آخرین اخبار
کد مطلب: 124764
گزارش فارس از نظر نمايندگان مجلس درباره چالش انتخاباتي اصلاح‌طلبان و روحاني
اصلاح‌طلبان دنبال جايگزين روحاني هستند/ ضعف عملکرد دولت يازدهم موفقيت روحاني در دور جديد را با چالش‌ مواجه مي‌کند/ چرخ سانتريفيوژها چرخيد اما با دنده عقب!
تاریخ انتشار : 1395/12/28 09:51:32
نمایش : 1887
نگراني اصلاح‌طلبان بويژه در يکسال اخير اين بوده که اگر تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد آقاي روحاني بچينند مردم اقبالي نشان ندهند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از خبرگزاري فارس ناکارآمدي دولت يازدهم در عرصه‌هاي مختلف باعث شده که حتي اصلاح‌طلبان نيز چندان اميدي به پيروزي مجدد روحاني در انتخابات نداشته باشند بر همين اساس با نمايندگان مجلس در اين زمينه به گفت‌وگو نشستيم که در ادامه مي‌خوانيد:

محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم کرمان و رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با انتقاد از ضعف عملکرد اقتصادي دولت، اظهارداشت:‌ وضعيت ما در طول دولت يازدهم در حوزه اقتصادي خيلي وضعيت مطلوبي نبود اگر چه اقداماتي در اين رابطه صورت گرفته و شايد به بهبود شرايط اقتصادي کمک کرده باشد اما از نظر ما معدل عملکرد اقتصادي دولت از نظر ما قابل قبول نيست.

 

وي افزود: نه تنها از نظر ما بلکه مردم هم از عملکرد اقتصادي دولت يازدهم ناراضي هستند؛‌ در شرايط کنوني مي‌بينيم که مردم از وضعيت اقتصادي موجود خيلي ناراحت هستند و آن را مطلوب نمي‌دانند.

 

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بر همين اساس تصريح کرد: البته صحبت‌هاي ما نافي زحمات دولت نيست، دولت در برخي زمينه‌ها کارهايي صورت داده اما خروجي آن به عنوان معدل عملکرد دولت،‌ معدل قابل قبولي نيست.

 

پورابراهيمي ادامه داد:‌ لذا به نظر مي‌رسد در حوزه مباحث اقتصادي نشود نمره مناسبي به دولت داد و نمره دولت در حوزه اقتصادي نمره نامطلوب محسوب مي‌شود که از اين منظر يک نکته مهم و خاص براي دولت روحاني است.

 

وي همچنين يادآور شد: از طرفي هم نيازهاي شديدي در هم در حوزه اقتصادي وجود دارد و شايد اولويت اصلي مردم باشد و آن حل مشکلات اقتصادي آنها است.

 

«بنابراين ضعف در عملکرد دولت از يک سو و نياز و اولويت مردم براي توجه به مسائل اقتصادي از سوي ديگر امکان موفقيت دولت را براي رياست‌جمهوري 96 و دوره جديد قطعا با چالش‌هايي مواجه مي‌کند؛ مگر اينکه دولت برنامه‌هاي مشخصي را اعلام کرده و تغييرات جدي در تيم اقتصادي و کابينه‌‌اش شکل دهد.»

 

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در خاتمه عنوان کرد:‌ لذا اين وضعيتي که ديگران به ويژه حاميان دولت از موضع اقتصادي دولت نگران هستند،‌ موضوع درستي است.

 

اصلاح‌طلبان دنبال جايگزين روحاني هستند/ نمره مثبتي در کارنامه دولت مشاهده نمي‌شود

 

محمداسماعيل سعيدي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، گفت: نمره مثبتي در کارنامه کاري دولت در چهار سال گذشته جز در يکي دو مورد آن هم در بعضي از بخش‌هاي سلامت مشاهده نمي‌شود.

 

وي افزود: در بحث مسائل اساسي مردم معيشت و اقتصاد ،حمايت از توليد داخلي، مبارزه با قاچاق و ... متاسفانه اقدام خاصي توسط دولت صورت نگرفته است.

 

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برنامه‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان درمورد انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: نگراني اصلاح‌طلبان بويژه در يکسال اخير اين بوده که اگر تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد آقاي روحاني بچينند مردم اقبالي نشان ندهند.

 

سعيدي خاطرنشان کرد: در همين راستا بخشي از اصلاح‌طلبان به دنبال اين هستند که افرادي را وارد عرصه انتخابات کنند که بتوانند شرايط دو قطبي را ايجاد کنند و همين فضاي دو قطبي باعث شود که کساني که معمولا در انتخابات شرکت نمي‌کنند و توجهي به موضوعات سياسي ندارند به صحنه بياورند و با ايجاد موج بتواند از راي آنها استفاده کند.

 

وي در پايان گفت: طيف ديگري از اصلا‌ح‌طلبان از همان ابتدا بر اين اعتقاد هستند که توفيقات چنداني نداشته و لذا بايد به فکر فردي براي جايگزيني وي باشند و افراد مختلفي را در اين باره مطرح کرده و مدل ترامپ را نيز در اين خصوص طراحي کردند.

 

اصلاح‌طلباني که مي‌خواهند به گوي روحاني تکيه کنند با وضعيت تکان‌دهنده اقتصادي اميدي به رأي او ندارند/ اين جبهه در شرايط بسيار سختي براي معرفي گزينه است

 

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده مردم قم و رئيس کميته هسته‌اي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس درباره جايگزين اصلاح‌طلبان براي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري سال 966،‌ اظهار داشت:‌ جريان طرفدار آقاي روحاني که جريان‌هالي مختلف اصلاح‌طلب بودند امروز نسبت به راي آوري روحاني دچار ترديد جدي هستند.

 

وي افزود: از طرفي هم اصلاح‌طلبان امکان اينکه جايگزين مناسبي براي روحاني پيدا کنند وجود ندارد.

 

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي همچنين تصريح کرد: تا قبل از ارتحال آقاي هاشمي رفسنجاني،‌ اصلاح‌طلبان بيشتر به دنبال پيدا کردن جايگزين براي روحاني بودند؛ چون معتقد بودند کسي در مجموعه هست که با يک شيخوخيت و فصل‌الخطاب بودن اختلافات درون اصلاح‌طلبان را حل مي‌کند.

 

*اصلاح‌طلبان پس از ارتحال هاشمي رفسنجاني دچار چالش شدند/ اين طيف فعلا گزينه مطلوبي ندارد

 

وي بر همين اساس اضافه کرد:‌ ولي بعد از ارتحال هاشمي رفسنجاني، اصلاح‌طلبان مقداري دچار چالش شدند و احساس مي‌کنند اگر به اختلافي برخورد کنند و گزينه‌اي معرفي کنند و بعد به دلايلي روحاني يا گزينه کنار او کنار نرود و در ميدان بمانند، دچار مشکل خواهند شد؛‌ لذا در اين فکر هستند که چگونه مي‌توانند مسئله آقاي روحاني را حل کنند که هم اميد به راي آوري او داشته باشند و هم اينکه اتحاد حفظ شود.

 

ذوالنوري ادامه داد:‌ فعلا وضعيت اصلاح‌طلبان به گونه‌اي است که گزينه‌اي ندارند. چند گزينه مانند آقايان عارف،‌ پزشکيان،‌ جهانگيري، ظريف مطرح است که فعلا به توافقي نرسيدند و اکنون کشمکش ببين آنها است که چکار کنند.

 

*چرخ سانتريفوژها و صعنت چرخيد اما به دنده عقب!

 

وي ادامه داد:‌ علت اين ترديد هم دو چيز است يکي اينکه اگر پشت سر روحاني بايستند با توجه به وعده‌هاي عمل نشده آقاي روحاني، وضع بسيار بد اشتغال و معيشت مردم اينها رايي ندارند چون روحاني وعده‌هاي عمده‌اش اين بود که هم چرخ سانتريفوژها بچرخد و هم چرخ صنعت؛‌ در مدت حکومت ايشان قبول داريم که چرخ سانتريفوژها و صعنت چرخيده اما به دنده عقب!

 

رئيس کميته هسته‌اي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در حقيقت زماني که روحاني روي کار آمد کارخانه‌هايي که فعال بودند چرخشان عقب گشت و بسياري از آنها هم متوقف شدند و اکنون هم روز به روز روبه عقب افت مي‌کنيم، سانتريفوژها هم که آن زمان 19 هزار بود اکنون به 5 هزار و 60 رسيده يعني اين هم با دنده عقب کار شده است.

 

* وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم در حال حاضر به شدت نگران کننده است

 

ذوالنوري با اشاره به اينکه معيشت مردم اکنون به شدت نگران کننده است، عنوان کرد: آمار بيکاري تکان دنده و نگران کننده است؛ لذا رئيس‌جمهور نه طبق آن وعده‌اي که داد چرخ سانتريفوژها چرخيد، نه چرخ صنعت چرخيد و نه مشکل اشتغال و معيشت مردم حل شد. بلکه امتيازهاي فراواني هم در عرصه بين‌المللي داديم ولي نتيجه مطلوبمان را نگرفتيم.

 

وي ادامه داد: لذا با چنين فضايي چون آن وعده‌هاي (دولت يازدهم)‌ عمل نشده مردم نمي‌توانند ديگر اعتماد کنند؛‌ اعتبار گذرنامه ايراني هم به شدت کاهش پيدا کرده به گونه‌اي که ما شاهديم متاسفانه آمريکايي که طرف اصلي مذاکرات روحاني بود چگونه عمل کرد که اين موضوع در طول تاريخ پس از انقلاب اولين باري است که چنين اتفاقي مي‌افتد که نه تنها ورود اتباع ايراني ممنوع شود بلکه آنهايي که در آمريکا ساکن بودند را هم بيرون مي‌کنند.

 

*روحاني نتوانست به وعده‌هاي خود عمل کند

 

«به هر حال روحاني اينهمه هزينه داد که اين مسائل را حل کند ولي ما شاهديم که اوضاع وخيم‌تر شده است. در موضوع برجام هم ديديم که تمام وقت دولت را گرفت به شکلي که از مسائل داخلي و معيشت مردم غفلت شد اما ما ديديم که برجام هم با راي دادن ترامپ پا در هوا و متزلزل شد.»

 

*دولت حرکت جهادي در پيش نگرفت

 

ذوالنوري در بخش ديگري از سخنان خود عنوان کرد:‌ وقتي مردم اين اوضاع را مي‌بينند انگيزه‌اي براي راي دادن به وي ندارند. دولتي به هر حال بايد آن حرکت جهادي را پيش مي‌گرفت انجام نداد و زمان و وقتي را هم که بايد بگذارد نگذاشت.

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح کرد: متاسفانه وقتي به مسير گذشته نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم روحاني در يک زرورق اشرافيت زندگي کرده و امروز حال مردم، حال خوبي نيست و دولت يازدهم از نظر اقتصادي بايد ظرف چند سال اقدامات جدي که انجام مي‌داد که شاهد آن نبوديم؛ حال ما مي‌بينيم که اين اتفاقات نيفتاده و دولت يازدهم عملکرد مطلوبي نداشته لذا کساني که مي‌خواهند به گوي آقاي روحاني تکيه کنند با سنجش و بررسي وضعيت جامعه اميدي به راي او نمي‌بيننند، لذا بايد به دنبال جايگزين مي‌گردند.

 

*تکيه‌کنندگان به گوي روحاني اميدي به راي‌اش ندارند/ اصلاح‌طلبان گزينه راي آور مورد اجماعي ندارند

 

وي با طرح اين سوال که چرا اصلاح‌طلبان به دنبال جايگزين نرفتند، گفت: يکي از اين دلايل اين است که گزينه راي آور مورد اجماعي ندارند و دوم اينکه اگر گزينه راي آور مورد اجماع هم داشته باشند معلوم نيست روحاني کنار برود، که در اينصورت اختلاف مي‌شود.

 

نماينده مردم قم در مجلس ادامه داد: يکي ديگر از دلايل فوق اين است که عدول به سمت کسي و عبور از روحاني اعلام شکست قطعي در جامعه است و اين پيام را به مردم مي‌دهد که اي مردم! جبهه ما اين کفايت و لياقت را نداشت که رئيس‌جمهورش دو دوره راي مردم را با خود داشته باشد و اين خود اعلام شکست قطعي است.

 

*اصلاح‌طلبان با معرفي گزينه در کنار روحاني اعلام کردند جبهه ما کفايت اين را نداشت که رئيس‌جمهورش دو دوره راي مردم را با خود داشته باشد

 

ذوالنوري لذا مردم مي‌گويند جبهه‌اي که گزينه‌هاي آن اينگونه از آب در مي‌آيند که کفايت جمع کردن راي مردم را ندارد پس چگونه ما دوره بعدي به آن اعتماد کنيم و همين يعني از دست دادن اعتماد مردم بنابراين روي اين گير هستند که چه بايد بکنند. من فکر مي‌کنم اين جبهه در شرايط بسيار سختي براي تصميم‌گيري و معرفي گزينه است.

 

دولت روحاني به احتمال زياد يک‌دوره‌اي خواهد بود/برجام هيچ دستاوردي نداشت

 

نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به برنامه اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري گفت: به نظرم من اصلاح‌طلبان به دنبال مظلوميت‌نمايي براي آقاي روحاني و به دنبال سياسي‌کاري هستند و سعي مي‌کنند با مظلوم‌ نشان دادن آقاي روحاني براي وي رأي جمع کنند.

 

وي افزود:‌ به احتمال زياد دولت آقاي روحاني يک دوره‌اي خواهد بود و اگر اصولگرايان بر سر کانديد واحدي به اجماع برسند قطعاً در انتخابات پيروز خواهند شد.

 

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در ارتباط با عملکرد دولت يازدهم بايد گفت که تنها نتيجه اين دولت برجام بود که هيچ دستاوردي براي کشور به همراه نداشت.

 

حاجي‌دليگاني: اصلاح‌طلبان همه تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد روحاني نچيده‌اند/ چالش اقتصادي ارمغان کابينه مشترک اصلاح‌طلبان و روحاني براي کشور است

 

حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به موضع اصلاح‌طلبان براي انتخاب کانديدا در انتخابات رياست جمهوري اظهارداشت: اصلاح‌طلبان با رئيس‌جمهور که در واقع با هم يک کابينه و يک دولت مشترک را تشکيل داده بودند نتيجه کارشان اين شد که در بخش‌هاي اقتصادي چالشي را براي کشور ايجاد کردند و امروز مردم ما با اين چالش مواجه هستند.

 

وي افزود: دولت آينده بايد دولتي باشد که چالش‌هاي به وجود آمده در حوزه اقتصادي را برطرف و مشکلات مردم را در حوزه معيشتي و اقتصادي مرتفع سازد و ما شاهد بهبود شرايط اقتصادي در کشور باشيم.

 

عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: همانطور که ارزيابي‌ها و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد اقبال آقاي روحاني براي دور دوم رياست جمهوري بسيار اندک است و ما در جامعه آنچه از زبان توده مردم مي‌شنويم حکايت از صحت اين مسئله دارد.

 

حاجي‌دليگاني در پايان خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان از ابتدا سعي داشتند تا همه تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد آقاي روحاني نچينند و از ابتدا هم به صورت کجدار مريز برخورد مي‌کردند تا هم از دولت آقاي روحاني استفاده ببرند و هم اينکه نکات منفي که در دولت وجود دارد هزينه آن به گردن اصلاح‌طلبان نيفتد.

 

اصلاح‌طلبان مي‌دانند سبد رأي روحاني حتي نمي‌تواند يک شکست آبرومندانه برايشان رقم بزند

 

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به عملکرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در سال 96 گفت: اصلاح‌طلبان در بحث انتخابات رياست جمهوري دچار يک پارادوکس شدند. از يک سو مشاهده مي‌کنند عملکرد دولت عملکرد مطلوبي نيست و کار به گونه‌اي نيست که بتوانند از تمامي موارد چشم‌پوشي و اغماض کنند و نسبت به تائيد کارهاي انجام شده بپردازند.

 

وي افزود: اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيده‌اند که اگر حتي همه ظرفيت خود را نيز در سبد راي آقاي روحاني قرار دهند اين سبد راي سبدي نيست که بتواند حداقل يک شکست آبرومندانه را براي آنها رقم بزند.

 

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: از سوي ديگر اصلاح‌طلبان مي‌بينند که اگر بخواهند از آقاي روحاني عبور کنند و گزينه ديگري را مطرح کنند اقبالي براي موفقيت در انتخابات نخواهند داشت. 

 

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: من فکر مي‌کنم عليرغم اينکه اصلاح‌طلبان اينگونه اعلام مي‌کنند که مي‌خواهند فردي را در سايه داشته باشند اما قطعا از آقاي روحاني عبور نخواهند کرد چون مي‌دانند حيات سياسي آنها وابسته به همراهي با آقاي روحاني است. 

 

وي افزود: اين مانورهايي که اصلاح‌طلبان انجام مي‌دهند که ما فردي را مي‌خواهيم در سايه داشته باشيم زمينه سهم‌خواهي بيشتر را براي آنها از دولت آقاي روحاني فراهم مي‌کند چون مطمئنا اصلاح‌طلبان در صورت استقلال راي نخواهند داشت و يک شکستي را متحمل خواهند شد. به گونه‌اي که ديگر امکان سربلند کردن‌شان در جامعه فراهم نباشد.

 

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس در پايان گفت: من فکر مي‌کنم اصلاح‌طلبان در اين دوره از انتخابات بر روي انتخابات شوراي شهرها و به خصوص کلان‌شهرها تمرکز داشته باشند و از اين طريق ورود جدي‌تري به مجلس و در غايت به قوه اجرايي کشور داشته باشند.

 

موسوي لارگاني: مردم به سبب عملکرد ضعيف روحاني ديگر به اصلاح‌طلبان اعتماد ندارند/ نامزد اصلاح‌طلب هم بيايد پيروز نخواهد شد

 

حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي‌لارگاني نماينده مردم فلاورجان و نائب‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به اينکه ناکارآمدي دولت يازدهم در عرصه‌هاي مختلف باعث شده که حتي اصلاح‌طلبان نيز از چندان اميدي به پيروزي مجدد روحاني در انتخابات را ندارند، اظهار داشت: دولت يازدهم يکسري وعده‌هايي را به مردم داد که حقيقتا عملي نشد.

 

وي افزود: به نظر من اگر اصولگرايان به اتحاد و انسجام برسند و يک نفر را به عنوان فرد توانمند معرفي کنند، پيروز ميدان انتخابات خواهند شد. 

 

نماينده مردم فلاورجان در مجلس همچنين تصريح کرد: با وجود وعده‌هاي عملي نشده دولت يازدهم قطعا هر کس ديگري را اصلاح‌طلبان در کنار روحاني بگذارند قطعا موفق نمي‌شوند؛ در دوره قبل ديديم که روحاني با يک حداقل راي توانست موفق شود چرا که تنها 250 راي نياز بود که به دور دوم کشيده شود.

 

وي بر همين اساس اضافه کرد: با توجه به عدم موفقيت دولت يازدهم (که ابتدا منتسب به اصلاح‌طلبان نبود و پس از آن اصلاح‌طلبان از وي حمايت کردند و به نوعي دولت اصلاح‌طلبان شد)‌ مردم خيلي از عملکرد اين دولت راضي نيستند. هر چند شاکله دولت از اصلاح‌طلبان چيده شده بود.

 

موسوي‌لارگاني ادامه داد: اگر طرف مقابل (اصولگرايان) متحد شوند هر فرد ديگري از اصلاح‌طلبان هم به عنوان کانديداي اصلاح‌طلبان معرفي شود با اين وضع موجود موفق نخواهند شد چرا که فقط مي‌خواهند وعده و وعيد دهند. دولت يازدهم از ابتداي شروع کار دولت قبل را هم زير سؤال برد از طرفي تا پايان دوره دولت يازدهم اظهارنظرهاي رئيس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت اين بود که عموما تقصيرها را گردن دولت قبل بيندازند.

 

نائب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: حال اگر کسي بخواهد بيايد که دولت قبل از روحاني را تخطئه کند قطعا مردم به وي اعتماد نخواهند کرد و اگر دولت يازدهم را زير سؤال ببرد که در حقيقت خودشان را خراب کرده‌اند در عين حال مردم ديگر به آنها اعتماد نخواهند داشت.

 

موسوي‌لارگاني در بخش پاياني سخنان خود خاطرنشان کرد: شرط لازم براي موفقيت اصولگرايان در گود انتخاباتي سال 96 اتحاد آنها است.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس