آخرین اخبار
کد مطلب: 124770
۱۰ باور رايج و غلط در خصوص سيگار
تاریخ انتشار : 1395/12/28 10:07:54
نمایش : 5199
صحبت از مضرات سيگار حرف تازه‌اي نيست. حتي خود سيگاري‌ها هم به خوبي مي‌دانند که با هر پکي که به آن مي‌زنند تا چه حد سلامتي خود را به خطر مي‌اندازند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ طبق آخرين اخبار از سايت جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران، حدود ۱۵ درصد ايراني‌ها سيگاري هستند. آن‌ها سالانه ۶۴ ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌کنند که اين ميزان معادل ۵. ۲ تريليون تومان هزينه به خانواده‌هاي ايراني تحميل مي‌کند.
 
بر اساس گزارش‌هاي بانک مرکزي سرانه مصرف دخانيات در ايران به‌طور متوسط ۱۱۵ هزار تومان است. مقايسه اين رقم با ساير هزينه‌هاي خانوار نشان مي‌دهد که ايراني‌ها براي خريد حبوب، تعمير مسکن و اقامت در هتل و مسافرخانه‌ها پول کمتري نسبت به سيگار مصرف مي‌کنند.
 
گزارش‌هاي بانک مرکزي همچنين نشان مي‌دهد که از سال ۸۵ تاکنون هزينه دخانيات در سبد خانوار ايراني ۳. ۷ برابر شده است. يکي از علت‌هاي مهم اين موضوع افزايش قابل توجه تورم در طول اين مدت است که باعث شده هزينه مصرف دخانيات در سبد هزينه‌هاي خانوار ايراني حدود چهار برابر شود.
 
من تفنني سيگار مي‌کشم و خطري برايم ندارد
 
اين باور کاملا نادرست است. نتايج بررسي‌هاي متعدد علمي نشان داده است که حتي يک نخ سيگار در روز نيز خطرات جدي براي سلامتي دارد که مي‌توان به تحريک انتهاي ناي به واسطه دود سيگار تا بروز تومور‌ها در طولاني مدت اشاره کرد.
 
يادتان باشد که مصرف ۵ تا ۷ نخ سيگار در روز به مدت چندين سال نيز همين اثرات را دارد، يعني فرقي نمي‌کند شما تفنني و در روز يک نخ سيگار بکشيد يا ۷ نخ! در هر حال آسيب مي‌بينيد.
 
سيگار اراده را سلب مي‌کند
 
اين باور نيز اشتباه است. در خصوص سيگاري‌ها مسئله اراده مطرح نيست، بلکه مسئله مربوط به عادت مي‌شود. اعتياد به نيکوتين در همان بخشي از مغز قرار دارد که اعتياد به حشيش واقع است. در واقع نيکوتين باعث ايجاد نوعي شادماني و آرامش مي‌شود و ضدافسردگي است.
 
سيگار نيز اعتيادآور است، اما بر خلاف مواد مخدر ديگر يا الکل فرد را از نظر اجتماعي منفور نمي‌کند؛ بنابراين هر فرد سيگاري مي‌تواند اراده کرده و سيگار را ترک کند.
 
سيگارهاي لايت آسيب کمتري دارند
 
خير. کاملا غلط است. استفاده از واژه «لايت» صرفا باعث فريب مصرف کننده مي‌شود. در واقع سيگارهاي لايت عاري از قير هستند و اين مسئله آن‌ها را بي مزه مي‌کند.
 
با اين حال توليدکنندگان طعم دهنده هايي به آن‌ها اضافه مي‌کنند که اثرات جانبي نامطلوبي روي ريه‌ها و مثانه و ... دارد. به همين دليل سيگارهاي لايت بي خطر و بي ضرر نيستند و فقط از نظر شيميايي ترکيب آن‌ها متفاوت است.
 
توتون سيگار پيچ طبيعي‌تر است
 
خودتان را فريب ندهيد. اين باور غلط است. مزيت توتون سيگار پيچ اين است که زمان زيادي براي آماده کردن و درآوردن سيگار مي‌گيرد؛ بنابراين آتش زدن آن به سادگي و سرعت سيگارهاي صنعتي نيست. در هر حال هيچ فرقي بين مضرات آن با سيگارهاي معمولي نيست.
 
اگر مدت زمان طولاني سيگاري بوده ايد، ترک کردن آن به هيچ دردي نمي‌خورد
 
حتي اگر بيش از پنجاه سال از سيگاري شدن تان مي‌گذرد نيز مي‌توانيد از فوايد ترک سيگار بهره ببريد. اين باور اشتباه است. يادتان باشد که بعد از ۴۸ ساعت که سيگاري آتش نزده ايد، حفره‌هاي ريه شروع به خلاص کردن خود کرده و بدن نيکوتين را دفع مي‌کند.
 
رنگ پوست بهتر مي‌شود و بوي دهان از بين مي‌رود. قدرت بويايي و چشايي تقويت مي‌شود؛ بنابراين گوش تان به اين حرف‌ها بدهکار نباشد. حتي اگر ۹۰ سال داريد، بدانيد که ترک سيگار برايتان مفيد است.
 
من ورزش مي‌کنم، در نتيجه با مضرات سيگار مقابله مي‌شود
 
خير. ورزش کردن خوب است، اما تاثيري در برطرف کردن مضرات سيگار ندارد. يادتان باشد سيگار کشيدن باعث ايجاد جهش ژنتيکي در سطح سلول‌ها مي‌شود و ورزش هيچ تاثيري بر روي اين مکانيسم ندارد. اما اگر سيگار را ترک کنيد، ورزش کردن باعث بهبود سلامتي تان خواهد شد.
 
نيکوتين مسموم کننده است
 
به عقيده متخصصان، نيکوتين اعتياد آور و ماده مخدر است. نيکوتين سرطان زا نيست، اما باعث افزايش فشار خون، افزايش ضربان قلب و آزاد شدن آدرنالين مي‌شود. به خاطر وجود همين نيکوتين است که اعتياد به دخانيات بروز مي‌کند که ناشي از ترشح دوپامين در مغز و ايجاد نشاط است.
 
اگر سيگار را ترک کنم چاق مي‌شوم
 
خير. درست است که در حالت کلي سيگاري‌ها حدود دو کيلوگرم لاغرتر هستند، اما يادتان باشد که ترک سيگار باعث چاقي نمي‌شود، بلکه روش‌هاي جايگزين سيگار روي وزن تاثير مي‌گذارد.
 
در واقع افرادي که بعد از ترک سيگار ۱۰ کيلوگرم چاق مي‌شوند، افرادي هستند که سيگار را با چيزهاي ديگري جايگزين کرده اند که چاق کننده هستند.
 
در واقع اين افراد به دنبال راهي براي مقابله با ميل به سيگار هستند. يادتان باشد که نيکوتين مانع از جذب مواد مغذي مي‌شود.
 
سيگار افسردگي را کاهش مي‌دهد
 
اشتباه نکنيد. سيگار کشيدن راه مناسبي براي فرار از غم و غصه نيست. سيگار باعث خستگي کبد و کليه‌ها شده و ضربان قلب را بالا مي‌برد. تميز کردن سموم حاصل از سيگار باعث ايجاد استرس فيزيولوژيکي مي‌شود.
 
اما زماني که براي برطرف کردن احساسات منفي که باعث استرس تان مي‌شود سيگار مي‌کشيد، فقط استرسي را با استرس ديگر جايگزين کرده ايد. سيگار، افسردگي و اضطراب‌هاي شما را از بين نمي‌برد، بلکه بدن را دچار استرس‌هاي ديگري مي‌کند.
 
من جوان هستم و چند سال بعد، سيگار را ترک مي‌کنم
 
کار سختي است که يک جوان را قانع کرد تا سيگارش را ترک کند، چون قدرت و نيروي جواني در آن‌ها باعث مي‌شود باوري به مضرات آن نداشته باشند. اما متاسفانه ۴۰ درصد سيگاري‌هاي جوان در معرض انواع بيماري‌هاي مربوط به دخانيات قرار دارند.
 
به همين دليل هر چه زودتر اقدام به ترک سيگار کنيد به ميزان بيشتري آسيب‌ها و خطرات آن را خنثي کرده ايد. يادتان باشد که ترک سيگار قبل از ۳۵ سالگي باعث افزايش اميد به زندگي مي‌شود.
 
منبع:تبيان
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس