آخرین اخبار
کد مطلب: 125689
تصميم جديد سران ۳ قوه
تاریخ انتشار : 1397/04/31 09:12:36
نمایش : 3418
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: قرار شد در مهلت ۳ تا ۴ ماه آينده بانک هايي که بيشتر از ميزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تاديه آن به بانک مرکزي اقدام کنند.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛ محمدرضا پورابراهيمي گفت: عامل اصلي و مهم اثرگذار در حوزه اقتصادي، حجم نقدينگي است که در طول دولت هاي يازدهم و دوازدهم به بيش از سه برابر رسيده است و اگر اين موضوع مديريت نشود مشکلاتي به وجود مي آيد و اين عامل در نوسانات ارزي و بازارهايي مانند خودرو اثرگذار بوده است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نقدينگي في نفسه براي اقتصاد بد نيست گرچه بايد مديريت شود اما اگر اين نقدينگي به سمت بخش هاي مولد و واقعي اقتصاد حرکت کند مي تواند نرخ رشد اقتصادي را افزايش دهد اما اگر اين نقدينگي به سمت بازارهاي ديگر برود منافع ملي براي کشور نخواهد داشت.

وي افزود: اگر نقدينگي به سمت توليد برود خلق ثروت مي کند و به نفع اقتصاد است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قوا موضوعات مهمي مطرح شد، گفت: يکي از موضوعاتي که در افزايش غيرقابل قبول نقدينگي اثر گذاشته است بدهي هاي دولت به نظام بانکي است که موجب شد، بانک ها از بانک مرکزي اضافه برداشت انجام دهند.

پورابراهيمي افزود: يکي از تصميمات اين شورا اين بود که در اين باره تعيين تکليف شود.

وي ادامه داد: نرخ تامين مالي از محل نرخ سود سپرده ها از نرخ اضافه برداشت و نرخ بين بانکي تاثير منفي گرفته است. هرچه اين نرخ بالاتر مي رود ضريب افزايش نقدينگي در اقتصاد کشور افزايش مي يابد.

پورابراهيمي گفت: دولت اعلام مي کند موسسات مالي غيرمجاز را ساماندهي کرده است در حالي که بانک ها و موسسات رسمي به واسطه رعايت نکردن نرخ سود سپرده ها به افزايش حجم نقدينگي دامن مي زنند و بانک مرکزي در اين بخش نظارت لازم را ندارد.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: قرار شد در مهلت 3 تا 4 ماه آينده بانک هايي که بيشتر از ميزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تاديه آن به بانک مرکزي اقدام کنند.

پورابراهيمي اضافه کرد: تسهيل و روان سازي سرمايه گذاري در حوزه بازار سرمايه براي جذب نقدينگي از طريق ايجاد صندوق سرمايه گذاري مشترک از ديگر مصوبات جلسه اخير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قوا بوده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس