آخرین اخبار
کد مطلب: 125410
هزينه هاي يک مجلس ختم چقدر تمام مي‌شود؟
سنت هاي نادرست در حاشيه مراسم عزاداري و ختم
تاریخ انتشار : 1396/10/05 11:55:59
نمایش : 3616
سنت هاي نادرستي در حاشيه مراسم عزاداري و ختم شکل گرفته است که وظيفه افراد با ايمان وفرهنگي است در برطرف کردن آنها بکوشند. متأسفانه در بيشتر موارد به سنت اسلامي عمل نمي کنيم و به جاي آن که باري از دوش مصيبت ديدگان برداريم، سربار آنها مي شويم...
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ در گذشته مراسم ختم خيلي ساده برگزار مي شد، عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذيرايي مي کردند و همه چيزساده برگزار مي شد ولي امروزه افراد آنقدر در ظواهر برگزاري يک مراسم ختم غرق مي شوند که فراموش مي کنند که از کجا آمده اند، امروز همدردي ها  از بين رفته مردم از هم دورتر شده اند.

امروزه شرايط برگزاري مراسمات ترحيم با قديم تغيير کرده و يشتر جنبه تجملات و تشريفات به خود گرفته است. هزينه غسل، سنگ قبر، پذيرايي، مداح و اکو، نماز ميت، اعلاميه ترحيم،‌ اس ام اس، پارچه اعلام همدردي همه از هزينه‌هاي هنگفت مردن است که ورثه را به‌ شدت آزار مي‌دهد. امروزه مراسم تدفين از مراسم عروسي گران تر است هزينه هاي مراسم ختم مصيبت خانواده عزادار را دو چندان کرده است.

اين روزها با مشکلات اقتصادي که پيش روي افراد است برپايي مراسم ختم بسيار هزينه بردار است. برپايي مراسم ترحيم براي خانواده اي که از نظر مالي در وضعيت مناسبي نيست به نظر مشکل مي آيد.

هزينه هاي يک مجلس ختم چقدر تمام مي‌شود؟
هزينه مسجد حدود 200هزار تومان، هزينه پذيرايي حدود 5 ميليون،  هزينه ميوه و شيريني حدود يک ميليون تومان، هزينه کارت دعوت، آگهي ترحيم و اس ام اس براي حدود يک ميليون و 500 هزار تومان، هزينه اکو و مداح هم حدود 500 هزارتومان، هزينه سنگ قبر  از 300 هزار تا يک ميليون تومان و گاها بيشتر از يک ميليون، دسته گل هاي چند هزار توماني،  هزينه آمبولانس بالاي 100هزارتومان و ...

توجه به اين نکته ضروري است که يکي از حکمت هاي شرکت در مراسم عزاداري آن است که انسان را به ياد خدا و قيامت انداخته و او را از دلبستگي به دنيا بازدارد، حال اگر مراسم ختم، مانند مهماني باشکوهي برگزار شود که در آن غذاهاي رنگارنگ تهيه شده و در اختيار مهماناني قرار گيرد که خود را آن چنان آراسته اند که گويا به جشني پا مي گذارند، آيا مي توان آن را يادآور آخرت دانست؟ و آيا اساساً سزاوار است که مراسم ختم، به همراه پذيرايي باشد؟!
امام صادق (ع) مي فرمايند: " غذا خوردن نزد مصيبت ديدگان از رفتار و کردار زمان جاهليت است و سنت اسلامي آن است که غذاي آنان از سوي ديگران فراهم شود".

در بسياري از موارد، در اين رفتارهاي تجملاتي بيش از آن که به تسلاي خاطر صاحبان مصيبت انديشيده شود، گويا موقعيتي به دست آمده که برخي افراد، ثروت، هنر، مقام و … خويش را در معرض تماشاي آنها و ديگران گذاشته و از آن لذت ببرند. طبيعي است که چنين رفتاري مورد تأييد دين مقدس اسلام نيست.


هزينه هاي سرسام آور در مراسمات ترحيم بيشتر جنبه تشريفاتي و خودنمايي دارند
 
يکي از کارشناسان فرهنگي در شهرستان لردگان درباره تجملات در برخي از مراسم ترحيم مي گويد: در برخي از مراسم‌هاي ترحيم و سوگواري رفتارهاي مي‌بينيم، که موجب تاسف است.  دسته گلهاي چند صد هزار توماني، انواع غذاها و پذيرايي هاي تشريفاتي در روز تشييع ،تدفين، ترحيم، هفتم، چهلم و سال انسان را متأثر مي سازد که هزينه آنها مي توان چندين خانواده نيازمند را مديريت اقتصادي نمود با پول آن مي توان به درمان بيماران نيازمندي که براي درمان بيماري خود سرگردان هستند، کمک کرد.

به گفته روحاني مستقر در شهر لردگان، براي شاد کردن روح متوفي فرزندان و اقوام متوفي به جاي اينگونه مراسم آزار دهنده تشريفاتي، بخشي از هزينه ها را صرف امور اساسي تر بنمايند در حالي که اين تشريفات هيچ سودي براي فرد از دنيا رفته ندارد متاسفانه اين گونه رفتار ها از ديد رفتارشناسي از افراد منطقي بعيد است و اينگونه رفتارهاي تشريفاتي بيشتر جنبه خود نمايي دارد.

 پيرمردي که سن زيادي داشت از برگزاري مراسم ختم در گذشته چنين گفت: در زمان هاي قبل هزينه هاي پذيرايي به گونه اي بود که فاميل هاي نزديک متوفي مهمانان را به خانه هاي خود مي بردند و از آنها پذيرايي مي کردند و کساني هم که توانايي دعوت از مهمانان را نداشتند با گذاشتن مقداري پول در پاکت به خانواده متوفي مي دادند تا کمک خرج مراسم ترحيم مي شد.
وي افزود: براي جلوگيري از اين گونه رفتارهاي ناپسند امروزي، رسانه ها به ويژه صدا وسيما با آگاه سازي جامعه مي توان زيان هاي اين گونه رفتارها را در افراد جامعه برساند.
 
اکنون بايد قضاوت کنيم که رفتار امروز جامعه ما منطبق با سنت هاي اسلامي است و يا سنت هاي جاهليت؟!

متأسفانه در بيشتر موارد به اين سنت اسلامي عمل نکرده و به جاي آن که باري از دوش مصيبت ديدگان برداريم، سربار آنها شده و هزينه هاي سرسام آوري را بر دوششان تحميل مي کنيم و حتي اگر آنان مشکلي از لحاظ مالي نداشته باشند، دغدغه فکري چگونگي پذيرايي از مهمانان خوانده و ناخوانده، آنان را رنج خواهد داد.

نتيجه شرکت ما در مراسمات ختم، بايد دست کم سه نتيجه مثبت به دنبال داشته باشد که يکي از آنها آرامش دادن به مصيبت ديدگان و ديگري، دوم،عبرت گرفتن خويش و دل نبستن به دنياي فاني و سوم هم موجب بالا رفتن درجه متوفي است و هر چه که در اين راستا نباشد، نمي تواند رفتاري مثبت به شمار آيد.


انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس