آخرین اخبار
کد مطلب: 125090
ظريف: ترامپ متن و روح برجام را نقض کرده است/متحدان آمريکا عامل گسترش افراط‌گرايي هستند
تاریخ انتشار : 1396/04/26 09:33:46
نمایش : 1706
«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه تاکيد کرد که ايران هرگز به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از خبرگزاري فارس، «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه تاکيد کرد که دولت آمريکا متن و روح برجام را نقض کرده است.

وي که با شبکه سي‌ان‌ان گفت‌وگو مي‌کرد، در مورد رفتار آمريکا در قبال برجام گفت: «ايران به طور کامل تعهدات خود را در برجام انجام داده و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم اين مسئله را تائيد کرده است. اما در مودر ايالات متحده نمي‌توان اين طور گفت. ايالات متحده تعهدات خود را انجام نداده است.»

ظريف افزود: «به عنوان نمونه، کاخ سفيد چند روز پيش اعلام کرد که ترامپ از حضورش در هامبورگ براي نشست گروه ۲۰ استفاده کرده تا سران کشورها را  نسبت به تجارت با ايران دلسرد کند. اين نقض نه فقط روح، بلکه متن برجام است.»

او همچنين در پاسخ به اين سوال که برخي مي‌گويند ممکن است بعد از برجام، ايران به دنبال سلاح هسته‌اي برود، گفت: «ايران در جريان توافق و پيش از توافق به صراحت روشن کرده است که به دنبال يک برنامه تسليحاتي [هسته‌اي] نيست. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بار ديگر تائيد کرده است که ادعاها در مورد ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران بي‌پايه است. آژانس تصميم گرفت که آن فصل را مختومه کند.»

وزير امور خارجه ادامه داد: «تصور مي‌کنم که افرادي به دنبال هراس‌افکني هستند. ايران سابقه روشني دارد. ايران قرباني تسليحات شيميايي بود، اما هرگز از تسليحات شيميايي استفاده نکرد. ايران توانش را داشت، اما هرگز به سمت ساخت تسليحات شيميايي نرفت، چراکه معتقديم که اين تسليحات نه فقط مخالف ايدئولوژي ما هستند، بلکه امنيت ما را هم تقويت نمي‌کنند. معتقديم که تسليحات هسته‌اي، تهديدي براي امنيت ما خواهد بود، نه کمکي به آن.»

در ادامه برنامه، «فريد ذکريا» مجري از آقاي ظريف در مورد سفر «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا به عربستان و اعلام حمايت کامل او از رياض، سوال کرد.

وزير امور خارجه ايران گفت: «مي‌توانم بگويم که اين سياست نادرست و اشتباهي است. مي‌دانيم که تروريست‌ها از کجا مي‌آيند. مي‌دانيم کساني که به برج‌هاي تجارت جهاني حمله کردند، اتباع کدام کشورها بودند. مي‌توانم به شما بگويم که هيچ‌يک از آن‌ها ايراني نبودند. از سال ۲۰۰۱ هم هيچ‌يک از کساني که اقدامات تروريستي انجام داده‌اند، ايراني نبوده‌اند.»

وي افزود: «اغلب آن‌ها اهل کشورهاي متحد ايالات متحده بوده‌اند. معتقدم ايدئولوژي‌اي که متاسفانه توسط همسايه ما، عربستان سعودي ترويج مي‌شود، عامل افراط‌گرايي و تعصب کوري است که چنين صفحه‌ تاريکي را توسط افرادي که هيچ ارتباطي به اسلام ندارند، به منطقه ما و حتي فراتر از آن آورده‌اند. النصره را ببينيد، داعش را ببينيد، القاعده را ببينيد، هيچ کدام آن‌ها ارتباطي با اسلام ندارند و هيچ ارتباطي هم با ايران ندارند.»

وزير امور خارجه ادامه داد: «نه فقط ايدئولوژي، بلکه پشتيباني مالي و تسليحاتي اين گروه‌ها، از سوي ديگراني تأمين مي‌شود که خود را متحدان ايالات متحده مي‌خوانند.»

آقاي ظريف در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد دليل حمايت ايران از نظام سوريه، افزود: «بگذاريد در ابتدا بگويم که سياست ما در قبال سوريه، افغانستان، عراق و ديگر نقاط منطقه، همواره ثابت بوده است. ما همواره مخالف تروريسم و افراطي‌گري بوده‌ايم و همواره به ياري کساني شتافته‌ايم که در حال مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم بوده‌اند. ما اين کار را در ابتدا قرن جاري در افغانستان انجام داديم و کاملا مخالف حکومت طالبان و القاعده بوديم. ما همچنين به کمک عراقي‌ها رفتيم، هم در اربيل و هم در بغداد، تا از تسلط داعش بر اين مناطق جلوگيري کنيم. و در سوريه هم داريم همين کار را مي‌کنيم.»

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا هيچ‌يک از کساني که با دولت سوريه مي‌جنگند، معارضه مشروع نيستند، گفت: «شايد معارضه مشروعي در سوريه وجود داشته باشد و به همين خاطر هم بود که در سال ۲۰۱۳، چند هفته بعد از آنکه من به عنوان وزير خارجه ايران منصوب شدم، طرحي چهار ماده‌اي را ارائه کردم.»

وي افزود: «همين طرح بعدها مبناي قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت سازمان ملل شد. اين چهار بند عبارت از اين هستند که براي پايان دادن به بحران و ممانعت از طولاني شدن درگيري‌ها که منجر به کشته شدن و آوارگي افراد بيشتري مي‌شود، بايد به اصل منازعه بپردازيم.»

ظريف ادامه داد: «اولا، برقراري آتش‌بس. معتقدم که بايد آتش‌بس برقرار شود و همواره هم نياز به برقراري آتش‌بس بوده است. افرادي براي آتش‌بس شرط و شروط مي‌گذارند. اما روشن است که ما بايد براي رسيدن به آتش‌بسي جامع، البته به استثناي گروه‌هايي که از سوي شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان گروه‌هاي تروريستي معرفي شده‌اند، شامل داعش و النصره، تلاش کنيم.»

به گفته وزير امور خارجه، گفت‌وگوي ملي، اصلاح قانون اساسي و ايجاد دولت ملي با حضور اعضاي دولت کنوني سه بند ديگر طرح پيشنهادي ايران بوده است.

آقاي ظريف در مورد بحران يمن نيز گفت: «بمباران مردم بي‌گناه در يمن بيش از دو سال است که ادامه دارد، در حالي که سعودي‌ها اميدوار بودند که آن را ظرف دو هفته به پايان برسانند.»

وي افزود: «ما با آن درگيري هم مخالف بوديم و طرحي چهار ماده‌اي شامل آتش‌بس،کمک‌هاي بشردوستانه، گفت‌وگوي يمني-يمني و ايجاد دولتي بر اساس خواست مردم يمن، ارائه کرديم.»

وزير امور خارجه ادامه داد: «معتقديم که تنها راه در اين درگيري‌ها، پذيرش اين واقعيت است که هيچ راهکار نظامي‌اي وجود ندارد.»

ظريف در واکنش به گزارش اخير روزنامه «نيويورک تايمز» که در آن ادعا شده است که ايران «بر عراق مسلط شده»، تاکيد کرد که ايران همواره «انتخاب‌هاي درست» داشته و به کمک مردم عراق آمده است، بر خلاف کشورهايي که از صدام، داعش و گروه‌هاي تروريستي حمايت کردند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس