي با بيان اينکه اولين سؤال اين است که چرا دولت در زمينه قاچاق کالا و ارز موفق نبوده است؟ اظهار داشت: همه شما مي‌دانيد موضوع قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱ با فرمان مقام معظّم رهبري مبارزه با آن شروع شد و بعد هم نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت، همه آيين‌نامه‌هاي آن را تدوين و ابلاغ کرد و ۶۰۰ ميليارد تومان پول براي تشکيل سامانه‌هاي لازم در زمينه مبارزه با قاچاق و اتصال اين سامانه‌هاي به يکديگر تهيه کرد.

روحاني ادامه داد: چرا قاچاق ايجاد مي‌شود؟ دليل آن چيست؟ چرا جنس از بيرون مي‌آيد و کالاي ما به بيرون منتقل مي‌شود؟ وقتي ما براي کالاهايي يارانه مي‌دهيم در داخل و وقتي قيمت، قيمت متعادل نيست و يارانه‌اي است، خود به خود اين کالا تمايل پيدا مي‌کند به خارج برود چون قيمت داخل و خارج نامتعادل مي‌شود. هرچه قيمت ارز پايين بيايد، واردات قاچاق بيشتر مي‌شود. هر چه قيمت ارز بالا برود، واردات قاچاق و کالا کم‌تر مي‌شود و به عکس، خروجي‌اش بيشتر مي‌شود.

وي با بيان اينکه اساس براي جلوگيري از قاچاق، توليد با کيفيت داخلي است، تصريح کرد: همه بايد به توليد داخلي و خدمات در داخل کمک کنيم. اگر اين‌ها را به پا کنيم از لحاظ کيفيت کميت و قيمت، معني ندارد قاچاق از خارج وارد شود. حالا اگر برخي جنس‌ها که از لحاظ فرهنگي ما به سمت آن نمي‌توانيم برويم گوشه‌اي کسي متقاضي باشد آن بحث ديگري است.

رئيس‌جمهور ادامه داد: ما چطور توانستيم از ۲۵ ميليارد دلار قاچاق برسيم به ۱۲ و نيم ميليارد دلار در عرض چهار سال و خرده‌اي. اين تحول بزرگ چطور ايجاد شد؟ چون شما مي‌دانيد که ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز مخصوص قوه اجرايي تنها نيست؛ فراقوه‌اي است، سه قوه‌اي است. نمايندگان محترم مجلس و قوه قضائيه هم هستند. نيروهاي مسلّح هم نماينده‌شان در آن ستاد حضور دارد. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نيست، همه با هم داريم تلاش مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه آمار و ارقامي که اين ستاد به کمک دانشگاه‌ها در سال ۹۲ تهيه کرد مي‌گفت قاچاق ۲۵ ميليارد دلار است، اظهار داشت: اين ۲۵ ميليارد دلار به ۱۷ رسيد و به ۱۵ رسيد و بعد به ۱۲ رسيد. حالا اگر بخواهيد به تفصيل سال به سال آن موجود است؛نمي‌خواهم وقت گرفته شود والا همه را مي‌گويم.

روحاني ادامه داد: در قاچاقِ خروجي که عمدتاً سوخت است و عمدتا قاچاق مي‌شده و هنوز هم مي‌شود يعني بنزين، گازوييل، نفت سفيد، نفت کوره و موارد ديگر، دولت با برنامه‌ريزي که انجام داد براي کنترل پيمايش خودروها و دادن گازوئيل بر مبناي پيمايش، و کنترل‌هايي که انجام گرفت، قاچاق هفت مميز هشت دهم ميليارد در سال ۹۲ تبديل به نيم ميليارد در پايان سال ۹۵ تبديل شد. يعني هفت ميليارد و دويست ميليون دلار جلوي قاچاق خروجي گرفته شد.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه هنوز بيکاري فراواني داريم، گفت:‌بيکاري مزمن چند ساله داريم و اين درست است، رقم بيکاري ما ۱۲.۱ است که بسيار زياد است و قابل قبول نيست.

روحاني تصريح‌کرد:‌اگر دولت يازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم کار مي‌کرد امروز رقم بيکاري ما ۲۲ درصد بود به جاي دوازده درصد.

ذوالنور: آقاي روحاني شما رئيس‌جمهور سوئيس‌ هستيد يا جمهوري اسلامي ايران

حجت الاسلام مجتبي ذوالنور از ديگر نمايندگان سوال‌کننده بود که در بخش دوم طرح سوال از رئيس‌جمهور سخنراني کرد.

وي در بخشي از سخنان خود با کنايه به رئيس‌جمهور گفت: آقاي روحاني شما رئيس‌جمهور سوئيس‌ هستيد يا ايران.

رئيس‌جمهور در بخش دوم سخنانش: ۱۰۰ درصد به اهدافمان نرسيده‌ايم

رئيس‌جمهور در بخش دوم سخنانشپس از نطق ذوالنور گفت: ۵ دي ماه سال ۹۶ بود که مردم ناگهان ديدند که عده‌اي در خيابان شعار مي‌دهند و شعارها کم کم تبديل به شعارهاي هنجارشکنانه و غيرقابل قبول براي همه مردم شد. مردم دچار حيرت شدند و درست است که مردم در راهپيمايي‌ها پاسخ قاطع دادند اما در عين حال اين حادثه، حادثه کم‌نظيري بود،‌ دي‌ماه آقاي ترامپ را به طمع انداخت تا اينکه در اواخر دي‌ماه اعلام کند من در برجام نمي‌مانم مگر آنکه اروپا با من در موضوع موشک ايران همراه شود.

روحاني گفت: نکته اساسي اين است که چه شد کشور؟ کشوري که در مسير آرام حرکت مي‌کرد و اميد در منطقه خليج فارس و همان ايام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفريدند و ضربه بزرگي را به ترامپ و کشورهاي اطرافش زدند، چرا يک مرتبه تغيير کرد؟ تاريخ اين تغيير ۵ ديماه ۱۳۹۶ است؛ هرکس تاريخ ديگري بدهد، آدرس غلط داده است. ۵ دي ۹۶ بود که مردم ديدند ناگهان عده‌اي امدند، شعار مي‌دهند و بعد شعارهاي هنجارشکنانه و غيرقابل قبول براي مردم.

اگر شعار درباره فردي مثل حسن روحاني باشد، اهميتي ندارد، من اگر تهديد شوم به ترور، مهم نيست. چه شد که عده‌اي هوس کردند رييس‌جمهور را مملکت را به ترور تهديد کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. فکر کردند بين مجلس و دولت فاصله افتاده است. اگر اتحاد داشته باشيم،‌ فيضيه انقلاب به جايي تبديل نمي‌شود که آب به آسياب دشمن بريزند
وي اضافه کرد: مردم دچار حيرت شدند، پاسخ قاطع در راهپيمايي‌ها دادند، اما حادثه کم‌نظيري بود و نداشتيم. حادثه ديماه آقاي ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر ديماه اعلام کند من در برجام نمي‌مانم مگر آنکه اروپا و ديگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، يکجانبه خارج مي‌شوم. بعد از آن تهديد و با ناآرامي داخل، مردم نگران شدند. بدانيد تخريبِ، خرابي مي‌آورد.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به موضوع اتفاق فيضيه قم اشاره کرد و افزود:‌ بدانيد سياه‌نمايي، زندگي مردم به سمت سياهي مي برد. کلام نيست، شعار در گوشه و کنار نيست. البته اگر شعار درباره فردي مثل حسن روحاني باشد، اهميتي ندارد. من اگر تهديد شوم به ترور، مهم نيست. چه شد که عده‌اي هوس کردند رييس‌جمهور را مملکت را به ترور تهديد کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. فکر کردند بين مجلس و دولت فاصله افتاده است. اگر اتحاد داشته باشيم،‌ فيضيه انقلاب به جايي تبديل نمي‌شود که آب به آسياب دشمن بريزند.


در حال بروز رساني.....

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس