آخرین اخبار
کد مطلب: 124562
جايگاه هاشمي به چه کسي خواهد رسيد؟
بالا گرفتن اختلافات جريان اصلاحات و اعتدال بعد از فوت آيت الله هاشمي/ پرده برداري از 4 گزينه براي ليدري اصلاح طلبان و اعتدال گرايان
تاریخ انتشار : 1395/10/26 11:09:36
نمایش : 2097
روحاني و خاتمي دو گزينه مطرح در رسانه هاي زنجيره اي براي جايگزيني هاشمي هستند اما گزينه هاي ديگري مانند ناطق نوري و حتي سيد حسن خميني از سوي برخي ديگر مطرح مي شوند. هرچند بايد در نظر داشت فرد منتخب از سوي اين جريان ها تنها مي تواند نقش ليدري داشته باشد
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از راه دانا؛ بعد از فوت هاشمي رسانه هاي زنجيره اي از هر طريقي تلاش کردند تا خلأ هاشمي را تا حدي به وسيله شخصيت هاي ديگر پر کنند.

هرچند اختلاف نظرها در اين زمينه بالا بوده اما برخي رسانه ها از ديدگاه خود گزينه بعد از هاشمي را هرچند در حد و اندازه هاشمي نباشد بيان مي کنند. در اين راستا کانال اصلاح طلبان بارها گفته است که هاشمي يک جايگاه رفيع ملي داشت و آن، جايگاه «ريش‌سفيدي و بزرگي جريان اصلاح و اعتدال» بود.

از همين رو بالاگرفتن اختلافات در اردوگاه جريان اصلاح طلب و اعتدال در کشور بعد از فوت هاشمي طبيعي و قابل پيش بيني بود. هرچند بسياري از کانال ها مدعي شده اند که شبيه‌ترين شخص به او از لحاظ طرز تفکر و رويکردهاي سياسي و مديريتي، کسي نيست جز «حسن روحاني».

برخي از اصلاح طلبان به دنبال ايجاد يک پايگاه اجتماعي به جاي هاشمي از بدنه اصلاحات هستند اما از طرف ديگر جريان اعتدال در کشور نيز به دنبال طرح گزينه خود است در همين راستا، روزنامه آرمان  صبح امروز در يادداشتي نوشت: روحاني بيش از هر مسئول اجرايي به رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديک بوده است.

اين روزنامه در جايي ديگر مي نويسد: درس آموخته مکتب آيت‌ا...‌هاشمي است و انگشتر تدبير و سياست‌ورزي درعالم سياست ايران را از اکبر‌هاشمي بهرماني به ارث برده است.

نگارنده معتقد است که فوت هاشمي مي تواند اصلاح طلبان و حاميان اعتدال را متحد کند؛ چرا که روحاني نماد وحدت خواهد بود؛ وي همچنين مي نويسد: تحولخواهاني که در مدت سه سال گذشته از روحاني دلسرد شده‌اند متحد خواهد کرد زيرا روحاني نماد مکتب‌هاشمي در سپهر سياسي ايران است!

آذر منصوري هم به عنوان يکي از فعالان اصلاح طلب در کشور مدعي شده است که هاشمي بار امانت خود را بر دوش اصلاح طلبان قرار داده است؛ وي همچنين مي گويد: جريان فکري اصلاح طلب با توجه به تلاش‌هايي که ايشان براي وحدت و انسجام کشور کشيده است، بايد بتوانند اين امانت را براي منافع ملي به کار ببندند.
وي همچنين معتقد است که با توجه به اينکه آيت الله هاشمي بار‌ها اعلام کرده است من نگران آينده ايران نيستم، رحلت وي در نوع خود مي‌تواند نماد وحدت در عين کثرت براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باشد.

بي بي سي به عنوان يکي از اپوزيسيون هاي خارج از ايران که همواره تلاش داشته است اذهان در داخل کشور را مديريت کند، در گزارش هاي خود سعي در القا کردن جانشيني خاتمي براي هاشمي، از تصاوير وي در کنار هاشمي استفاده مي کرده است.
روزنامه شرق هم در مطلبي پرده ديگري از اين اختلافات را بيان کرده و مي نويسد: فقدان هاشمي شايد در سياست رسمي به زيان اصلاح طلبان باشد، اما در سياست اجتماعي (انتخاباتي) پشتوانه اي عاطفي براي حمايت مردمي از آنان شکل داده است.

اين روزنامه اگرچه گريزي به نقش روحاني در سياست کشور زده اما از طرف ديگر معتقد است بايد فضا براي رقيبان جديد باز شود تا جايي که مي نويسد: در چنين شرايطي بهترين کار هماني است که اين روز ها از زبان افراد زيادي شنيده مي شود: آشتي ملي! بازکردن فضا براي حضور همه بازيگران. هيچ بازي سياستي بدون رقيب ممکن نيست، براي اينکه جاي خالي اين رقيب بزرگ در بازي سياست ايران پر شود، بايد به بازيگران بزرگ رقيب که غايبند، ميدان داد.

در ادامه اين اختلاف ها عباس عبدي، به عنوان يکي از ليدرهاي جريان اصلاح طلبي در روزنامه آرمان عنوان مي کند که براي هاشمي آلترناتيوي وجود ندارد؛ وي مدعي شده است: «هر کسي  در دوره زماني خودش نقشي را ايفا مي کند و تمام مي شود و ذهنيت درستي نيست که دنبال مشابهت ها و جانشيني ها بود؛ جانشين هاشمي شدن آسان نيست. نمي توان به راحتي کسي را جانشين يا شبيه به ديگري کرد.»

عباس عبدي در اين گفتگو با بيان اينکه با رحلت هاشمي، اصلاح طلبان مي توانند به روي پاي خود ايستادن فکر کنند اذعان کرده است که مشکل اصلاح طلبان اين بوده که هميشه چشم اميدشان به اشخصاصي مثل هاشمي يا روحاني بوده است.

محمدرضا تاجيک هم در گفتگو با روزنامه آرمان تأکيد کرده است که جريان اصلاحات«پطروس فداکار» آقاي روحاني نيست که همه سرمايه‌هاي خود را براي حمايت از ايشان به ميدان بياورد.
وي همچنين اذعان داشته است : قرار نيست جريان اصلاحات خود را خم کند تا آقاي روحاني روي دوش آن قرار بگيرد و وارد پاستور شود و بعد دو طرف با هم خداحافظي کنند.

وي با بيان اينکه اصلاح طلبان دچار نوعي خود کم بيني شده اند عنوان مي کند: «نبايد هزينه توقف در روحاني را با عبور از گفتمان اصلاح‌طلبي تامين کنيم و جريان اصلاحات نبايد در پاي قدرت ذبح شود»

روحاني و خاتمي دو گزينه مطرح در رسانه هاي زنجيره اي براي جايگزيني هاشمي هستند اما گزينه هاي ديگري مانند ناطق نوري و حتي سيد حسن خميني از سوي برخي ديگر مطرح مي شوند. هرچند بايد در نظر داشت فرد منتخب از سوي اين جريان ها تنها مي تواند نقش ليدري داشته باشد و جايگاه هاشمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام و خبرگان رهبري از روش هاي ديگر و مجاري قانوني آن در کشور انتخاب مي شود.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس