آخرین اخبار
کد مطلب: 125094
ظريف در واکنش به اظهارات اخير مقام‌هاي آمريکايي:
خودتان را فريب ندهيد؛ تغيير حکومت ايران امکان‌پذير نيست
تاریخ انتشار : 1396/04/27 09:50:53
نمایش : 2237
وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله ‌جويانه اخير مقام‌هاي آمريکايي گفت: خودتان را فريب ندهيد؛ تغيير حکومت ايران امکان‌پذير نيست.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از تسنيم، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ايران که براي شرکت در اجلاس سازمان ملل به نيويورک رفته است،‌ بامداد امروز سه شنبه در شوراي روابط خارجي آمريکا حاضر شد و به ايراد سخنراني پرداخت.

سخنراني وزير خارجه ايران در شوراي روابط خارجي آمريکا دقايقي پيش آغاز شده و همچنان در جريان است.

بنا بر اين گزارش،‌ ظريف در اين سخنراني تأکيد کرد،‌  ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اختيار راستي‌آزمايي از پايبندي به تعهداتش تحت برجام را داده و آژانس هر بار اين پايبندي را تأييد کرده است.

وي در واکنش به اظهارات مداخله ‌جويانه اخير مقام‌هاي آمريکايي گفت: خودتان را فريب ندهيد؛ تغيير حکومت ايران امکان‌پذير نيست.

وي در اين خصوص ادامه داد: طرح اين موضوع نشان مي‌دهد که آمريکا از گذشته درس نگرفته است.

ظريف افزود: ما فلج کننده‌ترين تحريم‌ها را دوام آورديم. دليلش اين است که ايران به مردم خود متکي است.

وي در ادامه گفت: آمريکا از زمان وقوع انقلاب در ايران، سياست تغيير نظام را در دستور کار خود داشته است.

وزير امور خارجه کشورمان افزود: «تغيير نظام در ايران جواب نمي‌دهد. آمريکا از تاريخ درس نمي‌گيرد. آمريکا در سال 1953 نظام حاکم را سرنگون کرد و ببينيد که چه شد.»

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران همچنين ادامه داد:‌ «هنگامي که به ما با سلاح‌هاي شيميايي حمله شد، اين موضوع براي کسي مهم نبود....چرا ما دوام آورده‌ايم؟ چون مي‌توانيم به مردممان تکيه کنيم.»

ظريف در بخش ديگري از اظهاراتش گفت:‌ «در خاورميانه شاهد شکست سيستم دولت بوده‌ايم. انتظارات برآورده نشده‌اند و مردم، احساس مي‌کنند که دولت - نمي‌خواهم بگويم دولت کشورهاي عرب، اما تا حد زيادي دولت‌هاي کشورهاي عرب- در برآورده کردن اساسي‌ترين نيازهاي آنها ناکام مانده‌ است.»

وي ادامه داد: «مردم ما دو ماه پيش ده ساعت براي رأي دادن در صف ايستادند.  اين فرصتي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد تا نظرشان را ابراز کنند. اين چيزي است که اصلا ً در بقيه منطقه ما وجود ندارد.»

وزير خارجه کشورمان همچنين گفت:‌ «(درباره اظهارات جانشين وليعهد عربستان درباره کشاندن جنگ به داخل ايران) اين يک تهديد بود، تهديدي که آنها مدتي با حمايت از سازمان‌هاي تروريستي به دنبال تحقق آن بودند.»

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران افزود: «شما آنها را مي‌ديديد که شخصاً در راه‌پيمايي‌هاي همين سازمان‌هاي تروريستي در پاريس که در بيرون اين سالن هم شعار مي‌دادند، شرکت مي‌کردند. در نهايت آنها توانستند بعضي از آن تروريست‌ها را داخل پارلمان ما بياورند، جايي که آنها بيشتر از همه جا از آن تنفر دارند چون چيزي است که ما داريم و آنها ندارند.»

«ريچارد هاس»‌ رئيس شوراي روابط خارجي آمريکا نيز در اين نشست سوالاتي را مطرح کرد و گفت: «برخي از شهروندان آمريکا در ايران زنداني هستند. آيا ايران حاضر است اين افراد را به خاطر ژست بشردوستانه آزاد کند؟»
ظريف در پاسخ تأکيد کرد: «ايران نظام قضايي مستقل دارد. ما در دولت، هيچ کنترلي روي تصميم‌هاي قوه قضائيه نداريم. ميليون‌ها ايراني - آمريکايي به ايران سفر مي‌کنند و فقط شماري از آنها دستگير شده‌اند. ضمن اينکه، ايراني‌هايي هم هستند که در آمريکا با اتهامات ساختگي دستگير مي‌شوند.»

وزير خارجه ايران در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: «هيچ ارتباطي بين من و رکس تيلرسون (وزير خارجه آمريکا) وجود ندارد. اين به معني آن نيست که احتمال تعامل بين ما وجود ندارد.»

وي همچنين با اشاره به تنش‌ها در شبه جزيره کره تصريح کرد:‌ «سلاح هسته‌اي امنيت هيچکس را افزايش نمي‌دهد.»

ديپلمات ارشد ايران به موضوع تحريم‌هاي غرب عليه ايران اشاره کرد و گفت: «من اعتقادي به تحريم‌ها ندارم. آنها کارساز نيستند. تحريم‌ براي آمريکا سرمايه نيست، بلکه بدهي است... وقتي آمريکا شروع به تحريم ايران کرد ما فقط 200 سانتريفيوژ داشتيم، موقع مذاکرات 20000 تا. »

ظريف همچنين به موضوع يمن اشاره‌اي داشت. وي در اين باره تأکيد کرد: «معتقديم که هيچ کس از ادامه درگيري‌ها در يمن منتفع نمي‌شود. اگر ما (ايران و عربستان) با يکديگر درباره اوضاع سوريه يا يمن موافق هم نباشيم، دست‌کم مي‌توانيم با هم براي پايان دادن به درگيري همکاري کنيم.»

وزير خارجه ايران درباره تسليحات شيميايي گفت: «معتقديم که هيچ کشوري غير از ايران، براي استفاده از سلاح‌هاي شيميايي خط قرمرز قائل نيست، چون وقتي که ما قرباني سلاح شيميايي بوديم، هيچکس توجه نکرد و همه از طرف مقابل حمايت کردند.»
وي افزود: «من سال 1985 ديپلمات بسيار جواني بودم که به سمت رئيس شوراي امنيت رفته و به او مي‌گفتم که از سلاح‌هاي شيميايي عليه ما استفاده شده و رئيس شوراي امنيت، رک به من گفت: به حرفت گوش نمي‌دهم.»
ظريف همچنين اشاره کرد: «من از هيچکس قبول نخواهم کرد که بگويد براي آنها سلاح شيميايي خط قرمز است، چون اين واقعه را به شخصه به خاطر مي‌آورم، اما اين موضوع براي ما خط قرمز است.»

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس