آخرین اخبار
کد مطلب: 125199
۱۲ توصيه رهبرانقلاب در ديدار رئيس جمهور و هيئت دولت دوازدهم؛
جهت گيري‌ها بايد از «اقتصاد رانتي و نفتي» به «اقتصاد مولد و مردمي» تغيير يابد/ لزوم کار جهادي و تلاش بي‌وقفه براي حل مشکل معيشت مردم
تاریخ انتشار : 1396/06/05 08:29:06
نمایش : 2074
رئيس‌جمهور و اعضاي هيات دولت صبح امروز به مناسبت هفته دولت با رهبر انقلاب اسلامي ديدار کردند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (شنبه) به مناسبت هفته دولت در ديدار با رئيس جمهور و اعضاي دولت دوازدهم، با اشاره به ضرورت «کار و تلاش جهادي و مضاعف مسئولان براي رفع مشکلات»، با بيان توصيه هاي «شخصيتي، رفتاري و کاري» به اعضاي هيأت دولت، «اقتصاد و مسائل معيشتي مردم» را مهمترين مسئله کشور برشمردند و تأکيد کردند: جهت گيري‌ها بايد از «اقتصاد رانتي و نفتي» به «اقتصاد مولّد و مردمي» تغيير يابد.

 

رهبر انقلاب اسلامي با گرامي‌داشت هفته دولت و بزرگداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر به‌عنوان دو نام ماندگار و نمادين، گفتند: با اينکه دوران مسئوليت اين دو بزرگوار، بسيار کوتاه بود و نمي‌توان قضاوتي درباره عملکرد اجرايي آنان داشت، اما همواره از اين دو شهيد عزيز به نيکي و با تجليل ياد مي‌شود که علت آن، روحيات شخصيتي و مديريتي آنان، همچون «انقلابي، مؤمن و صادق بودن» است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه روحيات شهيدان رجايي و باهنر بايد سرلوحه همه مسئولان و دولتمردان باشد، از زحمات و تلاشهاي دولت يازدهم و وزيراني که در دولت دوازدهم حضور ندارند، قدرداني کردند و افزودند: اميدواريم با تعيين وزير نيرو که وزارتخانه آن مهم است و نيز وزارت علوم که وزارتخانه اي بسيار مهمتر است، دولت دوازهم به صورت کامل، وظايف خود را انجام دهد.

 

ايشان، تشکيل دولت دوازدهم در موعد مقرر و انجام‌شدن آسانِ فرآيند شکل‌گيري دولت اعم از برگزاري انتخابات و مراسم تنفيذ و تحليف و سپس رأي اعتماد مجلس را بسيار مهم و کم‌نظير خواندند و خاطرنشان کردند: اکنون نوبت رئيس‌جمهور و وزراست که اقدام و عمل را آغاز کنند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر گذشت سريع زمان و لزوم بهره گيري هرچه بيشتر و صحيح از لحاظ دوران چهارساله مسئوليت، خاطرنشان کردند: اين مدت براي انجام کارهاي اساسي، زمان کمي نيست همچنانکه اميرکبير در دوران سه‌ساله صدارت خود، کارهاي مهمي کرد که اکنون کشور به فعاليت هايي از آن جنس نياز دارد.

 

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، توصيه هايي خطاب به رئيس جمهور و اعضاي دولت دوازدهم بيان کردند که «داشتن نيت الهي براي خدمت به مردم به عنوان بندگان خدا و حل مشکلات آنها»، و «انس با قرآن و دعا» اولين توصيه ايشان بود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي در بيان توصيه دوم، به لزوم داشتن «روحيه جهادي وتلاش مضاعف و خستگي ناپذير و بدون چشمداشت» اشاره کردند و در توصيه سوم، افزودند: اعضاي دولت علاوه بر اينکه در تصميمات دولت، مسئوليت مشترک دارند، بايد با يکديگر همکاري داشته باشند و به صورت تيمي عمل کنند.

 

ايشان در توصيه‌اي ديگر خطاب به دولت گفتند: تحمل شنيدن صداي مخالف را داشته باشيد و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفيت دروني است، از نقادي استقبال و استفاده کنيد.

 

«ارتباط نزديک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعيات زندگي مردم»، پنجمين توصيه رهبر انقلاب بود و در همين خصوص خاطرنشان کردند: «داشتن بخش ارتباطات مردمي قوي» و «سفرهاي استاني» بسيار خوب و مفيد است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي ششمين توصيه خود را به موضوع «لزوم حفظ و تقويت روحيه مردمي و پرهيز از اشرافي گري»، اختصاص دادند، و در بيان توصيه هفتم افزودند: به حرکتهاي مردمي که غالباً خودجوش است اعم از فرهنگي، اقتصادي و خدماتي همچون گروههاي جهادي يا فرهنگي، کمک و مساعدت کنيد.

 

«در نظر گرفتن کارآمدي، تدين، انقلابي بودن، پرکاري و جهادي عمل کردن در انتخاب همکاران و مديران زير مجموعه» هشتمين توصيه رهبر انقلاب اسلامي بود و در همين خصوص گفتند: اگر همکاران و مديران شما افرادي با اين خصوصيات نباشند، اهداف و مقاصد به سرانجام نخواهد رسيد همانگونه که طرح تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي کشور برغم زحماتي که براي آن کشيده شد، آنگونه که بايد، به نتيجه نرسيده است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي موضوع «پيگيري و نظارت بر زيرمجموعه» و همچنين «داشتن برنامه دقيق و مدون و علمي» را مورد تأکيد قرار دادند و در بيان توصيه يازدهم گفتند: در تصميم گيريها و اقدام، با در نظر گرفتن اسناد بالادستي و سند چشم انداز و قوانين مصوب مجلس، شجاعت به خرج دهيد و روحيه خطرپذيري داشته باشيد.

 

آخرين توصيه رهبر انقلاب اسلامي به دولت، موضوع در نظر گرفتن اولويت ها در هر حوزه و تمرکز بر اولويت هاي اصلي بود.

 

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، «اقتصاد» را اولويت واقعي کشور خواندند و با تأکيد بر تلاش بي‌وقفه مسئولان براي حل مشکلات معيشتي مردم از جمله بيکاري جوانان گفتند: اقتصاد بايد اولويت همه اعضا و بخشهاي دولت باشد.

 

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: اگرچه وزارتخانه هايي مانند اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزي مستقيماً در مسائل مهمي نظير توليد و اشتغال مسئوليت دارند اما ديگر بخشهاي دولت از جمله وزارت امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نيز مي توانند در حل مشکلات اقتصادي، زمينه سازي و کمک کنند.

 

ايشان افزودند: آمارهاي ارائه شده در بخش اقتصاد بر اساس مباني علمي مطرح مي‌شود، اما اين آمارها به‌طور کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعي کشور و زندگي مردم نيست، بنابراين در اين ميان مشکلي وجود دارد که بايد آن را شناخت و حل کرد.

 

رهبر انقلاب اسلامي گفتند: بر اساس اين آمارها، تورم از چند ده درصد به زير ده درصد رسيده، اما آيا قدرت خريد مردم و ارزشي پول ملي نيز در همين مقياس، بالا رفته است؟

 

حضرت آيت الله خامنه اي در مثالي ديگر خاطرنشان کردند: درباره رکود هم آمارهاي اعلام شده درست است ولي هنوز واحدهاي کوچک و متوسط فراواني وجود دارد که زير ظرفيت کار مي کنند يا تعطيل شده اند و اين واقعيت نشان مي دهد که يک جاي کار عيب دارد که بايد آن را پيگيري و رفع کرد.

 

ايشان، مسئله بانکها، سرمايه گذاري، رشد نقدينگي و مسئله قاچاق را در موضوع اقتصاد مهم دانستند و تأکيد کردند: مسئولاني که در دولت با اقتصاد، ارتباط مستقيم دارند بايد مانند يک تيم هماهنگ، تصميم گيري و عمل کنند و ديگران نيز به آنها کمک نمايند.

 

رهبر انقلاب اسلامي، اجراي سياستهاي اصل ۴۴ را از ديگر سرفصلهاي مهم اقتصاد برشمردند و با انتقاد از پيش نرفتن کارها در اين زمينه، گفتند: در بسياري از موارد، سياستها و مشکلات روشن است، و تصميمات خوبي هم گرفته مي شود اما کارها آنچنان که بايد و شايد پيش نمي رود که اين واقعيت نشان مي دهد مشکل اصلي در اجراي تصميمات است.

 

حضرت آيت الله خامنه اي، دست به دست شدن بنگاهها و مراکز اقتصادي در بخشهاي مختلف دولت را بي فايده خواندند و افزودند: بايد با اجراي صحيح سياستهاي اصل ۴۴، دولت از تصدي‌گري به تنظيم‌گرايي، تغيير وضعيت دهد و با مشخص کردن راهها و سياستها، نظارت و نظم را اعمال کند.

 

ايشان، «برخورد جدي با مفاسد اقتصادي»، «مسئله روستاها»، «مديريت واردات و صادرات» و «آمايش سرزمين» را از ديگر موضوعات نيازمند توجه ويژه خواندند و خاطرنشان کردند: در آمايش سرزمينيِ استانها کارهايي شده است اما در آمايش سرزمينيِ کشور، هنوز سندي نداريم که بايد براي تدوين و اجراي اين سند مهم، برنامه زمان‌بندي تهيه شود.

 

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فعاليتهاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و تصميمات خوب اين ستاد افزودند: همه اين تصميمات عملياتي نشد و توقع اين است که نظارت و پيگيري شود تا تکاليف تعيين شده‌ي دستگاهها، بخوبي محقق شود.

 

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر ضرورت تغيير جهت گيري اقتصادي کشور از «اقتصاد رانتي و نفتي» به «اقتصاد مولد و مردمي» افزودند: بايد اقتصاد را از نفت خلاص کنيم و اين هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفيتها و نيروي انساني کشور تحقق پذير است، همانگونه که برخي کشورهاي بدون نفت، اين کار را کرده اند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، «حفظ جهت گيري و روحيه انقلابي و ديني در ديپلماسي» را مهم خواندند و تأکيد کردند: بايد در مسائل ديپلماسي به انقلاب خود افتخار کنيم و از عمل کردن به هنجارهاي ملي يعني هنجارهاي برآمده از انقلاب، نظير ايستادگي در مقابل استکبار، ظلم ستيزي و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنيم.

 

ايشان خاطرنشان کردند: پايبندي به مواضع و هنجارهاي انقلابي باعث تشَخّص و برانگيختن احترام ديگران مي شود، ضمن اينکه اين کار با استفاده از نرمش‌ها و پيچش‌ها و طنازي‌هاي هنر ديپلماسي منافاتي ندارد.
«گشودن چتر ديپلماسي بر همه جهان» و «تمرکز نکردن بر روابط با چند کشور محدود» از ديگر نکاتي بود که رهبر انقلاب در زمينه سياست خارجي بيان کردند.

 

ايشان افزودند: در عرصه ديپلماسي بايد چابک، بروز، سريع و هوشيار عمل کرد و به فضل الهي در آينده نيز همانگونه که تاکنون پيش رفته ايد و در مقابل دشمنان ايستاده ايد، عمل کنيد.

 

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي روحاني گزارشي از اقدامات دولت يازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم بيان کرد.

 

رئيس‌جمهور، مهمترين معضل پيش روي دولت را مسئله بيکاري و مشکلات اقتصادي خواند و افزود: نظام بانکي، صندوق‌هاي بازنشستگي، نبود تعادل در بودجه، مسئله آب و مشکلات محيط زيست از ديگر مسائلي است که بايد در چهار سال آينده حل شوند.

 

آقاي روحاني با برشمردن اهداف اصلي دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: هدف اول دولت حل مشکل بيکاري است و تلاش مي کنيم سالانه بيش از ۹۰۰ هزار شغل ايجاد شود.

 

رئيس‌جمهور، «تحقق رشد ۸ درصدي، مبارزه با فقر و تحقق عدالت اجتماعي» را از ديگر اهداف دولت برشمرد و با بيان اينکه براي رسيدن به رشد ۸ درصدي نيازمند ۷۷۵ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد در سال هستيم، افزود: براي رسيدن به اين هدف، بودجه و امکانات دولت کافي نيست و بايد بانک‌ها، بازار سرمايه، صندوق توسعه ملي و سرمايه بخش خصوصي به ميدان بيايد و سرمايه خارجي نيز جذب شود.

 

آقاي روحاني، تورم سالانه را کمتر از ۸ درصد خواند و افزود: تلاش دولت دوازدهم اين است که تورم را تک رقمي نگه دارد.

 

رئيس‌جمهور افزود: سال گذشته سالي استثنايي براي اقتصاد کشور بود زيرا شاهد رشد اقتصادي دو رقمي بوديم و رشد اقتصادي ايران در جهان اول شد.

 

آقاي روحاني با اشاره به لزوم مردمي کردن اقتصاد و اصلاح نظام بانکي گفت: اگر بخواهيم به اين اهداف برسيم، بايد سود بانکي کاهش يابد و وزارتخانه‌ها و بانک‌ها از بنگاه‌داري دست بردارند.

 

رئيس‌جمهور با بيان اينکه به مردم قول داده‌ايم فقر مطلق تا پايان دولت دوازدهم ريشه‌کن شود، خاطرنشان کرد: براي رسيدن به اين هدف بايد با تحول مالياتي، فاصله دو دهک بالا و پايين جامعه کم، و فقر مطلق ريشه‌کن شود.

 

آقاي روحاني، «نوسازي و بازسازي صنايع»، «تحول در اقتصاد دانش‌بنيان» و «اتکاء به درآمدهاي غيرنفتي» را از ديگر برنامه‌هاي دولت خواند و افزود: دولت دوازدهم بيش از گذشته با مشکلات آشناست و همه بايد براي حل مشکلات کشور به دولت کمک کنند.

 

رئيس‌جمهور همچنين گفت: تلاش شد در انتخاب وزرا و معاونان رئيس‌جمهور، افرادي کارآمد و شايسته بدون وابستگي جناحي و حزبي دعوت به کار شوند.

 

در پايان اين ديدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد.

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس