آخرین اخبار
کد مطلب: 124696
در پي هشدار پنتاگون و سرويس‌هاي اطلاعاتي
رويترز: کاخ سفيد نسبت به «تروريستي» اعلام کردن سپاه مردد شده است
تاریخ انتشار : 1395/12/07 08:51:49
نمایش : 2395
هشدارهاي پنتاگون و کشورهاي اروپايي نسبت به تبعات وارد کردن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌هاي تروريستي، کاخ سفيد را نسبت به اجراي اين طرح مردد کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛  خبرگزاري «رويترز» روز شنبه به نقل از منابع آگاه نوشته است که کاخ سفيد نسبت به وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فهرست سازمان‌هاي تروريستي دچار ترديد شده است.

مقام‌هاي مطلع به رويترز گفته‌اند که ترديد کاخ سفيد ناشي از هشدار مقامات دفاعي و اطلاعاتي آمريکا نسبت به تبعات اين کار، نشات مي‌گيرد.

يک مقام آمريکايي که خواسته نامش فاش نشود، گفته است: «اگر اين کار را کنيد، ديگر راهي براي مباحثه نخواهد بود و هر امکاني براي گفت‌وگو با ايراني‌ها در مورد هر مسئله‌اي از بين مي‌رود.»

منابع اروپايي مي‌گويند شتاب اوليه‌اي که براي اجرايي کردن اين طرح وجود داشت، در پي بحث‌هاي داخلي دولت در مورد تبعات اين اقدام، کند شده است، چراکه تصور مي‌شود ممکن است چنين اقدامي تلاش‌ها براي مبارزه با داعش را تحت تأثير قرار داده، امکان بهبود روابط ديپلماتيک دو کشور را از ميان برده و اجراي توافق هسته‌اي را هم پيچيده کند.

در صورتي که کاخ سفيد نهايتا اين طرح را اجرايي کند، واشنگتن سپاه پاسداران را يک سازمان تروريستي خوانده و مجموعه گسترده‌اي از تحريم‌هاي تازه را عليه شرکت‌ها و افراد ايراني وضع مي‌کند.

دولت «دونالد ترامپ» از چند هفته قبل در حال کار روي اين طرح است و انتظار مي‌رفت که در ماه جاري ميلادي رسما اعلام شود، اما منابع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که هرچند اين طرح هنوز در دست بررسي است، اما اگر قرار بر اجراي آن هم باشد، مشخص نيست اين امر چه زماني اتفاق بيافتد.

کاخ سفيد درخواست رويترز براي اظهارنظر رسمي در مورد اين گزارش را بي‌پاسخ گذاشته است. با وجود اينکه ايران همواره هرگونه ارتباط با گروه‌هاي تروريستي را رد کرده، واشنگتن از سال‌ها قبل ايران را در فهرست دولت‌هاي حامي تروريسم قرار داده و به اين بهانه تحريم‌هايي را عليه جمهوري اسلامي وضع کرده است.

به نوشته رويترز، استعفاي «مايکل فلين» از سمت مشاور ملي ترامپ هم يکي از دلايل کند شدن روند بررسي اين طرح بوده است. فلين که اين ماه به دليل افشاي ارتباطش با سفير روسيه مجبور به استعفا شد، در رأس هرم مقامات ضدايراني در دولت ترامپ قرار داشت و تدوين راهبردي براي مقابله با ايران هم بر عهده او بوده است.

با اين وجود، حتي پيش از استعفاي وي هم پنتاگون و سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و اروپا نسبت به وارد کردن نام سپاه به فهرست گروه‌هاي تروريستي هشدار داده بودند.

مقامات نظامي و دولتي آمريکايي و اروپايي به رويترز گفته‌اند که چنين اقدامي هم مي‌تواند نبرد با داعش را مختل کند و هم به تشديد نبرد نيابتي در منطقه منجر مي‌شود.

اين مقامات همچنين هشدار داده‌اند که اين طرح موجب تضعيف «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران و تقويت منتقدين وي مي‌شود. اين اقدام همچنين مي‌تواند به بروز اختلاف ميان آمريکا و اروپا در روند اجراي برجام منجر شود.

يک مقام امنيتي اروپايي به رويترز گفته که از همتاي آمريکايي‌اش شنيده است که اين طرح فعلا متوقف شده است.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس