آخرین اخبار
کد مطلب: 125076
واکاوي علل افزايش نرخ بيکاري در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1396/04/20 08:48:15
نمایش : 2752
افزايش نرخ بيکاري در چهارمحال و بختياري بزعم کارشناسان، معلول عوامل متعددي از جمله افزايش تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي، رکود صنعت ساختمان و بي توجهي به ظرفيت هاي بومي منطقه به ويژه حوزه گردشگري است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از ايرنا، اشتغال و بيکاري از جمله موضوع هاي اساسي اقتصاد در هر کشور است، به گونه اي که افزايش اشتغال و کاهش بيکاري به عنوان يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي جوامع تلقي مي شود، از اين رو يکي از اهداف کلان توسعه در بسياري از کشورها و از جمله ايران، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است.

مرکز آمار ايران در نظام آمارگيري خود بيکار را اينگونه تعريف کرده است؛ بيکار به تمام افراد 10 ساله و بيشتر اطلاق مي شود که فاقد کار باشند (اشتغال مزدبگيري يا خوداشتغالي نباشند)، آماده براي کار باشند (براي اشتغال مزد بگيري يا خوداشتغالي آماده باشند) و جوياي کار باشند (اقدامات شخصي را به منظور جستجوي اشتغال مزد بگيري و يا خود اشتغالي به عمل آورده باشند)؛ همچنين افرادي که به دليل آغاز به کار در آينده و يا انتظار بازگشت به شغل قبلي، جوياي کار نبوده ولي فاقد کار و آماده براي کار بودند نيز بيکار محسوب مي شوند.
در اين ميان براساس آمارهاي ارائه شده از سوي مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در استان چهارمحال و بختياري در بهار 96، 20.3 درصد اعلام شده که پس از استان البرز بالاترين نرخ بيکاري را در بين استانهاي کشور به خود اختصاص داده است.
اين آمار در مقايسه با نرخ بيکاري بهار 95 که 17.8 درصد بوده است، 3.5 درصد افزايش داشته که اين امر نشانگر سير صعودي نرخ بيکاري در استان است و مي طلبد تا براي مهار اين وضعيت مسئولان اهتمام بيشتري به کار گيرند.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري با اشاره به اقدامات اين نهاد در خصوص کاهش نرخ بيکاري استان به خبرنگار ايرنا گفت: سال گذشته درحالي که دستگاه هاي اجرايي استان متعهد به ايجاد 11 هزار شغل بودند، با هم افزايي دستگاه ها 14 هزار شغل ايجاد شد.
سيدعباس جزايري تصريح کرد: با اين وجود از آنجا که نرخ مشارکت اقتصادي در استان بالاست، حتي اگر دستگاه هاي اجرايي بيش از تعهدات خود شغل ايجاد کنند باز هم جوابگوي جمعيت بيکار استان نيست.
وي، جمعيت فعال و آماده به کار استان را 314 هزار و 500 نفر اعلام کرد و افزود: از اين تعداد در حدود 42 هزار نفر بيکار هستند.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري ادامه داد: در چند سال گذشته اقدامات و برنامه هاي خوبي در راستاي اشتغالزايي و رفع بيکاري در استان انجام گرفته است، اما براي رفع کامل بيکاري در استان مي طلبد مسئولان کشوري در اعطاي تسهيلات و امکانات اشتغالزايي به استان اهتمام بيشتري داشته باشند.
جزايري، افزايش تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي را يکي از عوامل رشد نرخ بيکاري در استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون 16 هزار فارغ التحصيل دانشگاهي بيکار در استان وجود دارد و از آنجا که فرصت هاي شغلي مناسبي براي اين افراد وجود ندارد، هر سال به جمعيت بيکار استان اضافه شده اند.
وي، رکود صنعت ساختمان سازي را از ديگر علل افزايش نرخ بيکاري در اين استان دانست و افزود: 26 درصد از سهم اشتغال در استان ما وابسته به صنعت ساختمان و فعاليت هاي پيراموني آن است از همين رو رکود اين حوزه جمعيت زيادي از افراد شاغل را بيکار کرده است.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري، توجه به ظرفيت هاي بومي استان را از راهکارهاي کنترل بيکاري و رونق اشتغال در استان دانست و اظهار کرد: ظرفيت هاي بيشماري در حوزه گردشگري وجود دارد که به سبب نبود زيرساخت هاي لازم مغفول مانده است، از همين رو مي طلبد تا در اين حوزه فعاليت هاي بيشتري انجام گيرد.
جزايري با اشاره به هماهنگي هاي ايجاد شده براي توسعه اشتغالزايي در استان طي سالجاري افزود: امسال تلاش مي شود تا 7 هزار شغل جديد در استان ايجاد شود.
استاندار چهارمحال و بختياري نيز با نامطلوب دانستن نرخ بيکاري استان، بر تلاش و اهتمام بيش از پيش دستگاه ها و نهادهاي اجرايي براي توسعه اشتغال در استان تاکيد کرد.
قاسم سليماني دشتکي تصريح کرد: هرچند شيوه محاسبه نرخ بيکاري شيوه مطلوبي نيست، اما در همه کشور يکسان است و در هر استاني چون به شکل رندمي اندازه گيري مي شود، نمي توان آن را به کل استان تعميم داد.
وي با بيان اينکه دعوت از سرمايه گذاران بخش هاي دولتي، نيمه دولتي و خصوصي به منظور انجام سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف استان در دستور کار مسئولان قرار دارد، افزود: با جذب سرمايه گذار بخش خصوصي و فراهم کردن زمينه ايجاد طرح هاي توليدي و بهره گيري از قابليت هاي گردشگري استان مي توان تا حد زيادي نرخ بيکاري را در استان کاهش داد.
استاندار چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: تقويت زيرساخت ها با هدف ايجاد اشتغال مي تواند در کاهش نرخ بيکاري و رونق اقتصادي استان نيز موثر باشد.
با اين وجود برخي کارشناسان براين باورند با اجراي برنامه هاي مقطعي نمي توان به تحقق توسعه پايدار در استان دست پيدا کرد و ضروري است تا به موضوع به شکل ريشه اي و اساسي توجه شود.
در همين خصوص يک کارشناس برنامه ريزي بر ضرورت اصلاح ساختار معيشتي و تغيير اقتصاد سنتي استان تاکيد کرد و آن را راهکار ريشه اي براي رفع معضل بيکاري دانست.
عليرضا شجاعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هرچند تمام استانهاي کشور با معضل بيکاري دست به گريبان هستند، اما نرخ بيکاري در چهارمحال و بختياري به سبب ساختار و اقتصاد معيشت سنتي با افزايش بيشتري روبرو بوده است.
وي ادامه داد: واقعيت اين است که هنوز بخش مهمي از عناصر تشکيل دهنده نظام اقتصادي و ساختار معيشتي مردم سنتي است و اين ساختار جوابگوي رشد فزاينده جمعيت در استان نيست.
اين مدرس دانشگاه تصريح کرد: برهمين اساس جمعيت فعال استان در پي يافتن کار به استانهاي ديگر مهاجرت مي کنند و در کارخانه ها و شرکت هاي توليد و صنعتي استانهاي بزرگ مشغول به کار مي شوند اما وقتي شک ملي و بين المللي به اقتصاد کشور وارد شود از جمله تحريم ها بسيار از اين کارخانه ها با مشکل تعطيلي و تعديل نيرو مواجه مي شوند و آن زمان حجم زيادي از افراد به استان باز مي گردند.
شجاعي، اصلاح و نوآوري در ساختار معيشتي استان را از راهکارهاي منطقي و موثر مهار بيکاري در استان دانست و گفت: با ايجاد کسب و کارهاي جديد مبتني بر اقتصاد دانش بنيان به ويژه در بخش فناوري اطلاعات و نوآوري در بخش کشاورزي و دامپروري مي توان تا حد بسيار زيادي نرخ بيکاري را کاهش داد.
گزارش: خاطره حسين زاده
 

 

 
انتهاي پيام /*
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس