آخرین اخبار
کد مطلب: 125525
روحاني در اختتاميه جشنواره بين‌المللي خوارزمي:‌
صنعت ناقص ما هواي سالم براي تنفس را ربوده است/ در برخي فناوري‌هاي نو قابل رقابت با کشورهاي پيشرفته‌ايم
تاریخ انتشار : 1396/12/05 11:11:54
نمایش : 2112
رئيس‌جمهور با بيان اينکه در برخي فناوري‌هاي نو قابل رقابت با کشورهاي پيشرفته‌ايم، گفت: محيط مساعد و آزاد براي پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پيشرفت علمي است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از خبرگزاري فارس، حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان صبح امروز (شنبه 5 اسفند) در سي‌ويکمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي با بيان اينکه علم اسلامي به اين معنا است که در خدمت بشر باشد، اظهار داشت: علم بايد با هدف خدمت، شناخت خالق و کمک به بشريت باشد و غم و رنج را از بيمار دور و سرزمين خشک را سيراب کند؛ به اين معنا همه علومي که براي خدمت به انسان و فهم بيشتر اين عالم بزرگ است؛ البته همه اين را مي‌دانيم که علم بشر بسيار بسيار محدود است، نه امروز بلکه ميليون‌ها سال بعد هم محدود خواهد بود.

وي با بيان اينکه قرآن مي‌گويد ما نمونه‌اي از علم و دانش را در اختيار شما قرار داديم، افزود: امتياز انسان هم از ديدگاه قران با علم شروع مي‌شود و اين آيه شريفه را همه مي‌دانيد که وقتي فرشته‌ها از خداوند سوال کردند و مثلا با يک لحن اعتراض‌آميز که چرا اينها را خلق کردي، اينکه خداوند مي‌خواهد براي فرشته‌ها روشن شود که خدا مي‌شود معلم و آدم مي‌شود دانش‌آموز و به او ياد مي‌دهد و به آدم مي‌گويد آنچه به تو ياد دادم براي فرشته‌ها بگو اين قدرت فراگيري انسان است و همه امتياز بشر در اين است.

 

روحاني با بيان اينکه قران اساس عظمت بشر را علم و دانش مي‌داند، اظهار داشت: قرآن امتياز بشر بر فرشتگان را نيز يادگيري آنها مي‌داند، انسان موجودي است که ياد مي‌گيرد اما فرشته آنچه را که مي‌داند، مي‌داند.

 

رئيس‌جمهور با بيان اينکه بنابراين ما اساساً به دنبال علم و دانش هستيم و تقسيم‌بندي‌هايي که بعد از انقلاب در جامعه رخ داده خيلي دقيق نيست، به نظر من علم اسلامي و علم غيراسلامي مخصوصا در علوم تجربي آنجا است که هدف‌ها فرق مي‌کند وگرنه همه علوم شبيه هم هستند، تفاوتي وجود ندارد.

 

وي ادامه داد: دانش‌ و علمي که در بخش‌هاي مختلف ياد مي‌گيريد نمي‌توانيد بگوييد يک اتومبيل اسلامي است و اتومبيل ديگر اسلامي نيست، اينکه شما در داشبورد ماشين يک قرآن بگذاريد که نمي‌شود خودروي اسلامي، اتومبيل اتومبيل است؛ اسلامي و غيراسلامي نداريم، درست استفاده کردن را داريم اينکه آدم با چه هدفي ماشين مي‌خرد بله اين وجود دارد، اينکه ما دقت کنيم که مردم چگونه از اين ماشين استفاده کنند بله؛ اين درست است.

 

وي گفت: مرحله سومي که در جامعه ما بوجود آمده مرحله تمدن قبل از اسلام، بعد از اسلام و امروز بعد از انقلاب اسلامي است. در اين مرحله ما مي‌توانيم سازنده يک تمدن بزرگ باشيم؛ همچنين خداي ناکرده مي‌توانيم نباشيم. اين به برنامه‌ريزي دقيق ما بستگي دارد و کار و تلاش فوق‌العاده ما.

 

روحاني ادامه‌داد: چگونه است که بسياري از کشورهاي آسيايي که فکر نمي‌شد اينها به سرعت پيشرفت کنند امروز حتي در برخي زمينه‌ها رقابت با غرب را آغاز کرده‌اند. هر چند اين رقابت هنوز به آن نقطه‌اي نرسيده است که بتوان به آن تکيه کرد اما بالاخره شروع شده است. همه مي‌گويند پايان اين قرن از آن آسيا است تا آمريکا و اروپا.

 

رئيس‌جمهور با بيان اينکه حرکت، حرکت پرشتابي است که شروع شده اظهار داشت: خداوند اين توانمندي را در ما قرار داده است. ما ايراني‌ها هم تمدن‌ساز بوده‌ايم، هم تمدن را پرورش داده‌ايم مثل تمدن اسلامي و هم در منطقه خودمان اولين کشوري بوديم که دموکراسي را آ‌ورديم. بيش از صد سال پيش در سايه انقلاب مشروطه انتخابات در اين کشور برگزار شد.

 

وي با اشاره به اهميت پژوهش اظهار داشت: پژوهشي که در بخش‌هاي مورد نياز از جمله خدمات باشد اين پژوهش، پژوهش مفيدي مي‌شود يا پژوهش‌هاي ويژه‌اي که در مرز دانش انجام مي‌شود که در آنجا بايد با آينده‌نگري به مساله نگاه کنيم، اساساً پژوهش ما بايد منتهي شود به تجاري شدن، صنعتي شدن و درنهايت به تصرف بازار منجر شود و دانشگاه‌هاي ما بايد معيارشان کارآفريني باشد.

 

روحاني افزود: اين کار نياز به برنامه‌ريزي دارد، همچنين تجديدنظر در برنامه‌ها را لازم دارد، تجديدنظر در کنکور دانشگاه، تجديدنظر در جذب و نيز به آمايش نياز دارد. اينکه در چه استاني کدام رشته علمي مي‌تواند مفيد باشد و چه زمينه‌اي وجود دارد مثلا ما اگر کشتي‌سازي را به کوير ببريم و آنجا آموزش بدهيم و در مقابل معادني که در کوير وجود دارد را ببريم لب دريا به ‌آنها درس بدهيم معلوم است که اين اشکال است و ما يک مشکلي داريم.

 

رئيس‌جمهور ادامه داد: دانشگاهي که در قلب کشور وجود دارد يک طور است و دانشگاهي که در شمال قرار دارد طور ديگري است و ما بايد بر مبناي زمينه‌هايي که وجود دارد از اين علم و دانش و استعداد و محيط مناسبي که امروز در کشور بوجود آمده براي آينده کشورمان استفاده کنيم.

 

وي با بيان اينکه من مطمئن هستم آينده بهتري در انتظار دانشگاه‌هاي ما است و آينده بهتري در انتظار پژوهش ما قرار دارد اظهار داشت: همچنين آينده بهتري براي رفع مشکلات ما وجود دارد و آينده بهتري در انتظار فناوري و توليد علم است همه ما بايد در اين زمينه تلاش کنيم و دست به دست هم دهيم.

 

رئيس‌جمهور با تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره خوارزمي تصريح کرد: اينگونه جشنواره‌ها مي‌تواند مشوق بسيار خوبي براي علم و دانش و تحقيقات باشد.

 

روحاني با بيان اينکه در برخي فناوري‌هاي نو قابل رقابت با کشورهاي پيشرفته‌ايم، گفت: محيط مساعد و آزاد براي پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پيشرفت علمي است.

 

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه صنعت ناقص ما، هواي سالم براي تنفس را ربوده است، گفت:‌ آلودگي هوا و ترافيک، مشکل اکثر کلانشهرهاي دنياست.

 

ادامه دارد...

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس