آخرین اخبار
کد مطلب: 125523
گزارش دانا از پول‌هايي که هرگز به سمت توليد نمي‌روند
چراغ سبز دولت براي بازگشت سودهاي دو رقمي به بانک‌ها/ تبعات فروش اوراق گواهي سپرده با سود 20 درصد چيست؟
تاریخ انتشار : 1396/12/05 11:09:09
نمایش : 2774
کاهش نرخ سود بانکي فشارهاي زيادي به بخش هاي ديگر اقتصاد آورد اما در هر حال اين اتفاق رخ داد اما آنچه که تحت عنوان فروش‌ اوراق گواهي سپرده ريالي با سود ۲۰ درصد صورت مي گيرد تمامي زحمات اين چند ماه را به باد داده و مسير بازگشت به سود هاي 20 درصدي را براي بانک ها باز مي‌کند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛ در شرايطي که دولت با حمايت هاي همه جانبه مسئولان و رسانه‌ها از نيمه‌هاي تابستان امسال اقدام به کاهش نرخ سودهاي بانکي کرد در تصميمي عجيب اقدام به فروش‌ اوراق گواهي سپرده ريالي با سود ۲۰ درصد از امروز در سراسر شعب بانک‌هاي کشور کرده است.

تابستان سال جاري بود که به منظور ورود نقدينگي مردم به بازار توليدي نرخ سود سپرده هاي بانکي تا 15 درصد کاهش پيدا کرد؛ اين اقدام اگرچه باعث شد بانکها از ورشکستگي نجات پيدا کنند اما مشکلات زيادي را در بازارهاي ديگر به وجود آورد.

کاهش نرخ سودهاي بانکي به نوبه خود اقدام شايسته اي از سوي دولت بود اما قطعاً بايد اين کاهش سود با مديريت دولت در بخش هاي ديگر همراه مي شد تا اثربخشي خود را داشته باشد.

عدم مديريت صحيح باعث افزايش يک باره قيمت اجاره بها و فشار به بخش هاي متوسط و ضعيف جامعه شد که اين مشکل تا کنون هم حل نشده است.

در ادامه کاهش نرخ سودهاي بانکي، حساب هاي بانکي زيادي در بانک ها مسدود و پول هاي مردم راهي بازارهاي سرمايه اي ديگر نظير بازار سکه، طلا و ارز شد همين مساله باعث شده است که ظرف چند ماه گذشته قيمت دلار و طلا به شدت بالا رود.

در شرايطي که دلار در ابتداي سال جاري حول 3200 تومان بود حتي در روزهاي گذشته به نزديک 5 هزار تومان هم رسيد از طرف ديگر قيمت سکه به يک و نيم ميليون تومان رسيده است.

اگرچه در ماه هاي گذشته با توجه به افزايش قيمت سکه و حبابي شدن قيمت ها در اين بازار بانک مرکزي تصميم گرفت تا با عرضه سکه، قيمت ها را واقعي کند. اين حراج سکه در چند مرحله به اجرا درآمد اما همانطور که برخي از کارشناسان پي بيني کرده بودند اين اقدام دولت نتوانست مانع از افزايش قيمت ها شود.

در ادامه دولت تصميم گرفت بازار ارز را از طريق فروش‌ اوراق گواهي سپرده ريالي با سود ۲۰ درصد کنترل کند. بر اين اساس به شبکه بانکي کشور اجازه داده شده از امروز شنبه (28 بهمن ماه) به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهي سپرده ريالي با نرخ 20 درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسيد يک سال منتشر مي شوند و نرخ بازخريد قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.

از طرف ديگر در حالي که با تصميم بانک مرکزي بانک ها از امروز پرداخت سود ۲۰ درصد به گواهي سپرده بانکي را آغاز کرده اند نوبخت در مصاحبه اي چراغ سبز دولت به سودهاي 25 درصدي را هم نشان داده است.

نوبخت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا برخي بانک هاي دولتي مشروط بر اينکه ميزان سپرده مردم از رقم معيني بالاتر باشد حتي به حساب روزشمار هم سود نزديک به 20 درصد مي دهند مي گويد: وقتي بانک ها با ســقف سود 16 درصدي، هنوز هم به مردم 20 درصد سود مي دهند، پس اين احتمال هم وجود دارد که ســود 20 درصد رســمي را هم 25 درصد پرداخت کنند. مي شود همين که ما مي خواهيم!

در همين راستا حميد پاداش، کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اين‌که افزايش نرخ سپرده‌هاي بانکي فقط مي‌تواند تقاضاي خرد در بازار را کنترل کند مي گويد: اگر استدلال بانک مرکزي مبني بر اين‌که معاملات بازار ارز تحت تاثير معاملات افراد معدود و محدودي است را مبنا قرار دهيم، اين اقدام سياست موثري نخواهد بود و تقاضاي ارز مانند سابق ادامه خواهد داشت.

وي درباره تاثير عرضه گواهي سپرده با نرخ سود 20 درصد در بازار بورس، توضيح داد: اين اقدام به دليل اين که بانک‌ها در گذشته نيز همان نرخ 20 درصد را دريافت مي‌کردند، در بازار بورس تاثير چنداني نخواهد داشت اما ممکن است تاثير کنترل کننده محدودي داشته باشد.

آنچه که مشخص است دولت به بهانه روانه کردن پول ها و سپرده هاي موجود در بانک ها به بازار توليدي کشور، دستور کاهش نرخ سود سپرده هاي بانکي را داده بود که با فروش اين اوراق باز هم هيچ پولي به توليد وارد نمي شود.

کاهش نرخ سود بانکي فشارهاي زيادي به بخش هاي ديگر اقتصاد آورد اما در هر حال اين اتفاق رخ داد اما آنچه که تحت عنوان فروش‌ اوراق گواهي سپرده ريالي با سود ۲۰ درصد صورت مي گيرد تمامي زحمات اين چند ماه را به باد داده و مسير بازگشت به سود هاي 20 درصدي را براي بانک ها باز مي‌کند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس