آخرین اخبار
کد مطلب: 125082
همه ناقضان برجام؛ از اتحاديه اروپا تا سناي آمريکا/ بازي برجام چند چند و به نفع کيست؟
تاریخ انتشار : 1396/04/22 08:30:16
نمایش : 2065
در حالي که روحاني در دوسال گذشته اعلام کرده بود سه گل زديم و دو گل خورده ايم امروز کارشناسان زيادي معتقد هستند که هزينه هاي برجام تا کنون بسيار بيشتر بوده است؛ به نظر مي رسد در بازي 90 دقيقه اي ميان ايران و 5+1 که روحاني مدعي برد 3 بر دو ايران در آن بود تا اين لحظه ايران دو گل عقب مانده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ طي روزهاي گذشته،‌ اتحاديه اروپا فهرست اسامي 23 شخص حقيقي و 14 شخص حقوقي را در رابطه با "تحريم‌هاي موشکي بالستيک و منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي" ايران مطابق با اصلاحيه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، اعمال و به روز کرد.

 

بيشتر اين افراد قبلا از سوي شوراي امنيت تحريم شده بودند اما برخي هم به اولين بار بود که تحريم مي شدند؛ اين افراد و شرکت ها به خاطر فعاليت هاي خود در صنعت موشکي و هوا فضا تحريم شدند.

 

نکته قابل توجه اين بود که تمديد تحريم ها از سوي هر کشور يا اتحاديه اروپا نقض برجام تلقي مي شود و به ادعاي برخي از کارشناسان بار ديگر اتحاديه اروپا برجام را نقض کرده است.

 

در هفته هاي گذشته هم سناي آمريکا امروز در راي‌گيري نهايي، طرح تحريم جديد ايران را تصويب کرده بود؛ طرح تحريم جديد ايران به خاطر حمايت از تروريسم و نقض حقوق بشر به 51 راي نياز داشت و به راحتي در سنا تصويب شده بود.

 

طرح «مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌کننده ايران» بر سه محور تحريم‌هاي موشک بالستيک، تحريم‌هاي جديد تروريسم و اجراي تحريم تسليحاتي تصويب شده بود. اين تحريم هاي پيچيده در نظر کارشناسان کشور مادر تحريم ها نام گرفتند چرا که براي اولين بار افراد و جايگاه هايي براي هميشه در کشور مورد تحريم قرار مي‌گرفتند.

 

کارشناسان هسته اي کشور تقريبا با يک نظر اعلام کردند که اين تحريم ها ناقض برجام بوده و در ادامه اين ماجرا ظريف و تيم مذاکره کننده هم اعلام کرد سناي آمريکا با اين اقدام برجام را نقض کرده است.

 

با گذشت دو سال از زمان تصويب برجام اين چندمين باري است که برجام نقض شده است و هنوز اقدام متقابل محسوسي از سوي ايران مقابل اين بدعهدي هاي آمريکا ديده نشده است.

 

شايد بازخواني برخي از اظهارات روحاني به عنوان رئيس جمهور در زمان مذاکرات بتواند آرمان هاي دولت يازدهم از مذاکره با 5+1 را روشن تر کند.

 

در جايي که دولت يازدهم همه مشکلات کشور را به برداشته شدن تحريم ها و مذاکره با آمريکا گره زده بود، امتياز هاي زيادي از سوي تيم مذاکره کننده داده شد تا برجام به نتيجه برسد.

 

تحليل رئيس جمهور از اين مذاکرات موفقيت و پيروزي بزرگ بود تا جايي که در تيرماه سال 94 روحاني در جمع هيات دولت اظهار داشت:  آنها با زبان حقوقي پذيرفته اند که تحريم ها تأثيري بر جمهوري اسلامي ايران نداشته و بايد آن را کنار بگذارند، همان دستگاه هايي که قطعنامه ها را عليه ايران وضع کردند، امروز خودشان آنها را کنار گذاشتند که اين موضوع خيلي مهم است.

 

وي در مواجه با انتقادات شديدي که از نحوه مذاکرات و امتيازاتي که ايران به طرف غربي داده بود مثال گل زدن و گل خوردن را عنوان کرده و گفت: حتي در يک مسابقه و بازي فوتبال وقتي مي گوييم برنده يا موفق شديم، معنايش اين است که سه گل زده و دو گل خورده ايم، حالا عده اي بگويند که مي شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل هاي بيشتري زد. بايد ديد که در مقابل چه تيمي بازي کرده ايم و الا اگر در کنار گود نشسته و تماشاچي باشيم، مي توانيم درخواست هاي بيشتري هم مطرح کنيم.

 

بررسي عملکرد تيم مذاکره کننده غربي شامل اتحاديه اروپا و آمريکا در دو سال گذشته نشان مي دهد که آنگونه که برجام براي ايران پايبندي ايجاد کرده است براي طرف مقابل نتوانسته است همرا ه با تعهد و الزام باشد.

 

در جايي که بارها مقامات غربي و اروپايي اذعان داشته اند که ايران به همه تعهدات خود پايبند بوده است اما همچنان شاهد هستيم که اتحاديه اروپا و آمريکا در قبال کوچکترين اقدام موشکي ايران دست به وضع تحرمي هاي جديد عليه ايران مي زنند، موضوعي که مغايرت اساسي با روح و متن برجام دارد.

 

در جايي که روحاني در دوسال گذشته اعلام کرده بود سه گل زديم و دو گل خورده ايم امروز کارشناسان زيادي معتقد هستند که هزينه هاي برجام تا کنون بسيار بيشتر بوده است؛ به نظر مي رسد در بازي 90 دقيقه اي ميان ايران و 5+1 که روحاني مدعي برد 3 بر دو ايران در آن بود تا اين لحظه ايران دو گل عقب مانده است.

 

بايد در نظر داشت اگر بخواهيم به همان نتيجه مطلب و بازي يعني برد سه بر دو دست پيدا کنيم اکنون نوبت گل زدن ايران فرا رسيده است؛ قبل از آن که فرصت 90 دقيقه اي برجام تمام شود بهتر است تيم مذاکره کننده و کميته ناظر بر اجراي صحيح برجام اقداماتي را انجام دهد تا نه تنها گل هاي خورده جبران شود بلکه بتوانيم از تيم حريف جلو بيفتيم.

 

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس